یادگیری رنگها برای کودکان

چرا آموزش رنگ ها به کودکان مشکل است؟

یادگیری رنگ ها اغلب برای کودکان نوپا و والدین خسته کننده است. در عین حال ممکن است برخی از والدین متوجه این نباشند که کودکان آن ها در مراحل اولیه یادگیری رنگ ها قرار دارد. به هر حال تعداد رنگ ها زیاد است و هر رنگ طیف گسترده ای دارد. به همین دلیل باید آموزش رنگ ها به کودکان را اصولی اجرا کرد. برای این کار باید سه مرحله را پیش ببرید. در تمامی این مراحل باید صبر داشته باشید و زمان بگذارید و اجازه دهید کودک تمرین کند تا بتواند به این مهارت تسلط پیدا کند.مرحله اول: در مرحله اول باید تطبیق رنگ ها را به او یاد بدهید. در این مرحله او نمی تواند به رنگ خاصی اشاره کند یا رنگی را نام ببرد. بلکه تنها می تواند هماهنگی رنگ ها را تشخیص بدهد. به عنوان مثال، می تواند مداد رنگی های قرمز رنگ را جدا کند.

یادگیری رنگها برای کودکان

در این مرحله بهتر است برای هر روز یک رنگ انتخاب کنید و همه اعضای خانواده یکی از لباس های خود را به آن رنگ بپوشید. وقتی به فروشگاه می روید، رنگ مدنظر را در وسایل مختلف به او نشان دهید. در زمان غذا خوردن یا تماشای کارتون آن رنگ را به او معرفی کنید.مرحله دوم: اشاره به رنگ ها است. در واقع کودک شما یاد می گیرد که به رنگ های خاص اشاره کند. به عنوان مثال می توانید از او بخواهید تا در میان لباس ها به جوراب آبی اشاره کند. اگر فرزند شما توانست شی درست را انتخاب کند، از او بخواهید وسیله دیگری را با همان رنگ بردارد.مرحله سوم: در مرحله آخر هم باید نام گذاری رنگ ها را به او آموزش دهید. این عمل ممکن است تا سه سالگی شروع نشود. عجله نکنید و صبر داشته باشید. هر زمان که به این مرحله رسیدید، می توانید با استفاده از راهکارهایی که در ادامه توضیح می دهیم، نام رنگ ها را به کودک آموزش دهید.

کودکان از چه سنی رنگ ها را تشخیص می دهند؟

معمولا یادگیری رنگ ها برای کودکان راحت تر از یادگیری نام اشکال مختلف است. به همین دلیل کودکان اصولا از 18 ماهگی تا 3 سالگی شروع به یادگیری رنگ های اصلی می کنند و می توانند رنگ های ساده را نام ببرند. کسب این مهارت تدریجی است و نباید در مراحل آموزش به کودکان به آنان فشار آورد.در همان ابتدای راه نیازی نیست که به فرزند خود تمامی رنگ ها را آموزش دهید. کافیست روی یک یا دو رنگ تمرکز کنید و لوازمی را از آن رنگ به او نشان دهید که برایش آشنا هستند و هر روز با آن ها سر و کار دارد. به عنوان مثال برای شروع رنگ قرمز و سبز را انتخاب کنید. در طول روز به لوازمی که قرمز و سبز هستند اشاره کنید. حتی می توانید در زمان بازی لوازمی را به او بدهید که قرمز و سبز هستند. می توانید برای انجام این کار از لگوهای رنگی استفاده کنید و از او بخواهید تا لگوهای قرمز را در یک سبد و لگوهای سبز را در سبد دیگر قرار دهد.

یادگیری رنگ ها با نقاشی کردن:درگیر کردن حواس کودکان یکی از موثرترین راه ها برای آموزش مفاهیم جدید به آن ها است. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم نقاشی با انگشت را برای آموزش رنگ ها به کودکان امتحان کنید. برای اجرای این روش به چند کاغذ و مقداری رنگ نیاز دارید. در ابتدای راه تنها رنگ های اصلی را خریداری کنید. در واقع بسته های رنگ انگشتی در فروشگاه ها به فروش می رسند و شما می توانید رنگ مخصوص این کار را برای کودکان خریداری کنید. لباس پلیس اسباب بازی می تواند به کودکان در مورد حفظ امنیت عمومی و پیشگیری از جرم و جنایت آموزش و ایده هایی را ارایه بدهد. برای جلوگیری از رنگی شدن زمین یا میز چند روزنامه را پهن کنید. کاغذها را روی آن قرار دهید. حال اجازه دهید کودک با کمک انگشتان خود روی کاغذ نقاشی بکشد.

در زمان استفاده از رنگ ها با کودک صحبت کنید و رنگ ها را به او معرفی کنید. حتی می توانید در مورد ترکیب رنگ ها و به دست آمدن رنگ جدید با وی صحبت کنید. به عنوان مثال با ترکیب رنگ آبی و زرد، رنگ سبز به دست می آید. در هنگام نقاشی کشیدن او را تشویق کنید در همین حین نام رنگ ها را با او کار کنید.گاهی ممکن است کودک در زمان یادگیری رنگ ها دچار سردرگمی شود و فکر کند شما به جای نام بردن رنگ قصد دارید نام آن چیز را به وی توضیح دهید. به عنوان مثال وقتی به کودک یک سیب قرمز را نشان می دهید و رنگ را نام می برید، ممکن است او فکر کند که منظور شما به سیب است نه رنگ آن. در نتیجه با دیدن سیب سبز یا زرد، کلمه قرمز را به کار ببرد.

در این حالت او متوجه می شود که منظور شما رنگ سیب است نه خود آن. انجام این کار می تواند کمی دشوار باشد، مخصوصاً زمانی که قصد دارید رنگ ها را به کودکان نوپا آموزش دهید. در نتیجه سعی کنید در زمان انجام این کار با او بازی کنید تا سرگرم شود . می توانید این کتاب ها را تهیه کنید و آنان را برای کودک بخوانید. در همین حین از تصاویر کتاب استفاده کنید و از او بخواهید تا به رنگ های متفاوت در صفحات کتاب اشاره کند. به عنوان مثال از وی بپرسید که آیا خرگوش درون تصویر لباس آبی پوشیده است؟ پوشیدن لباس نیرو انتظامی بچه گانه ، برای کودکان فرصتی است تا خلاقیت و تخیل خود را در برگیرند و داستان های خود را خلق کنند. یا از او بخواهید تا یک چیز سبز رنگ در صفحه پیدا کند. علاوه بر این بهتر است خودتان هم رنگ های مختلف در تصویر را به او نشان دهید.

راهکار دیگری که برای آموزش رنگ ها به کودکان می توانید استفاده، بهره بردن از ویدیوهای آموزشی است. ویدیوهای جذاب و سرگرم کننده زیادی در اینترنت وجود دارد که با جستجوی آن ها می توانید به شیوه ای خلاقانه رنگ ها را به کودک آموزش دهید. برای این کار می توانید از پلتفرم هایی همچون یوتیوب استفاده کنید. این ویدیوها را ابتدا خودتان چک کنید و در صورت مناسب بودن برای کودک پخش کنید.تمام چیزهایی که در اطراف ما وجود دارند، رنگی دارند. سعی کنید در گفتگوی روزمره خود با کودک به رنگ این لوازم و اشیا اشاره کنید. به عنوان مثال به کودک بگویید که لباس امروز قرمز است. دیوار اتاق سفید است یا کیف او زرد است. به تدریج می توانید رنگ ها را به صورت موصوف و صفت استفاده کنید. اما پیشنهاد می کنیم در ابتدای کار رنگ ها را به شیوه ذکر شده بیان کنید تا با نام اشیا و لوازم اشتباه گرفته نشوند.

پس از آن می توانید از عباراتی همچون کیف زرد، دیوار سفید و لباس قرمز استفاده کنید. اشاره به رنگ های کاملاً متمایز:در ابتدای کار تنها به رنگ هایی اشاره کنید که اصلاً شبیه به هم نیستند تا کودک شما در حین یادگیری سردرگم نشود. به عنوان مثال برخی از طیف های سبز و زرد بسیار نزدیک به هم هستند. در حالی که دو رنگ آبی و قرمز کاملا از هم متمایز هستند. ممکن است با خود فکر کنید که آموزش رنگ ها به کودکان می تواند گیج کننده باشد؛ زیرا رنگ های زیادی وجود دارد و ممکن است خودتان هم نام برخی از آن ها را ندانید! آن چه برای آموزش رنگ ها به کودکان مهم است، تشخیص دادن تفاوت ها، امکان دسته بندی کردن طیف رنگی و یادگیری رنگ های اصلی در مراحل ابتدایی است. در این مقاله قصد داریم نحوه آموزش رنگ ها به کودکان را توضیح دهیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

لباس سرباز کودکانه می تواند برای بچه ها به عنوان یک میانبر برای انتقال ارزش های مثبت نظامی به آنها عمل کند. برای آموزش رنگ ها به کودکان از محیط اطراف آن ها کمک بگیرید. به عنوان مثال در زمان غذا خوردن، بازی کردن، لباس پوشیدن و خرید کردن به رنگ لوازم و چیزها اشاره کنید. در زمان غذا خوردن می توانید به لوبیا سبز، آلبالوی قرمز، موز زرد و… اشاره کنید. در فضای باز می توانید به آسمان سبز آسمان آبی گل های صورتی و… اشاره کنید.رنگ آمیزی یک تمرین عالی برای کودکان نوپا است تا مهارت های حرکتی ظریف و بصری همچون هماهنگی دست ها و چشمان را توسعه دهند. برای کودکان با توجه به سن آن ها کتاب رنگ آمیزی تهیه کنید یا تصاویر این چنینی را از اینترنت دانلود و سپس پرینت کنید. به کودک مداد رنگی یا مداد شمعی بدهید و از او بخواهید تا تصاویر را رنگ آمیزی کند. این روش بسیار سرگرم کننده تر از استفاده از یک صفحه خالی است.

در این مقاله نحوه آموزش رنگ ها به کودکان را توضیح دادیم. همان طور که ذکر کردیم برای انجام این کار باید صبر و حوصله زیادی داشته باشید و به کودکان سخت نگیرید. علاوه بر این ممکن است کودک تا سه سالگی نتواند رنگ ها را به درستی تشخیص دهد. اما از این پس می تواند به تدریج رنگ های مختلف را یاد بگیرد. از طرفی ممکن است یک کودک از 18 ماهگی بتواند رنگ ها را تشخیص بدهد. پس در کنار صبور بودن، نباید توانایی کودکان مختلف را در یادگیری رنگ ها با یکدیگر مقایسه کنید. نظر شما در این باره چیست؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "یادگیری رنگها برای کودکان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "یادگیری رنگها برای کودکان"، کلیک کنید.