ویتامینی برای سلامت پوست، مو، سیستم ایمنی و عصبی

تینو مدرن:

ویتامین های B عبارتند از تیامین (1B)، ریبوفلاوین (2B)، نیاسین (3B)، اسید پانتوتنیک (5B)، پیریدوکسین (6B)، بیوتین (7B)، فولات (9B) و 12B.

عملکرد ویتامین های گروه B

ویتامین های B نقش اساسی در فرآیند تبدیل غذا به انرژی دارند و از ضروری ترین ویتامین هایی هستند که باید روزانه از منابع غذایی دریافت شوند.

خانواده ویتامین B برای سلامت مو، پوست، اعصاب، سلول های خونی و سیستم ایمنی ضروری است.

خوردن یک رژیم غذایی غنی از ویتامین های B می تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد زیرا این ویتامین ها با تولید انتقال دهنده های عصبی مورد نیاز برای عملکرد مغز و تنظیم خلق و خو، به حفظ سلامت سیستم عصبی کمک می کنند.

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین محل ذخیره اصلی در بدن ندارد و برای متابولیسم قند، اسیدهای آمینه و چربی ها ضروری است. این ویتامین همچنین به عنوان عاملی برای شادابی و جوانی پوست محسوب می شود.

ویتامین B5 در بسیاری از غذاها یافت می شود و موارد کمبود بالینی نادر است.

ویتامین های 6B و 12B برای سلامت قلب و عروق بسیار مهم هستند، زیرا به تنظیم سطح هموسیستیین و تولید گلبول های قرمز خون کمک می کنند.

ویتامین 12B برای سلامت پوست و ناخن بسیار مهم است. این ویتامین همچنین برای تولید گلبول های قرمز و حفظ عملکرد اعصاب ضروری است، بنابراین مقدار کافی از این ویتامین از کم خونی جلوگیری می کند.

این ویتامین همچنین در تولید سروتونین، دوپامین و گلوتامین در سلول های عصبی نقش دارد.

محققان به این نتیجه رسیده اند که حتی افراد مسن نیز می توانند عملکرد ضعیف حافظه خود را با مصرف کمتر این ویتامین بهبود بخشند.

منابع غذایی حاوی ویتامین B

شما می توانید این ویتامین ها را از طریق جگر، غلات، گوشت، سبزیجات تازه، غلات کامل، محصولات لبنی و غیره دریافت کنید.

غلات کامل مانند برنج قهوه ای، بلغور، جو، جوانه گندم کامل و نان سبوس دار سرشار از فیبر، پروتیین و ویتامین B هستند.

– گروهی از ترکیبات موجود در غلات به عملکرد بهتر مغز کمک می کند و مصرف آنها برای پیشگیری از بیماری آلزایمر توصیه می شود.

ویتامین B12 را با خوردن ماهی، گوشت قرمز، تخم مرغ و لبنیات و مکمل ها دریافت کنید.

عوامل موثر بر سطح ویتامین B

عوامل خاصی می توانند بر سطح ویتامین B در بدن تاثیر بگذارند.

-افزایش سطح استرس می تواند باعث کاهش برخی از ویتامین های B، به ویژه ویتامین B6 شود. از سوی دیگر، رژیم های غذایی با مقادیر کم ویتامین B می تواند منجر به افزایش سطح استرس و خلق و خوی ضعیف شود.

نوشیدن الکل می تواند مانع از جذب بسیاری از ویتامین های گروه B شود.

کمبود ویتامین های گروه B

به طور کلی، اگر این ویتامین ها کمبود داشته باشند، بدن ما قادر به متابولیسم کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتیین ها نخواهد بود.

تحقیقات نشان می دهد که سطوح پایین ویتامین B با خواب زیاد مرتبط است.

– کمبود ویتامین های گروه B بر سلامت مو تاثیر می گذارد.

– در صورت کمبود ریبوفلاوین (2B) فرد دچار کم خونی و بیماری های پوستی، التهاب زبان و دهان و گلو، زخم در گوشه لب و همچنین قرمزی و حساسیت چشم می شود. کمبود ریبوفلاوین در افراد الکلی، افراد مسن، دیابتی ها و سندرم روده تحریک پذیر رخ می دهد.

کمبود بیوتین (7B) با درماتیت (التهاب پوست)، ریزش مو و آکنه همراه است.

– در صورت کمبود شدید نیاسین (3B) فرد دچار بیماری پلاگر می شود. تورم، ضایعات پوستی و ریزش مو از عوارض اصلی این بیماری است.

کمبود ویتامین 9B می تواند تولید کلاژن در پوست و مو را مهار کند. کلاژن فراوان ترین پروتیین در بدن انسان است. اسید فولیک با انتقال گروه متیل در تولید اسیدهای آمینه حاوی گوگرد در ساختار کلاژن نقش دارد.

– کمبود 12B باعث سفیدی مو می شود و دریافت ناکافی این ویتامین باعث سیاه شدن موهای سفید به دلیل کمبود کوبالامین می شود. کمبود این ویتامین در بدن نیز باعث افسردگی می شود.

به دلیل نقش پیریدوکسین در تولید سروتونین و اپی نفرین در سیستم عصبی، کمبود ویتامین 6B نیز می تواند باعث افسردگی شود. سطح سرمی این ویتامین در افراد افسرده و افسرده کمتر از افراد سالم است.

آیا به مکمل های ویتامین B نیاز داریم؟

مکمل های ویتامین B در داروخانه ها موجود است. ویتامین B کمپلکس که ترکیبی از ویتامین های گروه B است به صورت خوراکی و تزریقی موجود است. سایر ویتامین های B به صورت جداگانه و به صورت مکمل در دسترس هستند.

یکی از مکمل های تزریقی محبوب در بین انسان ها نوروبیون است که ترکیبی از 1B، 6B و 12B است. این مکمل معمولا توسط افراد بدون تجویز پزشک استفاده می شود، در صورت مصرف خودسرانه و زیاده روی قطعا مضر است.

برای دریافت مکمل های این ویتامین ها باید با پزشک یا داروساز مشورت کنید، زیرا هر یک از ویتامین های این خانواده دارای مقدار توصیه شده روزانه هستند و مصرف خودسرانه برخی از این مکمل ها ممکن است سطح ویتامین ها را بیش از حد لازم افزایش داده و باعث آسیب شود. سلامت انسان را کند می کند

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ویتامینی برای سلامت پوست، مو، سیستم ایمنی و عصبی" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ویتامینی برای سلامت پوست، مو، سیستم ایمنی و عصبی"، کلیک کنید.