نقش کم خوابی در ابتلا به یک بیماری خاموش

نقش کم خوابی در ابتلا به یک بیماری خاموش

اگرچه کمبود خواب اثرات منفی بسیاری دارد، اما بسیاری از افراد قادر به خواب کافی 7 تا 8 ساعت در شب نیستند که می تواند منجر به بیماری خاموش شود.

به گزارش تینو مدرن، انجمن قلب آمریکا گزارش می دهد که کمبود خواب می تواند منجر به عارضه ای شود که کارشناسان آن را “بیماری کبد چرب غیر الکلی” می نامند. اختلالی که از هر چهار آمریکایی حداقل یک نفر را مبتلا می کند.

بیماری کبد چرب غیر الکلی چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، کبد چرب غیر الکلی نشان دهنده وجود چربی در کبد است. ابراهیم هانونه، متخصص گوارش در مینه سوتا، چاقی، دیابت نوع 2، فشار خون و تری گلیسیرید بالا و آپنه انسدادی خواب را از علل اصلی بیماری کبد چرب غیرالکلی می داند.

وی می گوید: مصرف مشروبات الکلی نیز می تواند باعث کبد چرب شود، اما کبد چرب غیر الکلی به دلیل مشکلات سندرم متابولیک و افزایش وزن بدون مصرف الکل ایجاد می شود و به همین دلیل به آن کبد چرب غیر الکلی می گویند. البته وی تاکید می کند که سابقه خانوادگی نیز احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

به گزارش ایندیپندنت، بیماری کبد چرب غیرالکلی را «اپیدمی خاموش» می نامند، زیرا اغلب بدون علامت است.

به گفته هانون، برخی مطالعات نشان می دهد که 25 تا 35 درصد از کل جمعیت آمریکا به بیماری کبد چرب غیر الکلی مبتلا هستند که بیش از یک نفر از هر چهار نفر است. اما بیشتر افراد، به خصوص در مراحل اولیه بیماری، هیچ علامتی ندارند. برخی از افراد ممکن است علایم عمومی مانند خستگی، مه مغزی و درد شکم را تجربه کنند.

به طور کلی، بیماری کبد چرب علایم عمده ای ایجاد نمی کند مگر اینکه شدید باشد. به عنوان مثال، علایم بیماری کبد چرب غیر الکلی نیز ممکن است زمانی رخ دهد که فرد قبلاً سیروز کبد یا سرطان کبد داشته باشد. البته بیماری کبد چرب با افزایش خطر سیروز کبدی و سرطان کبد مرتبط است.

رابطه خواب و بیماری کبد چرب غیر الکلی

به گفته دکتر کریستین کرکپاتریک، متخصص تغذیه در کلینیک کلیولند، بسیاری از مطالعات نشان می دهد که کمبود خواب با کیفیت با افزایش وزن، افزایش گرسنگی و کنترل ضعیف قند خون مرتبط است.

او می گوید که مقاومت به انسولین عامل اصلی چربی در کبد است.

به دلیل ماهیت “بی صدا” این بیماری، متخصصان بر اهمیت غربالگری کبد چرب به ویژه برای کسانی که سابقه این بیماری را دارند، حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشند، تاکید می کنند.

پایان خبر تینو مدرن

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نقش کم خوابی در ابتلا به یک بیماری خاموش" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نقش کم خوابی در ابتلا به یک بیماری خاموش"، کلیک کنید.