مهم ترین اخبار اجتماعی جهان در هفته گذشته

از هشدار کارشناسان در مورد همه گیری جهانی بعدی تا ثبت رکورد گرم ترین روزهای اروپا در سال 2023، اینها برخی از مهم ترین اخبار و رویدادهای حوزه اجتماعی جهان در هفته گذشته بودند.

به گزارش تینو مدرن، وقوع حوادث مختلف، رویت و مسایل مهم از نظر رویدادهای بهداشتی و زیست محیطی و رویدادهای جهانی از جمله اخباری است که در هفته گذشته در راس رویدادهای اجتماعی جهان قرار گرفت.

اخبار مربوط به سیل و باران مرگبار در پاکستان، تیراندازی خونین در آمریکا و کاهش زاد و ولد در کره جنوبی از جمله اخبار مهم اجتماعی جهان در مدت یاد شده است که در ادامه به آنها می پردازیم:

در پاکستان خسارت بارندگی و سیل به حدود 100 تن رسید

پس از بارش شدید باران و جاری شدن سیل در مناطق شمال غرب و جنوب غرب پاکستاندر جریان سیل یک هفته ای حدود 100 نفر کشته و ده ها نفر زخمی شدند.

بر اساس بیانیه اداره ملی مدیریت بلایای طبیعی پاکستان (NDMA)، سیل در استان های خیبر پختونخوا، بلوچستان، پنجاب و جامو و کشمیر تحت مدیریت پاکستان رخ داده است.

بر اساس آخرین گزارش سازمان ملی مدیریت بلایای پاکستان، بر اثر ریزش ساختمان های این مناطق 98 نفر جان باختند و 89 نفر مجروح شدند.

2 مهمانی خونین در یک روز در آمریکا

منابع خبری آمریکایی روز شنبه به وقت محلی گزارش دادند که یک خودرو با مهمانان یک جشن تولد کودکان در ایالت میشیگان تصادف کرد و در نتیجه حداقل 2 کودک جان باختند و راننده تحت تاثیر الکل قرار گرفت.

راننده خودرو که خانمی 66 ساله است به دلیل رانندگی در حالت مستی تحت تعقیب است و ممکن است با اتهامات کیفری مواجه شود.

راننده ماشینش را به مهمانان جشن تولد رساند.

در همین حال، اندکی بعد، در همان روز، در شهر ممفیس، تنسی. حادثه تیراندازی در یک مهمانی اتفاق افتاد و در آن حادثه افراد زیادی کشته و زخمی شدند.

مقامات پلیس ایالتی آمریکا تایید کردند که در این مهمانی 2 نفر کشته و حداقل 14 نفر زخمی شدند.

کارشناسان درباره یک بیماری همه گیر جهانی دیگر هشدار می دهند

کارشناسان علوم پزشکی هشدار داده اند که آنفولانزا یک عامل بیماری زا است که ممکن است در آینده نزدیک باعث بیماری شود. بیماری اپیدمی جدید خواهد بود

یک نظرسنجی بین المللی که به گزارش گاردین به زودی منتشر خواهد شد، نشان می دهد که 57 درصد از کارشناسان معتقدند که نوعی ویروس آنفولانزا باعث شیوع بعدی بیماری های عفونی کشنده در سراسر جهان می شود.

جان سلمانتون گارسیا از دانشگاه کلن که این مطالعه را انجام داده است، تاکید کرد: این باور که آنفولانزا بزرگترین تهدید جهانی است بر اساس مطالعات طولانی مدت است که نشان می دهد این ویروس دایما در حال تکامل و تغییر است.

این متخصص همچنین گفت: اگرچه هر بار سعی می کنیم با انواع آنفلوآنزا مقابله کنیم و اکنون خطرناک تلقی نمی شوند، اما این سوال برای همیشه صادق نخواهد بود.

جزییات این نظرسنجی که شامل ارزیابی نظرات 187 دانشمند جهانی است، در کنگره آتی میکروبیولوژی بالینی و بیماری های عفونی (ESCMID) در بارسلون فاش خواهد شد.

رکورد روزهای گرم اروپا در سال 2023 شکسته شد

ناظران آب و هوا هشدار داده اند که اروپا روز به روز بیشتر می شود گرمای شدید و این افزایش دما آنقدر زیاد است که بدن انسان نمی تواند با آن کنار بیاید.

سرویس نظارت بر اقلیم کوپرنیک اتحادیه اروپا و سازمان جهانی هواشناسی (WMO) روز دوشنبه اعلام کردند که این قاره رکورد بیشترین روزهای تنش گرمایی در سال 2023 را شکسته است.

در آخرین گزارش خود، کوپرنیک و سازمان جهانی هواشناسی شرایط آب و هوایی شدید را در سال گذشته ثبت کردند، از جمله موج گرما در ماه ژوییه که 41 درصد از جنوب اروپا را در شرایط استرس گرمایی شدید یا شدید قرار داد

این قاره همچنین تحت تاثیر سیل های فاجعه بار، خشکسالی های شدید، طوفان های شدید و بزرگترین آتش سوزی های جنگلی قرار گرفت.

سیل در جنوب چین قربانیان گرفت. بیش از 110 هزار نفر آواره شدند

به دلیل بارش شدید باران و سیل در جنوب چین رخ داد حداقل 4 نفر کشته و هزاران نفر مجبور به ترک خانه های خود شدند.

بارش شدید باران و سیل بیشتر استان «گوانگدونگ» چین را تحت تاثیر قرار داده و در این استان تلفات جانی نیز در پی دارد. علاوه بر این، بیش از 110000 نفر از خانه های خود رانده شده اند.

گفته شد یکی از افرادی که در این حادثه جان خود را از دست داده امدادگر بوده است.

در سراسر استان، حدود 1.16 میلیون خانه بدون برق بودند، اما 80 درصد آنها یکشنبه شب وصل شدند.

در همین حال، چهار ایستگاه هواشناسی در گوانگدونگ تاکنون بارندگی ماه آوریل را ثبت کرده اند.

اثرات ساعات کار طولانی بر سلامت میانسالی

تحقیقات نشان می دهد کارشناسان در آمریکا برنامه های کاری نامعقول و اگر در نوجوانی درمان نشود، می تواند احتمال افسردگی و بیماری مزمن را در میانسالی افزایش دهد.

بر اساس یک مطالعه جدید منتشر شده در PLOS One، کار کردن در اواخر شب و برنامه کاری نامناسب در جوانان ممکن است خطر افسردگی و سلامت ضعیف را در میانسالی افزایش دهد.

ون جوی هان، استاد دانشگاه نیویورک، پس از مطالعه برنامه های کاری و الگوی خواب 7000 آمریکایی به مدت سه دهه، دریافت که تنها یک چهارم شرکت کنندگان در طول روز ساعات کاری منظمی را انجام می دهند.

شرکت کنندگان در این مطالعه از سن 22 تا 50 سالگی مصاحبه شدند و سه چهارم جامعه نمونه، کارگران آمریکایی متولد دهه 1960 بودند. برخلاف کارگران روزانه، کارگرانی که در سنین جوانی شب ها یا شیفت ها کار می کردند، در نهایت گزارش دادند که مشکل خواب دارند و در دهه 50 زندگی خود به احتمال زیاد از بیماری و افسردگی رنج می برند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در ایالات متحده اشاره می کند که خواب ضعیف می تواند منجر به افزایش خطر بیماری های مزمن از جمله دیابت، بیماری قلبی و چاقی شود.

در سال 2023، آسیا بیشترین بلایای مربوط به تغییرات آب و هوایی را تجربه کرد

در گزارشی که روز سه شنبه منتشر شد، سازمان جهانی هواشناسی (WMO) اعلام کرد آسیا در سال 2023 بیشترین بلایای مربوط به تغییرات آب و هوایی را تجربه خواهد کرد. تغییر آب و هوا و بیشتر قربانیان ناشی از این حوادث بودند.

در این گزارش سال گذشته 79 حادثه طبیعی در این قاره گزارش شده که 80 درصد آن طوفان و سیل بوده است. علاوه بر این، بیش از 2 هزار نفر در نتیجه این بلایا جان خود را از دست دادند.

این گزارش می گوید آسیا سریعتر از سطح جهانی گرم می شود.

علاوه بر این، بالاترین میانگین دما در سال گذشته در مناطق سیبری غربی تا آسیای مرکزی و شرق چین تا ژاپن ثبت شده است.

رکورد جدیدی از «کاهش نرخ زاد و ولد» در کره جنوبی ثبت شده است

داده های یک مطالعه آماری منتشر شده در روز چهارشنبه نشان می دهد که خیر کودکانی که در کره جنوبی متولد شدند برای اولین بار در فوریه امسال (2024) به کمتر از 20000 مورد رسید.

کره جنوبی در حال حاضر با بحران هایی مانند پیری سریع و نرخ بسیار پایین زاد و ولد دست و پنجه نرم می کند.

بر اساس داده های جمع آوری شده، در فوریه 2024 در مجموع 19 هزار و 362 نوزاد متولد شده اند که نسبت به سال گذشته 3.3 درصد کاهش داشته است.

این کمترین رقم در ماه فوریه از زمانی است که آژانس آمار کره جنوبی جمع آوری داده های مربوطه را در سال 1981 آغاز کرد.

پایان خبر تینو مدرن

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مهم ترین اخبار اجتماعی جهان در هفته گذشته" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مهم ترین اخبار اجتماعی جهان در هفته گذشته"، کلیک کنید.