سوره توحید برای یادگیری کودکان

این سوره به سوره اخلاص و توحید مشهور است. همچنین در روایات و منابع قدیمی آن را سوره «قل هو الله احد» خوانده اند. درباره دلیل این نامگذاری هم گفته شده از آنجا که خداوند را به یگانگی وصف می کند، توحید نام گرفته و به این دلیل که توجه به محتوای آن، انسان را از شرک پاک می کند و به دنبال آن انسان از آتش دوزخ خلاصی می یابد، آن را اخلاص نامیده اند. برای سوره اخلاص نام های بسیار دیگری بیان شده است، از جمله صمد، نجات، معرفت، اساس، تجرید، تفرید، برایت و مُشَقشَقه

سوره توحید برای یادگیری کودکان

اهداف:

1-کودکان با پیامهای سوره توحید متناسب با گروه سنی خود آشنا شوند. مانند اینکه همه ما به خداوند نیاز داریم.

2- کودکان به خواندن سوره توحید علاقمند شوند.

تفسیر کودکانه سوره توحید

معنی سوره مبارکه توحید یکتا پرستی است.(توحید یعنی خدایا    تو یکی و تو یکتا) .سوره توحید خداوند را توصیف میکند. همانطور که ما دارای شناسنامه هستیم خداوند هم شناسنامه ای دارد که سوره توحید است. در شناسنامه خداوند نوشته شده است که خداوند یکی است و مثل ومانندی ندارد.خداوند دارای پدر و مادر و فرزندی نیست و همسری ندارد.بی نیاز است و همه مخلوقات نیازمند او هستند. لباس های السا و آنا را به راحتی و با اطمینان با بهترین کیفیت از سایت خریداری کنید.

بازی سوره توحید

مربی میتواند بعد از همخوانی و تکرار سوره توحید توسط کودکان بازی زیر را برای آشنایی بیشتر کودکان با سوره همراه بچه ها انجام دهد.در این بازی مربی نقس باغبان و بچه ها نقش گل را به عهده میگیرند.ابتدا بچه ها به حالت غنچه و به صورت دو زانو روی زمین نشسته و سرشان را روی زانوی خود می گذارند. سپس مربی به طرف یکی از کودکان که غنچه وار بر روی زمین نشسته میرود و میگوید :آیه اول سوره توحید را بخوان و مثل گل باز شو . کودک در حال خواندن آیه از جا بلند شده دستها را از دو طرف باز میکند و همچون گل شکفته میشود.

آنگاه مربی به طرف یکی دیگر از بچه ها که به شکل غنچه نشسته میرود و از او میخواهد آیه دوم را بخواند و همانند گل باز شود. این کار تا پایان سوره ادامه میابد. سپس کودکان که همانند گل باز شده و ایستاده اند بار دیگر سوره توحید را باهم میخوانند.

از روش چهارده معصوم استفاده کنید

یکی از روش های آموزش قرآن به کودکان، استفاده از متد چهارده معصوم است. در این روش هر آیه از قرآن به نیابت 14 معصوم، 14 بار پخش می شود. می توانید این فایل را زمانی که کودک شما مشغول بازی یا استراحت است، پخش کنید. تکرار 14 باره یک آیه می تواند به خوبی در ذهن فرزند شما جای بگیرد.

داستان های قرآن را برای فرزند خود تعریف کنید

کودکان عاشق داستان هستند و یکی از بهترین چیزهایی که می توانید برای فرزند خود تعریف کنید، داستان های عبرت آموز و زیبای قرآن کریم است. برای آموزش قرآن به فرزندان خود می توانید یک یا چند آیه را آموزش داده و بعد از آن داستان های مربوط به آن سوره و آیه را برای فرزند خود تعریف کنید. کودکان حتی از شنیدن داستان های تکراری نیز لذت می برند. شما می توانید به تکرار هر آیه و هر سوره، چندین و چند بار داستان آن را برای فرزند خود تعریف کنید.

راهکارهایی برای آموزش قرآن به کودکان

مهم ترین میراثی که هر پدر و مادر مسلمانی می توانند برای کودک خود بر جای بگذارند، هدایت کودک به راه درست و پیوند دادن او با قرآن کریم است. این پیوند به کودک کمک می کند تا در مسیر درست حرکت کرده و زندگی خود را برمبنای رضایت خدا پایه ریزی کند. برای شکل دهی پیوندی عمیق میان کودک و کلام الله بهتر است چهار راهکاری که در ادامه معرفی می شوند را به کار بگیرید. خرید لباس ابرقهرمانان دخترانه در باکس های شکیل برای شما آماده سازی می شود.

1. متناسب با توان کودک برنامه ریزی کنید

برای این که مسیر یادگیری قرآن برای کودکان جذاب و لذت بخش باشد و همچنین مقابل روح سرکش، جستجوگر و پرانرژی آن ها قرار نگیرد، بهتر است متناسب با توان و روحیه کودک خود برنامه آموزشی او را طرح ریزی کنید. مطمین باشید با داشتن برنامه ای مشخص و هدفمند کودک در مسیر یادگیری قرآن ثابت قدم باقی می ماند. نکته مهم در این مسیر، صبوری و استقامت شماست. صبر و سعه صدر را اولویت کار خود قرار دهید و قدم به قدم با کودک پیش بروید. فرقی ندارد فرزندتان روزی یک آیه یاد بگیرد یا 10 آیه. تنها چیزی که اهمیت دارد تلاش برای حفظ استمرار و خارج نشدن از مسیر است.

2. با داستان های قرآنی شروع کنید

یکی از بهترین راهکارهای آموزش قرآن به کودکان، آشنا کردن آنها با قصه های قرآنی است. تا به این ترتیب به یادگیری کلام الله علاقه مند شوند. قرآن کریم مملو از داستان های جذاب و شگفت انگیز است. داستان هایی که از نظر کودکان هیجان انگیز به نظر می رسند و به کنجکاوی آن ها پاسخ می دهند، مانند داستان حضرت یونس در شکم نهنگ یا داستان حضرت موسی.

شما می توانید ابتدا معنای سوره ها را داستان گونه برای کودک نقل کنید و پس از این که فرزندتان مفهوم سوره را درک کرد، آیات را کم کم به او آموزش دهید. همچنین می توانید از سوره های کوچک شروع کنید. کوتاه تر بودن آیات و سوره ها باعث می شوند که کودک زودتر به نتیجه برسد و از مسیر خسته نشود.

آشنایی و یادگیری قرآن برای بچه ها

یکی از راه هایی که خیلی می تواند تاثیرگذار باشد بحث ارتباط، آشنایی و یادگیری قرآن برای بچه ها است. می دانید فرزندان ما نحوه آشنایی شان با قرآن به شکل های مختلفی می تواند شکل بگیرد. یک موقعی است که فقط گوش او آشنا می شود با تلاوت قرآن که حتی ما می گوییم از دوره رحمی باید اتفاق بیافتد.

مادر باید قرآن بخواند گاهی اوقات نوای قرآن در محیط خانه پخش شود. بعد از این که فرزند هم متولد شد این شنیدن آیات قرآن می تواند تاثیرات خود را روی فرزند ما به طور قطع و یقین بگذارد و اثراتش را بگذارد.

یک مقداری که بچه ها بزرگ تر می شوند، بتوانند قرآن را از رو بخوانند آشنا بشوند با خواندن و روخوانی قرآن. این یکی دیگر از وظایفی است که ما والدین می توانیم برای این که به فرزندانمان رشد بدهیم انجام بدهیم. یک مقداری بچه ها بزرگ تر می شوند با ترجمهٔ قرآن آشنا بشوند با مفاهیم قرآن آشنا بشوند با تفسیر قرآن حتی در حد این که فرزندان ما بدانند که مثلا این آیه ای که نازل شده است شان نزولش چیست؟

چه الگوی رفتاری، الگوی کلامی، الگوی عبادی را می تواند در او شکل بدهد، با این ها آشنایشان بکند؛ یعنی ما می توانیم فرزندانمان را به صورت پلکانی با آیات قرآن، به صورت عمیق ان شاء الله آشنایشان کنیم؛خرید لباس و ساعت بن تن در بسته بندی کامل هدیه مناسبی می تواند باشد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سوره توحید برای یادگیری کودکان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سوره توحید برای یادگیری کودکان"، کلیک کنید.