سوء استفاده آمریکا از حمله تروریستی مسکو برای تداوم حضور نظامی در عراق

مفسر مسایل بین الملل به سخنان اخیر سفیر آمریکا در عراق مبنی بر قدرت داعش و تهدیدات این گروه بر منطقه و جهان اشاره کرد و گفت: آمریکا می خواهد از این سناریو برای توجیه حضور خود استفاده کند. نیروهای نظامی در عراق و از این بهانه ای برای اعزام نیروهای خود به این کشور و نجات کشور استفاده کنید

به گزارش تینو مدرن از روزنامه ایسکانیوز، ابتدای هفته جاری حمله تروریستی در سالن کنسرت “کروکوس” در حومه مسکو رخ داد و صدها شهروند روس جان خود را از دست دادند و تعداد زیادی زخمی شدند. گروه تروریستی داعش بلافاصله مسیولیت این حمله را پذیرفت اما مقامات روسیه آن را تکذیب کردند و اوکراین را به دخالت در این حادثه تروریستی متهم کردند. ولادیمیر پوتین – رییس جمهور این کشور – این عملیات تروریستی را “خونین و بی رحمانه” خواند و قول داد که عاملان آن را مجازات کند. پس از این اتفاق گمانه زنی های مختلفی در مورد عوامل آن مطرح شد و این موضوع همچنان در رسانه ها و افکار عمومی جهان مطرح است.

یوسف عزیزی – تحلیلگر مسایل بین الملل – در گفت و گو با ایسکانیوز به ارزیابی و تحلیل این رویداد پرداخت.

به گفته وی، با وجود گذشت بیش از دو سال از جنگ در اوکراین، وضعیت جبهه های جنگ به نفع اوکراین نیست و این کشور بین 25 تا 30 درصد از خاک خود را از دست داده است و پیش شرط های مقامات این کشور کشور برای آغاز مذاکرات صلح این است که روسیه از خاک خود عقب نشینی کرده است خاک این کشور عملا رنگ خود را از دست داده و هفته انتخابات چند هفته پیش در مناطق متعلق به روسیه برگزار شد. عزیزی با اشاره به اینکه هر چهار منطقه مذکور و شبه جزیره کریمه هم اکنون در خاک روسیه قرار دارد، تصریح کرد: با توجه به بازی های سیاسی در آمریکا و اینکه هنوز بودجه لازم برای حمایت از اوکراین تصویب نشده است، اوکراین خواهد داشت. قدرت زیاد عالی باش موقعیت سخت.

وی همچنین گفت: اوکراین در هفته های اخیر دچار شکست های شدیدی شده است و با وجود افزایش کمک های اروپا نمی توانند جایگزین خوبی برای آمریکا باشند و در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات آینده، اوکراین با شرایط بسیار سخت تری مواجه خواهد شد. کار باید برای آنها انجام شود.» این مفسر روابط بین الملل توضیح داد: در هفته های اخیر اوکراین با موشک ها و پهپادهایی که اخیراً از سوی ناتو به این کشور تحویل داده شده است، مناطق مرزی و زیرساخت های انرژی روسیه را مورد حمله قرار داده و حتی برخی از پهپادها را در نزدیکی مسکو هدف قرار داده است تا مقابله کند. -حمله به زیرساخت های حیاتی اوکراین.

عزیزی با بیان اینکه روسیه که پیش از این بندرها و زیرساخت های حیاتی در اوکراین را هدف قرار داده بود، گفت: به نظر می رسد اقدامات اخیر اوکراین به ویژه حمله تروریستی اخیر در مسکو، شرایطی را فراهم کرده است که روسیه حملات خود به اوکراین را هدف قرار دهد. زیرساخت های حیاتی و شهرهای بزرگ اوکراین از نظر وی، روسیه نه تنها به دلیل حادثه تروریستی اخیر، بلکه به دلیل شرایط موجود در جبهه های جنگ، احتمالاً حملات سنگینی انجام خواهد داد تا امتیازات لازم را از اوکراین بگیرد. و این کشور را مجبور به نشستن بر سر میز مذاکره کنند.

این مفسر مسایل بین الملل از عوامل عملیات تروریستی اخیر در روسیه خبر داد و گفت: داعش در خراسان مسیولیت این حمله را پذیرفت و جالب اینجاست که آمریکا بلافاصله مدعی شد که اوکراین در این حمله نقشی نداشته و کارشناسان آمریکایی نیز داعش. به عنوان عامل حمله تروریستی در نظر گرفته خواهد شد. این عملیات وی همچنین گفت: البته بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اظهارات داعش با اظهارات قبلی این گروه برای عملیات تروریستی از این نوع نیست، اما با توجه به اینکه این گروه مسیولیت خود را پذیرفته است، چیز دیگری وجود دارد. در این رابطه نمی توان گفت.

عزیزی با بیان اینکه باید توجه شود که سایر کشورها چگونه از این حادثه سوء استفاده خواهند کرد، گفت: به عنوان مثال دیروز سفیر آمریکا در عراق اعلام کرد که داعش همچنان قوی است و می تواند تهدیدی برای کل منطقه و جامعه بشری باشد. ایتلاف به رهبری آمریکا در عراق باید به کار خود در این کشور برای مبارزه با داعش ادامه دهد. به گفته آن کارشناس مسایل بین الملل، آمریکا تا چند ماه پیش با توجه به درک گروه های مقاومت و دولت عراق مبنی بر خروج نیروهای عراقی به صورت شفاهی با مذاکره در این زمینه موافقت کرد اما به نظر می رسد تروریست ها عملیات در مسکو یک بهانه است، خوب، او به آمریکا داد تا به حضور نیروهایش در عراق ادامه دهد و ضرورت آن را توجیه کند.

وی همچنین گفت: یکی دیگر از اتفاقات مربوط به سوء استفاده سایر کشورها از این عملیات تروریستی، فاصله گرفتن افکار عمومی از جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه است.

پایان خبر تینو مدرن

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سوء استفاده آمریکا از حمله تروریستی مسکو برای تداوم حضور نظامی در عراق" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سوء استفاده آمریکا از حمله تروریستی مسکو برای تداوم حضور نظامی در عراق"، کلیک کنید.