تغذیه در ابتلا به آلزایمر چه نقشی دارد؟/ ۵ ماده غذایی فراموشی‌زا

الهه جفرزاده: مطالعات نشان می دهد که رژیم غذایی در بیماری آلزایمر نقش دارد. برخی از غذاهایی که مشکوک به افزایش خطر ابتلا به آلزایمر هستند عبارتند از:

1. گوشت قرمز

گوشت قرمز منبع بسیار خوبی از آهن است و برای پیشگیری از کم خونی ضروری است. با این حال، آهن بیش از حد در بدن باعث ایجاد رادیکال های آزاد می شود که باعث آسیب و تخریب سلولی می شود. آهن تمایل به تجمع در ماده خاکستری مغز دارد، جایی که ابتدا اختلال شناختی ایجاد می شود. محققان توصیه می کنند که گوشت قرمز را به یک یا دو بار در هفته محدود کنید یا گوشتی را که با علف تغذیه می شود، انتخاب کنید.

نقش غذا در بیماری آلزایمر / 5 ماده غذایی که باعث فراموشی می شود؟

2. کربوهیدرات های تصفیه شده

رژیم غذایی سرشار از نشاسته و قند نیز سالمندان را در معرض خطر قرار می دهد. سالمندانی که اغلب غذاهای غنی از کربوهیدرات مصرف می کنند، چهار برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر هستند. نان، ماکارونی و مواد تشکیل دهنده آنها باعث افزایش گلوکز و انسولین می شوند. افزایش شدید و سریع قند خون باعث می شود لوزالمعده انسولین بیشتری ترشح کند که محققان معتقدند این انسولین به رگ های خونی مغز آسیب می رساند.

3. محصولات گلیکاسیون توسعه (سن)

AGE مخفف عبارت Advanced glycation end products است. ترکیبات گلیکوژن به طور طبیعی در سراسر بدن و در برخی غذاها یافت می شود. با این حال، غذاهای AGE سطح گلوکز را افزایش می دهند. مطالعات نشان می دهد که افراد مسن مبتلا به آلزایمر به دلیل ناتوانی در متابولیسم این ماده، سطح گلوکز در مغزشان افزایش یافته است. برخلاف سایر سلول های بدن، گلوکز برای ورود به مغز یا تأثیر بر نورون ها به انسولین نیاز ندارد. تصور می شود که سطوح بالای گلوکز باعث التهاب و آسیب سلولی می شود.

4. غذاهای با کلسترول بالا

مطالعات نشان می دهد که کلسترول بالا در ایجاد آلزایمر موثر است. کلسترول در تولید پروتئین های آمیلوئید بتا نقش دارد که به نورون ها آسیب می رساند. حیوانات آزمایشگاهی که از رژیم غذایی پرچرب و کلسترول تغذیه می شدند، نسبت به حیواناتی که رژیم غذایی سالم تری داشتند، در یادگیری و به خاطر سپردن مشکل بیشتری داشتند. نتایج این آزمایش نشان داد که مغز حیوانات مبتلا با مشاهده علائم آلزایمر، تعداد قابل توجهی نورون را از دست داده است.

در فنلاند، دانشمندان 444 نفر را مورد مطالعه قرار دادند. محققان دریافتند افرادی که در میانسالی به طور مزمن کلسترول بالا داشتند، سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر در سنین بالا قرار داشتند.

نقش غذا در بیماری آلزایمر / 5 ماده غذایی که باعث فراموشی می شود؟

5. گلوتن

گلوتن پروتئینی است که به طور طبیعی در غلات خاصی از جمله گندم، جو و جو یافت می شود. به گفته کارشناسان، حساسیت به گلوتن غیر سلیاک ممکن است در بیماری آلزایمر نقش داشته باشد. حساسیت به گلوتن ممکن است در افراد مبتلا به بیماری سلیاک ظاهر شود. در برخی افراد، دستگاه گوارش گلوتن را به عنوان یک ماده مضر یا خطرناک درک می کند. به این ترتیب التهاب رخ می دهد و در سراسر بدن و مغز پخش می شود. تصور می شود که واکنش نامطلوب به گلوتن باعث آسیب نورون می شود.

بیشتر بخوانید:

اجتماعی شدن؛ کلید مغز جوان/ 6 عادتی که مغز را جوان نگه می دارد

آب و هوا چه ربطی به سلامت مغز دارد؟

چگونه حافظه خود را قوی تر کنیم / 7 راه برای تقویت حافظه

چگونه از فراموشی جلوگیری کنیم؟/ 5 ترفند برای تقویت حافظه

منبع: seniorstridehomecare

47232

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تغذیه در ابتلا به آلزایمر چه نقشی دارد؟/ ۵ ماده غذایی فراموشی‌زا" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تغذیه در ابتلا به آلزایمر چه نقشی دارد؟/ ۵ ماده غذایی فراموشی‌زا"، کلیک کنید.