بایدها و نبایدهای تغذیه در فصل بهار

یکی از اعضای هییت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با توجه به گرم شدن هوا و افزایش رطوبت در این فصل، بهتر است غذاهای ساده با مواد و ترکیبات کمتر مصرف شود.

به گزارش تینو مدرن دکتر علیرضا عباسیان وی با اشاره به اینکه فصل بهار گرمتر و مرطوب تر است، تصریح کرد: رعایت نکاتی در فصل بهار برای همه افراد در هر آب و هوایی خوب است. از جمله این واقعیت است که در این فصل مصرف برخی از مواد غذایی مانند شیرینی، گوشت و غذاهای حاوی ادویه باید کاهش یابد.

وی ادامه داد: در این فصل هوا گرمتر می شود و رطوبت هوا بیشتر می شود و به همین دلیل افرادی که هوای گرم و مرطوب دارند وضعیت بدتری دارند. به عنوان مثال، نوجوانان و بزرگسالان ممکن است آکنه و عوارضی مانند جوش های پوستی، آلرژی و حساسیت، خارش گلو، آبریزش بینی، آبریزش چشم، کهیر و سرماخوردگی داشته باشند که بیشتر مربوط به هوای گرم و مرطوب است. آیا او به این افراد توصیه می شود علاوه بر تمام دستوراتی که برای دیگران می شود از خوردن گوشت به خصوص گوشت قرمز، غذاهای تند و شیرینی جات پرهیز کنند.

عباسیان همچنین گفت: برای افرادی که دمای بیشتری دارند استفاده از رایحه های خنک یا استفاده از رایحه های نیلوفر آبی و گل رز مانند قبل مناسب است و این افراد نباید از رایحه هایی که رایحه های بسیار تند دارند مانند مشک و رایحه های شیرین استفاده کنند.

این پزشک و متخصص پزشکی ایرانی تاکید کرد: رژیم غذایی درهم باید کاهش یابد. بهتر است از غذاهای خشک استفاده کنید تا غذاهای روغنی و در مورد شیرینی ها توصیه می کنیم از شیرینی بیشتر استفاده نکنید و بیشتر از نخود و برنج شیرین استفاده کنید. در مورد میوه ها توصیه می کنیم میوه ها را مخلوط نکنید و از همین نوع میوه ها استفاده کنید.

وی همچنین گفت: مثلاً امروز سیب، فردا خیار و فردای آن نارنگی یا پرتقال بخورید. خوردن میوه های فصلی خاص در فصل بهار خوب است. مثلاً پرتقال یا نارنگی از میوه های زمستانی هستند و بهتر است در همان فصل از آنها استفاده کنید.

این هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه در این فصل بیشتر غذاهای ساده باید خورد و بهتر است مواد غذایی کم باشد، اظهار داشت: در گذشته ما ایرانی ها غذاهای بسیار ساده و کم ترکیب داشتیم. مثلا هر نوع املت، تخم مرغ، هویج، هویج، بادمجان یا سیب زمینی که غذای بسیار خوبی است و در این فصل به عنوان خورش استفاده می شود و همچنین غذاهایی مانند سوپ ذرت، سوپ ذرت و نان ذرت. . غذاهایی ایده آل برای این فصل هستند و حبوباتی که کمی خنک تر هستند مانند عدس یا نخود برای این فصل مناسب ترند.

وی همچنین گفت: در کنار آن دستورات کلی برای همه فصول سفارش داریم اما برای این فصل بیشتر. مثلاً غذاهایی که رنگ و طعم مصنوعی دارند مانند شیرینی هایی که رنگ های بسیار خاصی دارند مانند قرمز، سبز، نقره ای و طلایی برای بدن و لثه ها مضر هستند و غذاهایی که رنگ های زیاد و طعم های بسیار خاص دارند. برای همه فصول خوب نیست، در بهار چون بدن حساس تر است به آنها آسیب می رسانند.

این متخصص طب سنتی افزود: در میان آجیل ها بیشتر بادام زمینی و پسته و بادام زمینی را توصیه می کنیم، همچنین خوردن تخمه کدو، تخمه آفتابگردان، تخمه ژاپنی و هندوانه مفید است اما آجیل تا حدی انسان را آزار می دهد. بادام زمینی یا بادام هندی به دلیل گرما و خواص آلرژی زایی که دارند می توانند برای بدن های ضعیف کمی آزاردهنده باشند. اگر این اجزا با هم مخلوط شوند، فرد بیشتر تحریک می شود. به عنوان مثال خوردن انواع باقلوا به دلیل اینکه معمولاً حاوی انواع آجیل است و با شیرین کننده های مختلف و گاهی اوقات مواد نگهدارنده به آن اضافه می شود، می تواند آزاردهنده باشد.

به گزارش وبدا، عباسیان با تاکید بر اینکه در بین آجیل ها، هر روز یک نوع آجیل بخورید، به عنوان مثال یک روز دانه کومبو و روز دیگر مقداری بادام بخورید، یادآور شد: رعایت فاصله بین وعده های غذایی و . پس از مصرف آجیل و شیرینی نباید مصرف شود. توصیه می شود کمی گرسنه باشید و بهتر است همیشه میز را سیر نگذارید و هنگام خروج از سفره کمی گرسنه باشید.

پایان خبر تینو مدرن

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بایدها و نبایدهای تغذیه در فصل بهار" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بایدها و نبایدهای تغذیه در فصل بهار"، کلیک کنید.