تاثیر تغذیه در پیشگیری از پوکی استخوان

تینو مدرن/ مازندران یکی از پزشکان خارج از کشور از داشتن غذای مناسب برای پیشگیری از پوکی استخوان خبر داد و گفت: با افزایش سن زنان سه برابر مردان دچار پوکی استخوان می شوند. عواملی که باعث پوکی استخوان می شوند عبارتند از کمبود کلسیم، پروتئین و ویتامین D.

هر ساله در 20 اکتبر مصادف با 28 تینو مدرن که به عنوان روز جهانی سلامت استخوان نامگذاری شده است، هر سال در 20 اکتبر که به عنوان روز جهانی سلامت استخوان نامگذاری شده است، بر اهمیت و نقش اصلی پیشگیری تاکید شد درمان بیماری های مزمن از جمله پوکی استخوان و وزارت بهداشت اعلام کرد که پیشگیری از پوکی استخوان مدیریت می شود. مصرف روزانه لبنیات به ویژه ماست.

دکتر ابراهیم مهدوی، کارشناس تغذیه در گفت وگو با تینو مدرن، با اشاره به اهمیت دریافت کلسیم برای بدن در پیشگیری از پوکی استخوان اظهار کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا برنامه هایی با هدف افزایش آگاهی مردم ارائه می شود.

تاثیر غذا در پیشگیری از پوکی استخوان

وی تصریح کرد: پوکی استخوان پس از بیماری های قلبی عروقی، مغزی و سرطان به عنوان چهارمین عامل خطر و نوعی بیماری خاموش شناخته می شود.

مهدوی به راه های پیشگیری از پوکی استخوان اشاره کرد و گفت: استفاده از غذاهای حاوی کلسیم مانند شیر و شیر و پرهیز از مصرف قهوه، سیگار و نوشابه به دلیل جلوگیری از جذب کلسیم ضروری است.

وی همچنین گفت: خوردن 2 تا 3 لیوان شیر و فرآورده های آن به تامین کلسیم کمک می کند. همچنین استفاده از کرم که منبع غنی از کلسیم است، بسیار مهم است.

این کارشناس تغذیه یادآور شد: افرادی که به دلیل حساسیت به شیر و عدم تحمل لاکتوز لبنیات مصرف نمی کنند در خطر کمبود کلسیم قرار دارند.

تاثیر غذا در پیشگیری از پوکی استخوان

مهدوی با تاکید بر مصرف روزانه یک لیوان شیر تصریح کرد: به این ترتیب مصرف کلسیم افزایش می یابد و افرادی که در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند نیز هفته ای یک عدد قرص ویتامین D استفاده کنند. پس از نرمال شدن مقدار ویتامین مورد نیاز، این مقدار را به یک عدد در ماه اضافه کنید و معمولا افراد یک ویتامین D در ماه حدود 50 هزار واحد مصرف می کنند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه برای افراد بالای 70 سال هر دو هفته یکبار ویتامین D دریافت می کنند و برای کودکانی که مصرف شیر را قطع نمی کنند، برای تامین کلسیم از استخوان مرغ، ماهی و گوسفند استفاده می شود و یادآور شد: به عنوان مثال استخوان ها را با سرکه بجوشانید. چون کلسیم در محیط اسیدی از استخوان ها شسته می شود، پس از یک قاشق غذاخوری برای افزایش میزان کلسیم بدن استفاده کنید.

وی در پاسخ به اینکه گفته می شود مصرف گیاهان حاوی کلسیم موثرتر است، تصریح کرد: شاید برخی گیاهان مانند مریم گلی، بادام و… به دلیل وجود اگزالات کلسیم

مهدوی همچنین گفت: در 100 گرم ماست حدود 300 میلی گرم کلسیم وجود دارد و با افزایش میزان چربی، میزان کلسیم دریافتی نیز کاهش می یابد.

پایان خبر تینو مدرن

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تاثیر تغذیه در پیشگیری از پوکی استخوان" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تاثیر تغذیه در پیشگیری از پوکی استخوان"، کلیک کنید.