استفاده از محصولات دخانی نوپدید و خطر ابتلا به انواع بیماری ها

استفاده از محصولات دخانی نوپدید و خطر ابتلا به انواع بیماری ها

تینو مدرن:

دکتر «بهزاد، ولی زاده» همزمان با هفته ملی ترک دخانیات با جلسه «حمایت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات. حقوق و تکالیف همگان»، در خصوص تولید و مصرف محصولات جدید دخانی گفت: یکی از ترفندهای صنعت دخانیات، معرفی محصولات دخانی است.

وی همچنین گفت: جوانانی که به دلیل فریب ها و ترفندهای صنعت دخانیات برای اولین بار محصولات دخانی را تجربه می کنند، به راحتی به نیکوتین معتاد می شوند و مصرف کننده دایمی مواد دخانی می شوند.

وی یکی از مهم ترین راه های محافظت از جوانان در برابر مضرات و آسیب های سیگار را «ممنوع کردن هرگونه تبلیغات» دانست و تصریح کرد: صنعت دخانیات به طرق مختلف از جمله تولید محصولات جدید با انواع مختلف فریب ایجاد می کند. طعم ها و تبلیغات در سریال جوان می شوند.

دکتر. ولی زاده تصریح کرد: بازارهای فروش محصولات دخانی گرفتار جوانان شده و نیمی از مصرف کنندگان این محصولات در نهایت جان خود را از دست می دهند و برای فروش محصولات خود هزینه می کنند و فعالیت تجاری آنها با هدف جذب جوانان انجام می شود. مشتریان جدید.”

استفاده از طعم های جذاب و اسانس های خاص، عاملی برای تشویق جوانان به استفاده از آن ها است

رییس دبیرخانه مرکز ملی کنترل دخانیات وزارت بهداشت، استفاده از طعم دهنده های جذاب و اسانس های خاص مورد استفاده جوانان در دخانیات و فرآورده های نیکوتینی را عاملی برای تشویق جوانان به استفاده از این فرآورده ها نام برد و تشریح کرد. تبلیغ محصولات جایگزین به عنوان «کمتر خطرناک و کمتر مضر» یا «پاک تر» به جای سیگار معمولی یکی دیگر از ترفندهای صنعت دخانیات است.

استفاده از سیگار الکترونیکی و خطر ابتلا به سرطان ریه

وی تاکید کرد: وجود گلیسیرین در محلول سیگار الکترونیکی با آسیب رساندن به کیسه های هوایی ریه، خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد.

هیچ تنباکوی بدون دود جایگزین مطمینی برای سیگار نیست

وی با بیان اینکه هر نوع تنباکوی بدون دود جایگزین بی خطری برای سیگار نیست، خاطرنشان کرد: استفاده از فرآورده های جدید دخانی مانند سیگار الکترونیکی و قلیان و گرمایش برای سیگارهای بدون دود، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد و باعث سرطان، زبان، لثه و … مری و پانکراس.

وی ادامه داد: استفاده از مواد دخانی جدید مانند سیگار الکترونیکی و قلیان، ویپ و فرآورده های گرم کننده سیگار بدون دود می تواند باعث بیماری لثه و پوسیدگی دندان شود.

به گفته رییس دبیرخانه ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت، فرآورده های جدید دخانیات مانند سیگار الکترونیکی و قلیان، فرآورده های حرارتی ویپ و سیگار بدون دود حاوی نیکوتین هستند که به شدت اعتیادآور است.

آسیب های زیست محیطی دخانیات

وی همچنین مواد شیمیایی سمی و میکروپلاستیک های موجود در پاکت های سیگار و ضایعات سیگارهای الکترونیکی را یکی از عوامل آلودگی محیط زیست نام برد و توضیح داد: میکروپلاستیک ها در فیلتر سیگار باقی نمی مانند و پس از بلعیده شدن توسط عقاب های دریایی در سواحل و اقیانوس ها باعث آلودگی محیط زیست می شوند . تبدیل آلودگی در زنجیره غذایی

کشاورزی تنباکو باعث آلودگی خاک و فقر می شود

وی تصریح کرد: صنعت دخانیات 84 میلیون تن گاز گلخانه ای معادل دی اکسید کربن تولید می کند و باعث تغییرات آب و هوایی جهانی می شود.

ته سیگار رایج ترین نوع زباله های پلاستیکی در جهان است

وی با اشاره به اینکه کشت تنباکو باعث آلودگی خاک و فقر می شود گفت: ته سیگار رایج ترین نوع زباله های پلاستیکی در جهان است که سالانه حدود 770 تن زباله سمی تولید می کند.

رییس دبیرخانه مرکز ملی کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: باقی ماندن 4500 میلیارد نخ سیگار در سطح شهرها، پارک ها، سواحل و رودخانه ها سالانه باعث آلودگی آب، خاک و منابع غذایی و 5 درصد از منابع غذایی می شود. جمع. جنگل ها در جهان ناشی از کشاورزی هستند.

منبع: فرتاک نیوز

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "استفاده از محصولات دخانی نوپدید و خطر ابتلا به انواع بیماری ها" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "استفاده از محصولات دخانی نوپدید و خطر ابتلا به انواع بیماری ها"، کلیک کنید.