سنگی که از الماس سرسخت‌تر است

تینا مزدا: در ابتدا باید گفت که بین سختی و سختی تفاوت زیادی وجود دارد. گفته می شود که الماس سخت ترین سنگ شناخته شده است، اما وقتی صحبت از سختی به میان می آید، یشم در صدر فهرست قرار می گیرد. با این حال، این سوال باقی می ماند که کدام یک قوی تر است؟

یشم برای هزاران سال ماده مهمی برای انسان بوده است. برخی از اولین سلاح های بشر از یشم ساخته شده بودند. اکنون یشم تنها نوعی سنگ قیمتی نیست. این سنگ در دو نوع مختلف شناخته می شود که هر دو در برابر سایش مقاومت بالایی دارند اما خواص متفاوتی دارند.

یشم به خاطر رنگ و شفافیتش معروف است و مردم برای این کیفیت ها در بازار جواهرات قیمت های بالایی می پردازند. در عین حال، یشم کمیاب‌تر و گران‌تر است. به عنوان مثال، در سال 2016، توده ای بالغ بر 175 تن یشم پیدا شد که ارزش آن 170 میلیون دلار است.

سنگی که از الماس سخت تر است

یشم مقاوم است اما به اندازه یشم مقاوم نیست.

نوع دیگر یشم نفریت نام دارد. از آنجایی که این سنگ دوام بیشتری دارد، بیشتر از خود یشم استفاده می شود. در واقع، وقتی صحبت از سختی می شود، یشم نفریت مقاوم ترین کانی طبیعی شناخته شده است. این سنگ نسبت به سرامیک و فولاد مقاومت بیشتری دارد.

[توضیح: در علم مواد و متالورژی، چقرمگی یا همان تافنس (Toughness) به توانایی یک ماده در جذب انرژی و تغییر شکل خمیری (plastic deformation) قبل از شکستن گفته می‌شود.]

این مقاومت توضیح خوبی برای این است که چرا از نفریت یشم در بیشتر چاقوها، سر تبرها و حتی کنده کاری های تزئینی دوره نوسنگی استفاده می شد. این در حالی است که یشم نفریت به سختی سایر مواد معدنی مانند الماس نیست.

سنگی که از الماس سخت تر است

یشم نفریت سخت ترین ماده معدنی طبیعی شناخته شده در جهان است.

آنچه که مسئول ویژگی مقاومت یشم است، شبکه در هم تنیده ای از نخ های ظریف و کریستال های سوزنی مانند است که در نتیجه این بافت شکسته نمی شود. این بدان معناست که شما به راحتی می توانید یشم را به جواهرات خود تبدیل کنید، اما شکستن آن بسیار دشوار خواهد بود. همچنین وقتی می خواهید الماسی با جواهرات بسازید، احتمال شکستن آن بیشتر از یشم است.

در نیوزیلند نفریت یشم را از تمدن مائوری جزیره جنوبی می شناسند که به معنای سنگ سبز است. در این فرهنگ از آنها برای ایجاد چماق، ابزار، کوزه و کاشی های تزئینی معروف به هیتیکی استفاده می شود. این سنگ همراه با صدف های آب شیرین که از یکی از معدود جواهرات مروارید در جهان به دست آمده اند، گنج محسوب می شود.

در چین، هر چه یشم سبزتر باشد، ارزش بیشتری دارد و مقدار بیشتری از آن از میانمار می آید. بنابراین چینی ها احتمالا سبزترین یشم ها را دارند. این سنگ ها می توانند از نظر شفافیت و رنگ بسیار متفاوت باشند و با نام های مختلفی مانند سبز امپراتوری، شیشه ای و غیره شناخته می شوند. از این رو خرید و فروش این سنگ در چین به اندازه کافی صنعت مهم و با ارزش و خطرناک است، تا جایی که باعث شده به این سنگ لقب “یشم خونی” داده شود، زیرا هر ساله بسیاری از معدنچیان در معادن یشم جان خود را از دست می دهند مجروح و کشته شدند. توسط رانش زمین

منبع: iflscience

58323

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سنگی که از الماس سرسخت‌تر است" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سنگی که از الماس سرسخت‌تر است"، کلیک کنید.