تب دانگ؛ مهم‌ترین موضوع روز حوزه سلامت / ثبت ۹ مورد ابتلای محلی در هرمزگان

تب دانگ؛ مهم‌ترین موضوع روز حوزه سلامت / ثبت ۹ مورد ابتلای محلی در هرمزگان

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت این بیماری در استان ها گفت: این روزها «تب سینی» به عنوان مهم ترین موضوع در حوزه سلامت دیده می شود.

شهنام آرشی در گفت وگو با دکتر تینو مدرن. وی از ثبت 9 مورد محلی تب دنگی خبر داد و گفت: این روزها تب دنگی مهمترین معضل بهداشتی محسوب می شود. اکنون استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان – (به ویژه شهرستان چابهار)، بوشهر، خوزستان، گیلان، مازندران و گلستان به این بیماری مبتلا شده اند. اگرچه پشه آئدس در استان های مازندران و گلستان صید نشده است، اما این دو استان در معرض تهدید هستند.

او ادامه داد: بیشترین موارد تب دنگی از کشور امارات و 9 مورد محلی در شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان به ثبت رسیده است.. در رسانه ها اخباری مبنی بر صید پشه آئدس در برخی استان ها مانند خراسان رضوی؛ باید گفت در این استان ها پشه صید نشده است اما تب دنگی گزارش شده است. تب دنگی در استان های شیراز، مشهد، قزوین و قم نیز به ثبت رسیده است که همگی از امارات ارسال شده اند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره شکل ظاهری پشه آئدس توضیح داد: اگر فردی بتواند پشه آئدس را با مقیاس بزرگ ببیند، خطوط سفید این پشه را می‌بیند. این زنبور به دلیل نوارهای راه راه آن در جنوب کشور به این زنبور «Pêş Gorekhari» و در جنوب شرقی آسیا نام این زنبور «ببر» است. پشه معمولی نوارهای سفید ندارد. بنابراین، اگر پشه آئدس زیر میکروسکوپ قرار گیرد، خطوط سفید آن قابل مشاهده است.

آرشی همچنین گفت: پشه آئدس از نظر بیولوژیکی می تواند چهار بیماری چیکونگونیا، تب زرد، زیکا و تب دنگی را منتقل کند. اگرچه پشه آئدس می تواند چهار بیماری را منتقل کند، پشه مالاریا فقط می تواند یک بیماری را منتقل کند، مالاریا.

وی خاطرنشان کرد: واکسن تب دنگی در جنوب شرق آسیا و آمریکا در حال آزمایش بالینی است. واکسیناسیون تب دنگی برای شرایط فعلی کشور مناسب نیست. زیرا واکسن باید با توجه به ویژگی های موش باشد. نباید تصور کرد که واکسیناسیون برای وضعیت فعلی مناسب است. به عنوان مثال حدود 50 سال از کشف ویروس اچ آی وی می گذرد اما در این مدت هیچ واکسنی برای این ویروس وجود ندارد. باز هم تاکید می کنم، واکسیناسیون مطابق شرایط فعلی کشور نیست. این موضوع فقط در ایران نیست و واکسن تب دنگی در همه کشورها موجود نیست و برخی کشورها در حال بررسی بالینی هستند.

آرشی بیان کرد: اقدامات احتیاطی برای پیشگیری از ابتلا به پشه و تب دنگی بسیار مهم است. در خصوص این بیماری دستورات بهداشتی مانند استفاده از مواد دافع حشرات، پوشیدن لباس مناسب، بهبود محیط زیست و موارد دیگر داده می شود که همه آنها باید رعایت شود.

پایان خبر تینو مدرن

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تب دانگ؛ مهم‌ترین موضوع روز حوزه سلامت / ثبت ۹ مورد ابتلای محلی در هرمزگان" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تب دانگ؛ مهم‌ترین موضوع روز حوزه سلامت / ثبت ۹ مورد ابتلای محلی در هرمزگان"، کلیک کنید.