با 15 هزارتومان طلای خالص بخرید!

به گزارش خبرگزاری تینو مدرن، محققان نام این ماده دوگانه جدید را «طلا» گذاشتند. طلا خواص جالبی دارد که در شکل سه بعدی طلا یافت نمی شود. شون کاشیوایا، دانشمند مواد از دانشگاه لینشوپینگ سوید، درباره این ماده جدید می گوید: “اگر یک ماده بسیار نازک بسازید، اتفاق خارق العاده ای رخ می دهد.”

طلا یک فلز نیمه رسانا است. تلاش های قبلی برای شکل دادن به طلا تا حد امکان نازک منجر به ایجاد ورقه نازکی با ضخامت چند اتم شد. کاشیوا و همکارانش به دنبال ساخت طلا نیستند، بلکه وارد مراحل اولیه فرآیند ساخت شده اند.

لارس هولتمن، فیزیکدان مواد از دانشگاه لینشوپینگ، می گوید: «ما مواد اولیه را با کاربردهای کاملاً متفاوت در ذهن طراحی کردیم.

طلای خالص را به قیمت 15 هزار تومان بخرید!

ما با یک سرامیک الکتریکی به نام کاربید سیلیکون تیتانیوم شروع کردیم، جایی که سیلیکون در لایه های نازک رسوب می کرد. سپس ایده این بود که مواد را با طلا بپوشانیم تا تماس برقرار شود. اما وقتی قطعه را در دمای بالا قرار دادیم، طلا وارد مواد شد. مانند سایر تلاش ها برای ایجاد طلای جامد، پیشرفت در این مرحله بحرانی متوقف شد. برای سال ها، کاربید تیتانیوم طلا دست نخورده باقی ماند، بدون اینکه لایه های بسیار نازک طلا بین لایه های تیتانیوم و کربن که آن را پوشانده بود، از بین برد.

در اینجا راه حل جادویی موراکامی وارد عمل شد. موراکامی یک ترکیب شیمیایی است که در فلزکاری برای کدر کردن کربن و فولاد مورد استفاده قرار می گیرد و مسیول الگوهای متمایز موجود در برخی از چاقوهای ژاپنی است.

برای فرآیند حکاکی، آنها فشارهای مختلف اختلاط و فواصل زمانی متفاوت را برای حذف تیتانیوم و کربن در اطراف طلا آزمایش کردند. آنها خاطرنشان کردند که زمان نقش مثبتی در این روند داشت، اما این تنها چیزی نبود که آنها می خواستند.

با استفاده از موراکامی محصولی به نام فروسیانید پتاسیم تولید می شود. اگر این ترکیب در معرض نور قرار گیرد، سیانید آزاد می کند که طلا را حل می کند، بنابراین فرآیند اچ کردن باید کاملا در تاریکی انجام شود.

در نهایت، ورق طلای نازک مستعد پیچ خوردگی و نازک شدن بود که با افزودن یک سورفکتانت که از پوسته شدن و چسبیدن لایه جلوگیری می کرد و یکپارچگی تک لایه را حفظ می کرد، حل شد. در نهایت، همانطور که توسط شبیه سازی های نظری پیش بینی شده بود، در نهایت طلای پایدار تشکیل شد.

به طور کلی طلا رسانای عالی الکتریسیته است. در حالی که این عنصر شکل یک صفحه دو بعدی را به خود می گیرد، اتم ها دارای دو پیوند آزاد هستند که آن را به یک نیمه هادی با خواص انتقال بین هادی و عایق تبدیل می کند.

اکنون طلا دارای خواصی است که آن را در کاربردهای شیمیایی بسیار ارزشمند می کند. ترکیب آن با خواص نیمه هادی نیز طیف جدیدی از کاربردها از جمله تصفیه آب، ارتباطات و تولید مواد شیمیایی را باز می کند.

وزن ورق طلا با این ضخامت 3000 گرم است. در حال حاضر هر شمش 100 گرمی در بازار تهران 516 میلیون تومان است و بنابراین قیمت هر ورق طلا در این سایز 15 هزار تومان است.

منبع: sciencealert

227227

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "با 15 هزارتومان طلای خالص بخرید!" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "با 15 هزارتومان طلای خالص بخرید!"، کلیک کنید.