ابتلا به این ویروس باعث التهاب کبد می شود

ابتلا به این ویروس باعث التهاب کبد می شود

تینو مدرن:

این ویروس باعث التهاب کبد می شود. کبد عضوی است که نقش مهمی در مبارزه با عفونت ها، توقف خونریزی، پاکسازی خون از سموم و داروها و ذخیره انرژی در بدن دارد. هپاتیت در واقع التهاب کبد نامیده می شود که فعالیت آن را مختل می کند.

راه های اصلی انتقال ویروس هپاتیت B عبارتند از: خون آلوده، استفاده از وسایل تزریقی آلوده، خالکوبی، خالکوبی و سوراخ کردن قسمتی از بدن با وسایل آلوده، آمیزش جنسی محافظت نشده و انتقال از مادر به کودک و روش هایی مانند. دست دادن و بوسیدن فرد مبتلا. استفاده از وسایل مشترک، اجتماعی شدن عادی در محل کار و منزل، هوایی، گربه و سرفه، استفاده از توالت های معمولی و شنا در استخر قابل انتقال نیست.

این ویروس می تواند باعث عفونت های حاد و مزمن شود. این ویروس یکی از عوامل اصلی بیماری مزمن کبدی است که منجر به سیروز، سرطان کبد و مرگ می شود. دوره نهفتگی بیماری بین 30 تا 180 روز است و تشخیص قطعی با آزمایشات آزمایشگاهی انجام می شود. با واکسیناسیون و مشاوره به موقع می توان از مزمن شدن و انتقال این بیماری پیشگیری کرد. علیرغم اینکه واکسیناسیون هپاتیت B مهم ترین راه پیشگیری از عفونت است، تنها 42 درصد از کودکان جهان از بدو تولد به این واکسن دسترسی دارند.

هپاتیت یک مشکل مهم است که نیاز به پاسخ فوری دارد

هپاتیت ویروسی یکی از مشکلات عمده بهداشتی در جهان است که برای حل آن نیاز به واکنش فوری دارد. هپاتیت B و C از دیرباز به عنوان قاتل خاموش در سراسر جهان شناخته شده است. این دو ویروس عامل اصلی بیماری های مزمن کبدی هستند و در صورت عدم پاسخ مناسب و سریع به این بیماری، پیش بینی می شود تا 40 تا 50 سال آینده این بیماری بار سنگینی را بر دوش اقتصاد سلامت دنیا بگذارد. از سال 1990 تا 2013 تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری های کبدی ویروسی در جهان از 10 به 7 مورد افزایش یافته است و از سوی دیگر از هر 10 نفر مبتلا به بیماری کبدی تنها یک نفر از بیماری خود آگاه است و می تواند به درمان دسترسی داشته باشد.

هدف از بین بردن هپاتیت ویروسی تا سال 2030 است

شواهد خوبی وجود دارد که از بین بردن هپاتیت ویروسی امکان پذیر است. در این راستا بیش از 240 کشور جهان از جمله ایران به اهداف سازمان بهداشت جهانی در خصوص ریشه کنی هپاتیت تا سال 2030 متعهد شده اند تا به اهدافی مانند کاهش 90 درصدی موارد جدید هپاتیت B و C دست پیدا کنند. دسترسی جهانی به درمان های کلیدی هپاتیت ویروسی مزمن B و C و کاهش 65 درصدی مرگ و میرهای مرتبط با هپاتیت.

در این راستا افزایش واکسیناسیون هپاتیت B توانست از بروز این بیماری در جهان و ایران بکاهد. همچنین با کشف داروهای جدید ضد ویروسی انقلابی در درمان بیماران هپاتیت C ایجاد شد. از آنجایی که بسیاری از افراد مبتلا به هپاتیت بدون علامت هستند، برنامه ریزی برای شناسایی ناقلین هپاتیت، اجرای مراقبت های بهداشتی لازم برای جلوگیری از انتقال بیماری و در نهایت مراقبت و درمان بیماران، برای دستیابی به اهداف حذف مهم است.

کاهش موارد هپاتیت B در ایران

به گفته رییس اداره مبارزه با هپاتیت وزارت بهداشت، حدود 354 میلیون نفر در جهان به هپاتیت B و C مبتلا هستند که از این تعداد 296 میلیون و 58 میلیون نفر به هپاتیت B مبتلا هستند. و 58 میلیون نفر. آلوده به هپاتیت C وی همچنین خاطرنشان کرد: شیوع ویروس کرونا در ایران در جمعیت عمومی کمتر از 100 درصد است و تمایل به کاهش هپاتیت B در این کشور وجود دارد. در سال 1395 تعداد 8958 بیمار هپاتیت B در کشور شناسایی شد که این تعداد در سال 1400 به 5429 نفر افزایش یافت.

بر اساس آخرین بیانیه سازمان جهانی بهداشت، تنها 10 درصد از بیماران هپاتیت B از وضعیت خود آگاه هستند و 22 درصد از آنها تحت درمان قرار می گیرند. این ویروس دارای 9 ژنوتیپ است که شایع ترین ژنوتیپ بیماری در ایران ژنوتیپ D است.

به طور کلی طبق آمار دفتر مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، بر اساس آخرین آمار، کمتر از یک میلیون نفر در ایران به هپاتیت B مبتلا شده اند و تعداد افرادی که به دلیل هپاتیت B جان خود را از دست داده اند. سالانه 390 نفر گزارش شده است. مردم. میزان مرگ و میر هپاتیت B حدود نصف در هر 100000 نفر است و میزان بروز هپاتیت B در سال 1400 در جمعیت عمومی 6.4 در هر 100000 نفر گزارش شده است.

هر آنچه باید در مورد هپاتیت C بدانید

به گفته وزارت بهداشت، ویروس هپاتیت C می تواند باعث عفونت های حاد و مزمن شود. عفونت حاد معمولاً بدون علامت است. در 15 تا 45 درصد از افراد مبتلا به هپاتیت C، ویروس طی 6 ماه بدون درمان، خود به خود از خون پاک می شود، اما در 55 تا 85 درصد، به یک عفونت مزمن تبدیل می شود که می تواند منجر به سرطان کبد یا سیروز شود. هپاتیت C پس از هپاتیت B دومین عامل سیروز و سرطان کبد در جهان و اولین عامل بیماری مزمن و پیشرفته کبدی در این مناطق است.

شایع ترین راه انتقال ویروس هپاتیت C از طریق خون آلوده است اما مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر و افراد دارای رفتارهای جنسی پرخطر، زندانیان دارای رفتار پرخطر، مبتلایان به هموفیلی، تالاسمی و بیماران دیالیزی نیز در معرض خطر هستند. خوشبختانه پس از اجرای طرح غربالگری مستمر اهدای خون در ایران، بار این بیماری بر دوش بیماران تالاسمی، هموفیلی و دیالیزی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، اما بر اساس اعلام وزارت بهداشت، متاسفانه با تزریق دارو انجام می شود. . مواد مخدر منبع اصلی عفونت در کشور محسوب می شود. برای این افراد مهم است که هر ساله از نظر هپاتیت C بررسی شوند.

واکسن هپاتیت C وجود ندارد

از آنجایی که در حال حاضر هیچ واکسنی برای پیشگیری از هپاتیت C وجود ندارد، بنابراین پیشگیری از این بیماری تنها به منظور کاهش خطر مواجهه با این ویروس در مراکز بهداشتی و درمانی و کاهش مواجهه افراد در معرض خطر است. با ظهور داروهای ضد ویروسی جدید با اثر مستقیم، انقلابی در درمان هپاتیت C ایجاد شد. هنگامی که سیروز پیشرفته برای چندین سال درمان نشود، می تواند باعث از کار افتادن کبد شود و در موارد شدید منجر به نارسایی کبد و سرطان کبد شود. درمان به ویروس اجازه می دهد تا در بدن تکثیر شود. بنابراین در چند سال اخیر با معرفی و تولید این داروهای جدید، درمان آنقدر ساده، موثر و بدون عارضه شده است که اکنون امید به رفع این بیماری وجود دارد.

از آنجایی که بسیاری از افراد مبتلا به هپاتیت بدون علامت هستند، برنامه ریزی برای شناسایی ناقلین هپاتیت، اجرای مراقبت های بهداشتی لازم برای جلوگیری از انتقال بیماری و در نهایت مراقبت و درمان بیماران برای دستیابی به اهداف حذف ضروری است.

بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، تعداد مبتلایان به هپاتیت C در جهان 58 میلیون نفر است و بیش از 9 میلیون نفر به دلیل بیماری مزمن ویروس هپاتیت C تحت درمان هستند. البته سالانه بیش از یک میلیون مرگ ناشی از هپاتیت B و C گزارش می شود. اگر هر 30 ثانیه یک نفر در دنیا بر اثر هپاتیت B و C بمیرد.

بر اساس بیانیه وزارت بهداشت، اگرچه بیماری هپاتیت C در تمام نقاط دنیا یافت می شود، اما متاسفانه اکثر بیماران مبتلا به هپاتیت C از ابتلای خود به این بیماری اطلاعی ندارند. آفریقا، آسیای مرکزی و آسیای شرقی بیشترین آلودگی را در جهان دارند. اما بر اساس اعلام رییس اداره بیماری هپاتیت C وزارت بهداشت، کمترین میزان ابتلا به هپاتیت C در منطقه مدیترانه شرقی متعلق به ایران است. در سال 1400 تعداد 2451 بیمار مبتلا به هپاتیت C در کشور شناسایی شد. ایران از جمله کشورهایی است که شیوع هپاتیت C در جمعیت عمومی پایین و در بین گروه های پرخطر شیوع بالایی دارد. کشورهایی مانند آذربایجان و پاکستان با شیوع بالای این بیماری همسایه ایران هستند.

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده در ایران، شیوع هپاتیت C در جمعیت عمومی کمتر از 0.3 درصد (کمتر از 200 هزار نفر مبتلا به این بیماری) است و بیشترین میزان شیوع هپاتیت C در گروه تزریقی است. مصرف کنندگان مواد مخدر. . (30%). تعداد مرگ و میر سالانه هپاتیت C حدود 204 نفر و میزان بروز هپاتیت C 0.2 در هر 100000 نفر است. میزان بروز هپاتیت C در ایران در سال گذشته 2.9 در هر 100 هزار نفر جمعیت گزارش شده است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ابتلا به این ویروس باعث التهاب کبد می شود" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ابتلا به این ویروس باعث التهاب کبد می شود"، کلیک کنید.