۴ آبان در دنیای علم چه خبر؟

تقویم علمی;

در 13 آبان در دنیای علم چه می گذرد؟

در این تقویم رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور می کنیم.

به اخبار خبرگزاری علم و فناوری تینو مدرن، تاریخ علم پر است از رویدادهای مهمی که شامل نوآوری ها، اکتشافات و حتی تولد و مرگ دانشمندان و مخترعان تأثیرگذار در جهان می شود. در این تقویم علمی، رویدادهای مهمی را که مصادف با امروز 13 آبان و 25 اکتبر است، ورق می زنیم.

***

اولین ساعت الکترونیکی جهان

در 25 اکتبر 1960، معادل 4 نوامبر 1339، شرکت آمریکایی ساعت سازی Bulova، Ecotron 214 را به عنوان اولین ساعت مچی الکترونیکی جهان در شهر نیویورک عرضه کرد. مدار اصلی این ساعت از ترانزیستور ژرمانیوم PNP با فرکانس 360 هرتز استفاده می کرد که برای دقت زمانی استفاده می شد. در سال 1977 ساعت های کوارتز جایگزین این خط شدند. دقت پتانسیل اکوترون بهتر از 2 ثانیه در روز بود که در آن زمان یک واقعیت بسیار مهم بود. در سال 1953 توسعه ساعت های دیاپازون در سوئیس آغاز شد و نمونه اولیه این ساعت ها در سال 1955 ساخته شد. مهندس سوئیسی آن ماکس هتزل بود که در سال 1959 به آمریکا نقل مکان کرد تا بولووا اکوترون را با ویلیام بنت در نیویورک توسعه دهد.

در 13 آبان در دنیای علم چه می گذرد؟

مایکروفر

در 25 اکتبر 1955، تقریباً 4 نوامبر 1334، شرکت تپ اولین اجاق مایکروویو خانگی را برای فروش عرضه کرد. در سال 1947، Raytheon اولین اجاق مایکروویو جهان را معرفی کرد. اما این فرها بسیار بزرگ و به اندازه یک یخچال بودند و بین 2000 تا 3000 دلار قیمت داشتند. در سال 1952، Raytheon با شرکت اجاق گاز تاپان، که زیرساخت توزیع و بازاریابی مشتری داشت، قرارداد مجوز منعقد کرد. در سال 1955، تاپان اولین اجاق مایکروویو خانگی را معرفی کرد، یک دستگاه دیواری کوچکتر 220 ولتی به اندازه یک اجاق معمولی، اما با سیستم خروجی مایکروویو کمتر و دو سرعت پخت (500 و 800 وات). نمای بیرونی آن از فولاد ضد زنگ و قفسه آن از شیشه ساخته شده بود. اما با اینکه قیمتش 1300 دلار بود فروشش خیلی کم بود. 1300 دلار در سال 1955 حدود 15290 دلار امروز است. امروزه اجاق های مایکروویو خانگی بین 55 تا 550 دلار قیمت دارند.

در 13 آبان در دنیای علم چه می گذرد؟

دومین کشتی خورشیدی خئوپس

در 25 اکتبر 1987 برابر با 4 نوامبر 1366 در جیزه مصر، کشتی خورشیدی Cheops برای اولین بار با استفاده از دوربین فیلمبرداری تخصصی مشاهده شد. دوربین از سوراخی در یکی از صفحات آهکی و سوراخی که 4600 سال بود قایق در آن باقی نمانده بود عبور کرد. این حفره سه روز پیش با استفاده از تکنیکی دقیق برای حفظ هوای اصلی در محفظه تینو مدرن و موم شده حفاری شد. پس از فیلمبرداری گسترده، سوراخ ورودی دوباره بسته شد. اولین کشتی خورشیدی که پیدا شد مربوط به تشییع جنازه فرعون خئوپس (معروف به خوفو) بود که در 26 مه 1954 کشف شد. از چوب سرو مقدس و سیر ساخته شده بود و برای بردن روح فرعون به بهشت ​​برای ملاقات با را، خدای خورشید، آماده شده بود و در یک گودال سنگی سرپوشیده در کنار هرم او تینو مدرن و موم شد. اما در نهایت از آنجا برداشته شد تا در موزه نمایش داده شود.

در 13 آبان در دنیای علم چه می گذرد؟

ایاپتوس

جووانی دومنیکو کاسینی در 25 اکتبر 1671 یا در 4 نوامبر 1050 پس از میلاد، ایاپتوس، یکی از قمرهای زحل را کشف کرد. یاپتوس سومین قمر بزرگ و یکی از 53 قمر زحل است. محبوبیت این قمر به دلیل سطح دو قسمتی آن است که نیمی از آن دارای مواد سبک و نیمی دیگر دارای سطحی روشن است، بنابراین نیمی از آن روشن و نیمی تاریک است. در اساطیر یونان، ایپتوس یک تایتان، پسر اورانوس، پدر پرومتئوس و اطلس و پدر نسل بشر است. کاسینی، اولین مدیر رصدخانه سلطنتی پاریس، قمرهای دیگر زحل (تتیس، دیون، رئا) و خلاء اصلی حلقه‌های زحل را نیز کشف کرد.

در 13 آبان در دنیای علم چه می گذرد؟

.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "۴ آبان در دنیای علم چه خبر؟" هستید؟ با کلیک بر روی ورزشی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "۴ آبان در دنیای علم چه خبر؟"، کلیک کنید.