۲۱ مرداد در دنیای علم چه خبر؟

تقویم علمی;

در 21 آگوست در دنیای علم چه می گذرد؟

در این تقویم رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور می کنیم.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری تینو مدرن، تاریخ علم پر است از رویدادهای مهمی که شامل نوآوری ها، اکتشافات و حتی تولد و مرگ تأثیرگذارترین دانشمندان و مخترعان جهان می شود. در این تقویم علمی، رویدادهای مهمی را که مصادف با امروز 21 مرداد 11 مرداد است، ورق می زنیم.

***

سومین فضانورد

در 11 آگوست 1962، اتحاد جماهیر شوروی آندریان نیکولایف را با فضاپیمای وستوک-3 به پرواز 96 ساعته فرستاد. 18 ماه پس از اینکه یوری گاگارین در 12 آوریل 1961 اولین انسان در فضا شد، نیکولایف سومین فضانورد روسی شد که به فضا رفت. یک روز بعد، پاول پوپوویچ با وستوک-4 به فضا رفت. این دو اولین پرواز همزمان خود را انجام دادند و هر دو در 15 آگوست بازگشتند. نیکولایف با پرواز خود رکورد استقامت نام خود را ثبت کرد که 64 بار دور دنیا و مسافت یک میلیون و 650 هزار کیلومتر در 96 ساعت بود. او در سال 1970 برای دومین و آخرین ماموریت خود به فضا بازگشت و این بار با سفینه فضایی سایوز 9، با ماندن در سایوز 9 به مدت 18 روز، رکورد جدید استقامتی را به نام خود ثبت کرد. او دو بار به عنوان قهرمان اتحاد جماهیر شوروی انتخاب شد.

در 21 آگوست در دنیای علم چه می گذرد؟

Macedonio Meloni

در 11 اوت 1854، Macedonio Melloni، فیزیکدان ایتالیایی درگذشت. او اولین کسی است که تحقیقات گسترده ای در مورد اشعه مادون قرمز انجام داده است. سر ویلیام فردریک هرشل تابش فروسرخ را در سال 1800 کشف کرد، اما مطالعه این تابش تا اختراع ستون حرارتی یا گرما در سال 1830 متوقف شد. این دستگاه مجموعه ای از نوارهای دو فلز مختلف بود که با گرم شدن یک انتها جریان الکتریکی تولید می کرد. مالونی ترموپیل را بهبود بخشید و از آن برای تشخیص تشعشعات مادون قرمز استفاده کرد. در سال 1846، او از یک نقطه مشاهده در ارتفاعات کوه وزوویوس، اثر گرم شدن ملایم نور ماه را اندازه گیری کرد. ملونی همچنین نشان داد که سنگ نمک، که شفاف به مادون قرمز است، می‌تواند عدسی‌ها و منشورهای مناسبی را برای نشان دادن بازتاب‌های فروسرخ، جذب، قطبش و تداخل مانند نور مرئی تشکیل دهد.

در 21 آگوست در دنیای علم چه می گذرد؟

سالن مارشال

فیزیولوژیست انگلیسی مارشال هال در 11 اوت 1857 مانند 21 اوت 1236 درگذشت. او اولین کسی است که توضیح علمی برای فعالیت پاسخ غیرشناختی ارائه کرد. هال به این آزمایش علاقه مند بود. او که نویسنده ای پرکار است، 19 کتاب و بیش از 150 مقاله نوشته است. هال بین سالهای 1824 و 1830 چندین مقاله و کتاب در مورد اثرات خونریزی منتشر کرد. او در سال 1833 مکانیسمی را توضیح داد که توسط آن یک محرک می تواند پاسخی مستقل از احساس یا اراده ایجاد کند و مفهوم رفلکس یا رفلکس غیرارادی را در زمینه بیولوژیکی معرفی کرد. او اولین کسی بود که مفهوم قوس بازتابی را به عنوان یک مکانیسم اساسی در بیماری های عصبی پذیرفت، بنابراین امروزه هال را می توان پدر علم عصب شناسی دانست.

در 21 آگوست در دنیای علم چه می گذرد؟

مکس تیلور

مکس تیلور، میکروبیولوژیست آمریکایی، در 11 آگوست 1972 در 21 آگوست 1351 به دنیا آمد. تیلر در سال 1951 برنده جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی برای تحقیقاتش در مورد تب زرد شد. کشف تیلر مبنی بر اینکه پشه ها به تب زرد آلوده شده اند، تحقیقات را تسهیل کرد و در نهایت ساخت واکسنی علیه این بیماری در انسان را تسهیل کرد. پس از فارغ التحصیلی در رشته پزشکی گرمسیری در لندن، به دپارتمان طب گرمسیری دانشکده پزشکی هاروارد در آمریکا پیوست و در رشته بیماری های عفونی تحصیل کرد. تحقیقات او در مورد تب زرد منجر به ایجاد اولین نوع ویروس شد. تیلر به مؤسسه پزشکی راکفلر در نیویورک رفت، جایی که او و همکارانش واکسن بهبود یافته ای (17-D) ساختند که به طور گسترده برای محافظت از مردم در برابر تب زرد استفاده می شد.

در 21 آگوست در دنیای علم چه می گذرد؟

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "۲۱ مرداد در دنیای علم چه خبر؟" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "۲۱ مرداد در دنیای علم چه خبر؟"، کلیک کنید.