گلایه از وضعیت شتاب دهی در حوزه زیست فناوری/اخذمجوزها محصول را منقضی می کند

مدیر شتاب دهنده در چت تینو مدرن;

شکایت از وضعیت شتاب در حوزه بیوتکنولوژی، اخذ مجوز برای محصولات.

مدیر یک شتاب دهنده در حوزه صنایع غذایی گفت: گاهی اوقات محصول پس از دریافت مجوز خریدار در بازار ندارد بنابراین باید چاره ای اندیشید.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری تینو مدرن، امروزه از میکروب ها در صنایع غذایی، دارویی و واکسن سازی، صنایع معدنی، طیور و آبزیان استفاده می شود.

یکی از شتاب دهنده های تخصصی در زمینه بیوتکنولوژی مواد غذایی، میکروبی و پروبیوتیکی در ایران، توسعه استفاده از میکروارگانیسم ها در صنایع مختلف را از اهداف اصلی خود نام برده و با شناخت و حمایت از پروژه های این حوزه جایگاه خود را تثبیت کرده است. گام هایی برای رشد این صنعت

مهدی پورشاکر میبدی، دانشجوی دکتری بیوتکنولوژی میکروبی و مدیر عامل این شتاب دهنده در گفت و گو با خبرنگار علم و فناوری تینو مدرن، گفت: این شتاب دهنده از سال 1396 فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 1397 مجوز شتاب دهنده از آن اعطا شد معاون رییس جمهور. برای علم، فناوری و اقتصاد علمی.

وی بیان کرد: در ابتدای راه اندازی این مجموعه، اعضای هیات مدیره به این نتیجه رسیدند که اکوسیستم بیوتکنولوژی کشور به ویژه در حوزه صنایع غذایی، بیوتکنولوژی و پروبیوتیک ها از جایگاه بسیار خوبی برای رشد و نمو برخوردار است. توسعه یافته و می تواند بازده اقتصادی بسیار بالایی را از ورود به کشور به دست آورد

به گزارش پورشاکر، از این رو، بستری را حول یک ژن بیوژنیک و غذاهای کاربردی ایجاد کردیم و بر اساس ارتباطی که با جامعه پروبیوتیک ها و زیرساخت های صنعتی، علمی و آزمایشگاهی موجود داشتیم، سعی کردیم افرادی را ارایه دهیم که به آن ها خدمات ارایه دهند. که به این موضوع علاقه مند هستند. .

وی افزود: برای راه اندازی این شتاب دهنده، مدل های مختلف دنیا را مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت به عنوان یک استودیوی استارت آپی – که به عنوان کارخانه استارت آپ یا استودیو سرمایه گذاری نیز شناخته می شود – شروع به فعالیت کردیم و به دانشگاه ها، مراکز تمرینی رفتیم. و انجمن های مختلف.»

وی گفت: ما شخصا به تیم ها ایده دادیم و از آنها برای رسیدن به محصول حمایت کردیم.

پورشاکر تصریح کرد: در دور اول با 6 تیم شروع کردیم. حاصل این کار ایجاد 6 تیم، 3 محصول و 2 شرکت بود.

مدیر این شتاب دهنده موفقیت این دوره را سرمشق تیم های آینده و ایجاد یک برنامه موفق برای ما عنوان کرد و گفت: در دور دوم فعالیت خود را با 18 تیم آغاز کردیم و فعالیت این دوره به پایان رسید. در پایان سال 1401 م. در این مدت برای 10 تیم سرمایه گذاری شد. 7-8 تیم در حال مذاکره با سرمایه گذاران هستند.

وی ادامه داد: فصل سوم را با حمایت 25 تیم آغاز کرده ایم. این تیم ها اکنون در دوره شتاب خود هستند.

وی به نحوه پشتیبانی این شتاب دهنده از شرکت ها و تیم ها پرداخت و گفت: شتاب دهنده دو نوع خدمات ارایه می دهد. مجموعه ای از خدمات پولی یا مالی و سایر خدمات غیر پولی. ما با توجه به نوع پروژه، نوع همکاری و میزان مشارکت تیم ها و میزان هزینه از این تیم ها حمایت می کنیم.

پروسه طولانی اخذ مجوز منجر به شکست محصولات می شود

پورشکار به برخی از مشکلات این شتاب دهنده برای اجرای طرح ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بحث رگولاتوری (قانون گذاری در مورد یک فرآیند) یکی از بزرگ ترین معضلات و معضلاتی است که اکثر شرکت های بزرگ فعال در حوزه بیوتکنولوژی با آن مواجه هستند. روبرو هستند. .

وی با اشاره به اینکه این قانون وجود دارد اما وقتی محصولی توسعه پیدا می کند سن ورود به بازار را دارد گفت: تا زمانی که جامعه تشنه آن محصول است باید وارد بازار شود. اگر محصول تولید شده وارد بازار شود، صاحب فناوری برنده می شود و هزینه هایی را که برای محصول صرف کرده است، بازپرداخت می کند.

وی گفت: اما اگر زمان عرضه آن محصول تمام شود، شرکت تولیدی تمام پولی را که خرج کرده از دست می دهد.

مدیر این شتاب دهنده ادامه داد: متاسفانه گاهی اوقات این روند آنقدر زمان می برد که پس از دریافت مجوز، دیگر محصول در بازار به فروش نمی رسد. به عنوان مثال ما محصولی برای تقویت و مقاومت در برابر بیماری کرونا تولید کردیم، محصولی که بسیار موثر بود و نتایج آزمایش هم این ادعا را ثابت کرد، اما پروسه اخذ مجوز آن به قدری طولانی شد که دیگر کرونا نبود. در عمل پولی که برای این پروژه خرج کردیم از بین رفت.

وی گفت: ایده های علمی بزرگ و نوآوری های زیادی را برای جانمایی محصولات و فروش آن ها معرفی کرده ایم. برخی از آثار برای اولین بار توسط پژوهشگران این مجموعه خلق و تولید شد.

وی گفت: برای شروع استفاده از این محصولات باید به دو نکته توجه شود. یک، فرهنگ سازی باید انجام شود. دوم، ما باید خطرات احتمالی مشتری را پوشش دهیم. این دو کار از جمله کارهایی است که از عهده شرکت های کوچک و همچنین شرکت های بزرگ بر نمی آید و نمی تواند فرهنگ مصرف پروبیوتیک ها را برای مردم ایجاد کند.

اقتصاد دریایی در ایران نادیده گرفته شده است

وی بیان کرد: یکی از بارزترین محصولات این مجموعه مربوط به سوزن های موجود در آب است. ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات اقلیمی است. ماهی های آبی گرم و سرد آبی وجود دارند اما متاسفانه اقتصاد دریایی که یکی از بزرگترین اقتصادهای دنیاست در کشور مورد بی توجهی قرار گرفته است.

وی همچنین گفت: ما به خوبی می توانیم نظر داخلی خود را در این زمینه بیان کنیم. وقتی تجربه کشورهای مشابه دنیا را ارزیابی می کنیم، نروژ یکی از بزرگترین کشورها در این زمینه است و 100 درصد خود را به پیشگیری اختصاص داده و با استفاده از طراحی و واکسیناسیون ماهی در موارد مختلف، درد بیماری را کاهش داده است. که باعث افزایش تولید و کاهش قیمت و بهبود سلامت مشتریان شده است.

به گفته وی، از سوی دیگر آنتی بیوتیک موجود در داخل بدن گردش می کند و با خوردن گوشت، آنتی بیوتیک مصرفی را دریافت می کند و خطر مقاومت آنتی بیوتیکی را در آنها از بین می برد.

وی در پایان گفت: اکنون یک شرکت علمی، استارتاپ و شتاب دهنده این واکسن را طراحی کرده ام. از نظر عملی مجوزش را گرفته ام، اما نمی توانم فرهنگ سازی کنم، چون کار فرهنگ سازی در تمام دنیا طرف دولت است. دولت ها با روش های آموزشی و قوانین مختلف در حال فرهنگ سازی استفاده از این محصولات هستند. دولت ایران نیز باید به این موضوع رسیدگی کند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "گلایه از وضعیت شتاب دهی در حوزه زیست فناوری/اخذمجوزها محصول را منقضی می کند" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "گلایه از وضعیت شتاب دهی در حوزه زیست فناوری/اخذمجوزها محصول را منقضی می کند"، کلیک کنید.