کشف راز تابوت سربی ۵۰۰ ساله که اتفاقی پیدا شد

به گزارش تینو مدرن، کلیسای نوتردام در سال 2019 دچار آتش سوزی شدید شد و بخشی از این بنای تاریخی قرن سیزدهم در آن آتش سوزی از بین رفت. سقف این کلیسا نیز که از چوب ساخته شده بود دچار آتش سوزی شد.

پس از آتش سوزی، محققان موسسه ملی تحقیقات باستان شناسی فرانسه تا جایی که می توانستند تلاش کردند تا مکان تاریخی بنا را حفاظت و بازسازی کنند. اما در حین کار به طور اتفاقی با تابوت های سربی در پایین شبستان کلیسا مواجه شدند.

به گزارش یورونیوز، این تیم ابتدا یک دوربین کوچک به سوراخ یکی از تابوت ها فرستاد تا محتویات آن را بررسی کند. آنها متوجه شدند که در این تابوت علاوه بر بقایای انسان و تکه‌های پارچه و مو، بالش بزرگی نیز بر سر جسد پیدا شده است. چیزی که معمولا زیر سر بزرگان دین پنهان است.

محققان با آزمایش DNA روی دندان های یکی از اجساد دریافتند که این بقایای یکی از کشیش های کلیسا به نام «آنتوان د لا پورت» است که در سال 1710 درگذشت. با این حال، شناسایی بقایای تابوت دیگر دشوارتر بود تا اینکه سرانجام محققان آن را نیز شناسایی کردند.

به گفته تیم باستان شناسان، بقایای تابوت دیگر متعلق به “یواخیم دو بلای” شاعر و شوالیه رنسانس فرانسوی است که در سال 1560 درگذشت. در کالبد شکافی مشخص شد که متوفی به بیماری مننژیت و سل مزمن مبتلا بوده است. شکل استخوان هایش هم نشان می داد که در زندگی سوار شده است.

کشف رمز و راز یک تابوت 500 ساله که به طور اتفاقی پیدا شد

محققان می گویند با توجه به شواهد موجود و همچنین دفن عموی دو بلی، ژان دو بلی، اسقف کلیسا، در نزدیکی وی، از این جسد یواخیم دو بلی باقی مانده است. شاید پس از انتشار آثار کامل او در سال 1569، بقایای او به آخرین محل دفن او در زیر شبستان کلیسا منتقل شد.

دکتر اریک کرابزی، استاد انسان شناسی زیستی در دانشگاه تولوز 3 و مدیر تحقیقات مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه، گفت: او سوارکار ماهری بود که از دو بیماری رنج می برد. او در برخی از اشعارش این بیماری ها را شکوه یاس توصیف کرده و می گوید این طوفان ذهن او را آشفته کرده است. خانواده او از دربار سلطنتی بودند و از نزدیکان پاپ به شمار می رفتند.

آقای کرابزی گفت: «او سوار بر اسب از پاریس به رم رفت. دست آورد بدی نیست که به شکمش بسته شود. در واقع به همین دلیل تقریباً جان خود را از دست داد.»

این شاعر پس از چندین سال بیماری در سن 37 سالگی درگذشت.

کریستف باسنیر، باستان‌شناسی که این حفاری را رهبری می‌کرد، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که تجزیه و تحلیل ایزوتوپی استخوان‌ها و دندان‌های او نشان می‌دهد که او در پاریس یا لیون بزرگ شده است.

علاوه بر بقایای جسد او، تیم جستجو 100 قبر دیگر را در محوطه کلیسا پیدا کرد. به گفته آنها جهت گیری قبور نشان می دهد که روحانیون کلیسا رو به محراب و مشرق و غیر روحانیون رو به مؤمنان و غرب دفن شده اند.

کاوش های باستان شناسی در این محوطه منجر به کشف مجسمه ها و قطعات سنگی جالب دیگری شده است که برخی از آنها حتی پس از هشت قرن رنگ اصلی خود را حفظ کرده اند. انتظار می رود کلیسای نوتردام پس از پنج سال بازسازی در اواخر امسال به روی عموم باز شود.

5858

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کشف راز تابوت سربی ۵۰۰ ساله که اتفاقی پیدا شد" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کشف راز تابوت سربی ۵۰۰ ساله که اتفاقی پیدا شد"، کلیک کنید.