کاهش فشارخون با مصرف روزانه این میوه

تینو مدرن/ خراسان رضوی مصرف روزانه گوجه فرنگی تاثیر غیرمنتظره ای بر فشار خون دارد.

به گزارش هلث، یک گوجه فرنگی آبدار به ساندویچ مورد علاقه شما طعم می بخشد و هر سالادی را درخشان می کند. سس گوجه فرنگی غلیظ و تند طعم و رنگ خوبی به پاستا می دهد.

البته گوجه فرنگی را بر خلاف سایر میوه ها به عنوان میان وعده نمی خوریم و از یک برش آبدار برای ساندویچ و سالاد استفاده می کنیم.

گوجه فرنگی همچنین ممکن است برای فشار خون شما مفید باشد. اگرچه فشار خون طبیعی 120/80 یا کمتر است، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری می گویند که تقریباً نیمی از جمعیت ایالات متحده فشار خون بالا دارند.

مهم است که فشار خون خود را اغلب چک کنید زیرا فشار خون بالا همیشه نشان نمی دهد. فشار خون بالا درمان نشده می تواند منجر به بیماری قلبی، حمله قلبی یا سکته شود.

خواب کافی و ورزش، مدیریت وزن، ترک سیگار و پیروی از یک رژیم غذایی سالم همه راه هایی برای پیشگیری و مدیریت فشار خون بالا هستند. رژیم غذایی DASH (رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون بالا) بهترین رژیم غذایی برای فشار خون بالا است زیرا بر پروتیین بدون چربی، چربی های سالم و مقدار زیادی میوه و سبزیجات تاکید دارد. با این حال، گوجه فرنگی حاوی مواد مغذی خاصی است که می تواند فشار خون شما را در سطوح سالم نگه دارد.

موسسه ملی بهداشت ایالات متحده توصیه می کند که افراد مبتلا به فشار خون بالا از غذاهایی با حداقل دو برابر سدیم بیشتر از پتاسیم استفاده کنند. یک گوجه فرنگی حاوی 292 میلی گرم پتاسیم است اما تنها 6.15 میلی گرم سدیم دارد. گوجه فرنگی همچنین به حفظ تعادل مایعات شما کمک می کند زیرا 94 درصد آن آب است.

نتایج یک مطالعه در سال 2023 منتشر شده در مجله اروپایی قلب و عروق پیشگیرانه نشان داد که در بین بیش از 7000 نفر در سنین 55 تا 80 سال، افرادی که فشار خون بالایی داشتند و گوجه فرنگی بیشتری مصرف کردند، فشار خون دیاستولیک کمتری داشتند.

همچنین افرادی که قبلاً فشار خون خفیف داشتند، اگر گوجه فرنگی متوسط مصرف کنند، فشار خونشان کاهش می یابد.

مصرف روزانه این میوه باعث کاهش فشار خون می شود

افرادی که روزانه بیش از 110 گرم توت فرنگی (تقریباً یک گوجه فرنگی بزرگ) می خورند نسبت به افرادی که کمتر از 44 گرم در روز می خورند، 36 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون هستند.

لیکوپن موجود در گوجه فرنگی یک کاروتنویید قوی است که 10 برابر بیشتر از ویتامین E قدرت آنتی اکسیدانی دارد. لیکوپن ممکن است کلید کاهش فشار خون بدون دارو باشد، و طبق یک بررسی سیستماتیک در سال 2022 در مجله پزشکی گیاهی، مکمل های لیکوپن می توانند فشار خون سیستولیک را به طور متوسط 2.63 واحد کاهش دهند.

لیکوپن در افرادی که از قبل فشار خون بالایی دارند، بهترین اثر را دارد، به خصوص اگر حداقل 8 هفته 15 میلی گرم لیکوپن مصرف کنند.

طبق یک مطالعه در سال 2022 که در مجله Biology منتشر شد، گوجه فرنگی فقط برای فشار خون مفید نیست. لیکوپن و بتاکاروتن موجود در گوجه فرنگی می تواند به بدن شما کمک کند تا با سرطان مبارزه کند و از آسیب سلولی ناشی از استرس اکسیداتیو جلوگیری کند.

آنتی اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی همچنین مسیرهای سیگنال دهی که باعث سرطان می شوند را قطع می کنند. وقتی گوجه فرنگی را در روغن زیتون خیس کنید و سپس حرارت دهید، بدن شما لیکوپن ضد سرطان خود را بهتر جذب می کند.

گوجه فرنگی همچنین به طور خاص برای توانایی آن در کاهش سرطان پروستات مورد مطالعه قرار گرفته است.

ویتامین C، کاروتنوییدها و فلاونوییدهای موجود در گوجه فرنگی می توانند از مغز شما در برابر بیماری های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون محافظت کنند.

همراه با داروهای دیابت، لیکوپن گوجه فرنگی ممکن است به مدیریت سطح گلوکز خون کمک کند، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

شما می توانید میکروبیوم روده خود را با خوردن روزانه گوجه فرنگی بهبود ببخشید، زیرا آنها باکتری های خوب روده را برای کاهش التهاب افزایش می دهند.

ورزشکاران ممکن است از آب گوجه فرنگی و سایر فرآورده های گوجه فرنگی لذت ببرند زیرا به بدن آنها کمک می کند تا از استرس اکسیداتیو مرتبط با جلسات ورزشی شدید بازیابی شود.

پایان خبر تینو مدرن

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کاهش فشارخون با مصرف روزانه این میوه" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کاهش فشارخون با مصرف روزانه این میوه"، کلیک کنید.