چینی‌ها در اندیشه استخراج از ماه / ماده‌ای که انرژی هزار سال آینده زمین را تامین می‌کند!

امیر مسعود عابدین_ آخرین فناوری چینی نشان داده شده توسط موسسه مهندسی ماهواره شانگهای می تواند یکی از اجزای اصلی چین برای ایجاد پایگاه تحقیقاتی در ماه باشد که پکن قصد دارد با همکاری مسکو بسازد.

سیستم پرتاب جدید برای کار بر روی اصل شناور مغناطیسی طراحی شده است. این سیستم از یک تسمه دوار با سرعت بالا برای بارگیری استفاده می کند.

بر اساس گزارش‌ها، این تسهیلات می‌تواند گردشگری فضایی را متحول کند و به کشورها امکان انتقال محموله از ماه را با هزینه کمتر بدهد. این پرتاب از یک شفت چرخان 50 متری تشکیل شده است. این شفت به گونه ای طراحی خواهد شد که تنها در 10 دقیقه به سرعت 2.4 کیلومتر بر ثانیه برسد. وقتی به سرعت مورد نظر رسید، کپسول پرتاب حاوی مواد بازیابی شده از ماه به زمین فرستاده می شود.

چینی ها به فکر استخراج موادی از ماه هستند که تا هزار سال آینده به ما انرژی می دهد!

این پروژه بلندپروازانه با هزینه ساخت 18.2 میلیارد دلاری به دنبال بهره برداری از محیط کم گرانش و خلاء ماه است که برای پرتاب محموله ایده آل است. محققان چینی پیش بینی می کنند که این سیستم می تواند دو بار در روز کار کند.

مکانیسم پرتاب با ترکیبی از انرژی خورشیدی و هسته ای تامین خواهد شد. طراحی آن با تبدیل انرژی جنبشی بیش از 70 درصد انرژی مصرف شده در هر پرتاب را بازیابی می کند. انتظار می رود این اسکنر مغناطیسی حداقل برای 20 سال مفید باشد و حدود 80 تن وزن داشته باشد. با این حال، استقرار آن به توسعه و آمادگی عملیاتی موشک فوق سنگین چین بستگی دارد که برای حمل این سامانه به ماه مورد نیاز است.

چالش‌های اصلی پروژه پرتاب، نصب آن بر روی سطح سخت ماه، حفظ ثبات بازوی چرخان در سرعت‌های بالا، و اطمینان از مقاومت آن در برابر تغییرات شدید دمایی، پرتوهای کیهانی و گرد و غبار ماه است. این تیم قصد دارد تا سال 2030 توسعه اجزای کلیدی را با آزمایش سطح ماه و اجرای کامل آن برای سال 2045 تکمیل کند.

قطب جنوبی ماه توجه کشورهای بزرگی از جمله چین، روسیه و ایالات متحده آمریکا را به خود جلب کرده است. این کشورها در حال استخراج منابع ماه هستند و هدف اصلی آنها به دست آوردن هلیوم-3 است. این ایزوتوپ نادر به عنوان یک راه حل بالقوه برای مشکلات انرژی زمین شناخته شده است.

چینی ها به فکر استخراج موادی از ماه هستند که تا هزار سال آینده به ما انرژی می دهد!

کارشناسان بر این باورند که قطب جنوب ماه حاوی مقدار زیادی مواد با ارزش از جمله هلیوم-3 است که در زیر لایه جامد غیر تحکیم نشده ای که سطح زیرین سیاره را می پوشاند، پنهان شده است.

تحقیقات موسسه شانگهای نشان داده است که هلیوم-3 در ماه به وفور وجود دارد، برخلاف کمبود آن در زمین. این ایزوتوپ برای همجوشی هسته ای حیاتی است، فناوری که می تواند تولید انرژی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

اگرچه انتقال سایر فلزات گرانبها مانند پلاتین و رودیم از ماه به زمین ممکن است از نظر اقتصادی امکان پذیر نباشد، هلیوم-3 یک استثنا است. هلیوم-3 که می تواند 2000 دلار در هر لیتر یا 59.15 دلار در هر اونس ارزش گذاری شود، به دلیل کمیاب بودن آن در زمین، گران ترین منبع ماه در نظر گرفته می شود. یک کیلوگرم هلیوم-3 با 0.67 کیلوگرم دوتریوم می تواند انرژی کافی برای ایالات متحده برای یک سال تولید کند. محققان چینی پیشنهاد کرده اند که تنها 20 تن هلیوم-3 برای نیاز سالانه چین به برق کافی است.

در حالی که زمین تنها 0.5 تن هلیوم-3 دارد، برآوردها نشان می دهد که ماه تقریباً یک میلیون تن از این منبع را در خود جای داده است. این فراوانی می تواند نیازهای انرژی جهان را برای بیش از هزار سال برآورده کند.

منبع: اوراسیا

322

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "چینی‌ها در اندیشه استخراج از ماه / ماده‌ای که انرژی هزار سال آینده زمین را تامین می‌کند!" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "چینی‌ها در اندیشه استخراج از ماه / ماده‌ای که انرژی هزار سال آینده زمین را تامین می‌کند!"، کلیک کنید.