چگونه پیری سالمی داشته باشیم؟

چگونه پیری سالمی داشته باشیم؟

تینو مدرن:

سبک زندگی بی تحرک، که اغلب با تماشای تلویزیون همراه است، به عنوان وضعیتی تعریف می شود که در آن فرد بیشتر روز را در حالت استراحت، یعنی نشسته یا دراز کشیده، سپری می کند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) سبک زندگی کم تحرک را عامل اصلی بیماری های غیرواگیر و چهارمین علت مرگ زودرس در سراسر جهان می داند.

حدود 31 درصد از جمعیت جهان فعالیت بدنی کافی را که برای سلامتی توصیه می شود انجام نمی دهند. با این حال، حتی افزایش اندک در فعالیت بدنی روزانه می تواند سلامت کلی را به خصوص در سنین بالا بهبود بخشد.

فعالیت بدنی متوسط یا پایدار اثرات مفید زیادی بر سلامت جسمی و روانی دارد و به پیری سالم کمک می کند. حالتی که سازمان بهداشت جهانی آن را دلیل حفظ توانایی عملکردی در دوران سالمندی می داند.

اقدامات کوچک به جای بی تحرکی

یک مطالعه منتشر شده در «شبکه جاما» نشان می دهد که جایگزینی یک ساعت تلویزیون با پیاده روی روزانه به داشتن زندگی سالم کمک می کند.

کارشناسان بیش از 45 هزار شرکت کننده در مجموعه «مطالعه سلامت پرستاران» را به مدت 20 سال دنبال کردند. این سری از مطالعات یکی از طولانی ترین مطالعات برای بررسی سلامت و سبک زندگی پرستاران ثبت نام شده است. آنها به این نتیجه رسیدند که با افزایش سن، جایگزینی دوره های عدم تحرک با فعالیت بدنی سبک برای حفظ سلامت بسیار مفید است.

انسان ها آفریده نشده اند که تمام روز جلوی صفحه نمایش بنشینند. کارشناسان اطلاعاتی را در مورد زمان نشستن در محل کار، خانه و تماشای تلویزیون، همراه با زمان بی تحرکی مانند راه رفتن در خانه و محل کار جمع آوری کردند. این داده ها با وضعیت سلامت افراد در طول زمان مقایسه شد.

پیری سالم به چه معناست؟

به گزارش یورونیوز، طبق این مطالعات، پیری سالم به معنای «حداقل 70 سال زندگی بدون بیماری های مزمن عمده، زوال شناختی یا مشکلات جسمی و روانی است».

نتایج نشان داد که تماشای تلویزیون به خصوص در حالت نشسته بسیار مضر است. هر دو ساعت اضافی تماشای تلویزیون احتمال پیری سالم را تا 12 درصد کاهش می دهد. از سوی دیگر، هر ساعت از روز که صرف انجام فعالیت های بدنی می شود، حتی کارهای سبک مانند کارهای خانه، شانس زندگی سالم را تا سن 70 سالگی یا بیشتر تا 8 درصد افزایش می دهد.

بر اساس این مطالعه، اگر زمان تماشای تلویزیون با فعالیت بدنی «شدید» مانند ورزش جایگزین شود، احتمال پیری سالم تا 28 درصد افزایش می یابد. علاوه بر این، افرادی که کمتر از هفت ساعت در شب می خوابند، اگر به جای یک ساعت تماشای تلویزیون، هر روز یک ساعت بیشتر بخوابند تا پیری زنده می مانند.

دکتر. اندرو فریمن، مدیر پیشگیری و سلامت قلب و عروق در دنور، در مصاحبه با کانال آمریکایی CNN، بدون اینکه از این نتایج تعجب کند، در مورد اثرات مضر تماشای تلویزیون بر سلامتی گفت: عجیب نیست که خوردن سبزیجات نیز پیش رو است. . تلویزیون با نتایج منفی همراه است. از نظر فیزیولوژیکی، مردم هرگز قرار نبودند تمام روز جلوی صفحه نمایش بنشینند. هر چه بیشتر بنشینیم، به خصوص با افزایش سن، مشکلات بیشتری داریم.

تا حد امکان منظم عمل کنید

تماشای تلویزیون یکی از خطرناک ترین رفتارهای کم تحرک برای سلامتی محسوب می شود، زیرا اغلب منجر به فعالیت های مضر دیگری مانند خوردن غذای ناسالم، عدم تعامل با دیگران و اختلال در خواب می شود. زمان صرف شده برای نشستن، چه پشت میز یا کاناپه، فرصت های بیرون رفتن و فعال بودن را از بین می برد و در عین حال خطرات قلبی و فشار خون را افزایش می دهد.

این تیم علمی بر اهمیت ادغام فعالیت بدنی سبک در برنامه روزانه، مانند انجام کارهای خانه یا توقف در محل کار تاکید می کند، زیرا این می تواند اثرات قابل توجهی برای سلامتی داشته باشد.

در عین حال، وزارت بهداشت فرانسه خاطرنشان می کند که “حرکت” به انجام یک فعالیت ورزشی محدود نمی شود و می تواند شامل فعالیت هایی مانند دوچرخه سواری، پیاده روی با خانواده، استفاده از پله ها به جای آسانسور، یا ایستادن و باغبانی باشد تماس تلفنی برقرار کن .

با این حال، مجبور نیستید تماشای تلویزیون را متوقف کنید. نکته مهم این است که این زمان را با فعالیت های سالمی مانند ورزش جلوی صفحه نمایش یا خوردن یک وعده غذایی سالم ترکیب کنید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "چگونه پیری سالمی داشته باشیم؟" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "چگونه پیری سالمی داشته باشیم؟"، کلیک کنید.