چه موادغذایی بخوریم تا دچار تعویض مفصل زانو نشویم؟

چه موادغذایی بخوریم تا دچار تعویض مفصل زانو نشویم؟

یکی از رایج ترین جراحی های این روزها، تعویض مفصل زانو به دلیل آرتروز است که با اقداماتی به خصوص مصرف برخی غذاها می توان خطر آن را کاهش داد.

به گزارش تینو مدرن، آرتروز زانو شایع ترین مشکل استخوانی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. در این بیماری غضروف داخل مفصل شروع به شکستن می کند و در نتیجه این شکستگی استخوان زیرین تغییر شکل می دهد. آرتروز زانو باعث درد، سفتی و تورم می شود. در برخی موارد باعث کاهش عملکرد و ناتوانی فرد می شود. بنابراین پیشگیری و کنترل آرتروز زانو از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کنترل وزن و پیروی از یک رژیم غذایی سالم علاوه بر جلوگیری از بروز آرتروز می تواند التهاب و درد این بیماران را کاهش دهد.

اهمیت کنترل وزن

حفظ وزن سالم مهمترین عامل در مدیریت و کاهش خطر ابتلا به آرتریت زانو است. اضافه وزن به زانو فشار بیشتری وارد می کند و باعث درد و التهاب بیشتر می شود. همچنین بافت چربی اضافی در بدن باعث تولید هورمون ها و مواد شیمیایی می شود که می تواند سطح التهاب را افزایش دهد. بنابراین کاهش حداقل 10 درصد وزن در افراد چاق و دارای اضافه وزن می تواند بسیار کمک کننده باشد.

کدام غذاها مفید هستند؟

منابع غذایی حاوی ویتامین C و K؛ این ویتامین ها از طریق نقشی که در تشکیل استخوان و غضروف دارند، می توانند بر آرتریت تأثیر بگذارند. منابع غذایی حاوی ویتامین K و C عبارتند از بیشتر میوه ها، به ویژه پرتقال، توت فرنگی، کیوی و سبزیجات برگ سبز مانند بروکلی، اسفناج و کلم پیچ.

زیتون و روغن زیتون؛ اسید اولئیک و اولئوکانتال موجود در زیتون دارای فعالیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند که می تواند به بهبود کنترل آرتریت زانو کمک کند.

غذاهای غنی از امگا 3، به ویژه ماهی سالمون و ساردین، گردو و دانه های کتان منابع غذایی مهم امگا 3 هستند. مطالعات نشان داده است افرادی که دو بار در هفته ماهی می خورند کمتر مستعد ابتلا به آرتروز هستند.

شیر و فرآورده های آن منبع غنی از کلسیم، پروتئین، فسفر و سایر عناصر هستند که نقش مهمی در سلامت استخوان و مفاصل دارند. مطالعات نشان داده است که ابتلا به آرتروز زانو در افرادی که لبنیات کم چرب مصرف می کنند کمتر از سایر افراد است.

یک رژیم غذایی با فیبر بالا منجر به افزایش جمعیت باکتری های مفید روده می شود که موادی تولید می کنند که سطح التهاب را در سراسر بدن کاهش می دهد. میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل مانند نان سبوس دار یا سبوس دار منابع غنی فیبر هستند.

از چه غذاهایی باید اجتناب کرد؟

غذاهای فرآوری شده مانند غذاهای کنسرو شده، انواع گوشت های فرآوری شده (مانند سوسیس و کالباس) و سوپ های نیمه آماده و غیره حاوی مقدار زیادی نمک و موادی مانند مونوسدیم گلوتامات هستند که می تواند منجر به افزایش درد و التهاب در ناحیه شود. جریان خون مفاصل

بر اساس اعلام دفتر ارتقای تغذیه اجتماعی وزارت بهداشت، چربی های ناسالم مانند اسیدهای چرب اشباع و ترانس؛ این اسیدهای چرب معمولاً در روغن های جامد، روغن های گیاهی و روغن های قنادی یافت می شوند.

مصرف بیش از حد گوشت قرمز باعث افزایش عوامل التهابی در بدن می شود. بنابراین توصیه می شود به جای گوشت قرمز از گوشت سفید (مانند مرغ و ماهی) استفاده شود.

نوشیدنی ها و غذاهای با قند بالا؛ مطالعات نشان داده‌اند که غذاها و نوشیدنی‌های سرشار از قند (مانند کیک، شیرینی، شکلات، نوشیدنی‌های گازدار، آب‌میوه‌های مصنوعی و نوشیدنی‌های انرژی‌زا) می‌توانند با سرکوب فرآیندهای ضد التهابی در بدن نقش داشته باشند.

پایان خبر تینو مدرن

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "چه موادغذایی بخوریم تا دچار تعویض مفصل زانو نشویم؟" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "چه موادغذایی بخوریم تا دچار تعویض مفصل زانو نشویم؟"، کلیک کنید.