چرا آمریکا به اوکراین چراغ سبز حمله به داخل خاک روسیه را نشان داد؟

چرا آمریکا به اوکراین چراغ سبز حمله به داخل خاک روسیه را نشان داد؟

به گزارش تینو مدرن شورای آتلانتیک در مقاله ای به قلم جان هربست سفیر پیشین ایالات متحده در اوکراین و مدیر ارشد مرکز اوراسیا شورای آتلانتیک نوشت: کاخ سفید روز پنجشنبه اعلام کرد که به اوکراین اجازه می دهد از سلاح های آمریکایی برای حملات محدود در داخل روسیه استفاده کند. این به معنای معکوس کردن سیاستی است که به قول وزیرخارجه چک، اوکراین را به جنگ “با یک دست از پشت بسته” وادار می کرد.

دولت جو بایدن در مواجهه با فشارهایی که از سوی رییس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی و متحدان ناتو به او وارد می شد، مسیر خود را تغییر داده است، اما او این کار را به روش بسیار محتاطانه خود انجام داده است.

اوکراین ممکن است تنها در خاک روسیه و در مرز شمال شرق اوکراین از این سلاح ها استفاده کند. به علاوه، حملات فقط می تواند به نیروهای انبوه در مرز و سیستم های تسلیحاتی که به اوکراین حمله می کنند یا برای حمله به اوکراین آماده می شوند، انجام شود.

به نظر می رسد که این امر امکان استفاده اوکراین از سامانه موشکی تاکتیکی ارتش (ATACMS) با برد 300 کیلومتری را رد می کند. این سامانه ای است که ایالات متحده برای اولین بار در ماه مارس به اوکراین ارسال کرد. حتی اگر برد آن سامانه “خیلی عمیق” نباشد، اوکراین نمی تواند از آن در خاک روسیه استفاده کند. به گفته جان هربست معلوم نیست که آیا اوکراین اجازه استفاده از برد 150 کیلومتری ATACMS را خواهد داشت یا خیر.

معمای خارکیف

فوریت اصلاح مسیر از سوی بایدن مربوط به پیشروی مداوم روسیه در خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین است که تنها سی کیلومتر با مرز روسیه فاصله دارد. خارکیف بی رحمانه توسط توپخانه و بمب های پرتاب شده توسط هواپیماهای روسی درست در بالای مرز مورد اصابت قرار گرفته است. جایی که نیروهای روسی تحت قوانین قبلی دولت بایدن که مانع از حملات اوکراین به روسیه با تسلیحات آمریکایی می شد، از “پناهگاه” برخوردار بودند.

تصمیم کاخ سفید حداقل کمک را برای اوکراین در شرایط دشوار در شمال شرق است و بار عمده ای را از روی دوش اوکراین برای دفاع از غیرنظامیان در خارکیف و توقف حمله روسیه برداشته است. در عین حال، تصمیمات جدید تعدادی از محدودیت ها را علنی می کند که به نظر می رسد برای تعدیل واکنش مسکو طراحی شده اند.

جای ای هربست می گوید: این نیم گام مطمیناً بهتر از هیچ است اما پیام اضطراری عزم آمریکا را به کرملین ارسال نمی کند.

*ترجمه: مهسا مژدهی

311312

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "چرا آمریکا به اوکراین چراغ سبز حمله به داخل خاک روسیه را نشان داد؟" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "چرا آمریکا به اوکراین چراغ سبز حمله به داخل خاک روسیه را نشان داد؟"، کلیک کنید.