همچون آن یار امام حسن (ع) نباشیم

همچون آن یار امام حسن (ع) نباشیم

چگونه باید این مسائل را پذیرفت؟ چگونه می توان باور کرد که دشمن نمی خواهد جنگ سخت خود را با جنگ نرم و عملیات روانی کامل کند؟ جوزف نای، نویسنده چندین کتاب در مورد استراتژی قدرت هوشمند، پیشنهاد می کند که مؤثرترین استراتژی ها در سیاست خارجی امروزی مستلزم ترکیبی از منابع قدرت سخت و نرم است. استفاده از قدرت سخت یا فقط قدرت نرم در یک موقعیت معین معمولاً کافی نیست. این نظریه او اکنون نظریه غالب است.

باید بدانیم که برخی از انتقاداتی که در گروه های انقلابی مبنی بر عدم پاسخگویی نظامی به حوادث گذشته می شود، در واقع اقدامات رهبری است. صرف نظر از اینکه سفیان بن ابی لیله در گفتگو با امام حسن مجتبی (علیه السلام) واقعاً عبارت «مظل المؤمنین» را به کار برده یا آن را جعلی می دانیم; مواضع برخی از دوستان به چنین روشی نزدیک است.

ما این تجربه را قبلا در دوران انقلاب داشتیم. در سال‌های اوج مبارزه مسلحانه با شاه، بسیاری و حتی برخی نزدیکان امام خمینی (ره) انتقاد می‌کردند که این نوع مبارزه «فقط سیاسی و بدون سلاح» به هیچ وجه جواب نمی‌دهد. این موضوع توسط تئوری ها و تجربیات مختلف کشورهای دیگر نیز به اثبات رسیده است.

اکنون که با فاصله چند دهه ای به آن روزها نگاه می کنیم، مشخص می شود که استراتژی جنگ های چریکی شهری به نتیجه نرسید و ساواک حتی گاهی قبل از اولین عملیات، تمامی گروه های معتقد به مبارزه مسلحانه را شکست داد.

اما الگوی مبارزه امام خمینی (ره) انقلابی متفاوت با الگوهای مارکسیستی ایجاد کرد و به قدرت رسید و تا کنون آن الگو در دنیا رهبر است.

—-
بعد از نوشتن متوجه شدم که امروز مصادف با سالگرد صلح حسنی در سال چهل و یکم هجری قمری است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "همچون آن یار امام حسن (ع) نباشیم" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "همچون آن یار امام حسن (ع) نباشیم"، کلیک کنید.