نیازمند تاسیس مرکز منطقه ای و جهانی مقابله با توفان های گردوغبار هستیم

نیازمند تاسیس مرکز منطقه ای و جهانی مقابله با توفان های گردوغبار هستیم

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای مقابله با ریزگردها باید مرکز منطقه ای و جهانی ایجاد کنیم و از تشکیل صندوق مالی منطقه ای برای منطقه غرب آسیا حمایت کنیم.

به گزارش تینو مدرن علی سلاجقه وی عصر امروز در سخنرانی خود در سطح عالی ششمین مجمع محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEA 6) در نایروبی کنیا گفت: کشور من مانند بسیاری از کشورها تحت تاثیرات منفی تغییرات آب و هوایی، از دست دادن تنوع زیستی و آلودگی قرار دارد. منبع مهمی از آنها در سایر کشورها و مناطق جهان است. در این میان خشکسالی، کمبود آب و طوفان های گرد و غبار از چالش های مهمی است که منطقه ما با آن مواجه است. برگزاری “کنفرانس بین المللی گرد و غبار” با هدف اجرای قطعنامه شماره 171/77 مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر 2023 در تهران با همکاری سازمان ملل متحد، نمونه ای از تلاش های سازمان ملل است. جمهوری اسلامی ایران برای جلب توجه جامعه جهانی به اهمیت این مشکلات مشترک و یافتن راه حل های مشترک برای مقابله با این مشکلات ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه در نشست تهران تلاش شد تا سازمان های مالی چندجانبه و سازمان ملل متحد و حمایت از ایجاد نهاد مالی منطقه ای، برنامه های عملیاتی زیرمنطقه ای، منطقه ای و جهانی برای مقابله با طوفان های گرد و غبار آماده و کمک شود. کمیته منطقه ای غرب آسیا و تشکیل مرکز منطقه ای، کارگروه ها، کمیته هایی با شبکه ای از کشورهای متاثر از طوفان و گرد و غبار باید به طور موثر بررسی و رصد کنند و گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز پیش نویس تصمیمی را به این تصمیم ارایه کرده است. . نشست شورای محیط زیست سازمان ملل متحد در این خصوص، پس از مشورت با جمع آوری کشورهای ذینفع و با همکاری و حمایت UNEP و صندوق ها، برنامه ها و آژانس های تخصصی مرتبط با سازمان ملل متحد، گام دیگری برای کار جمعی و ایجاد سازوکارهای مناسب منطقه ای و بین المللی برای مقابله با طوفان های گرد و غبار به عنوان یکی از چالش ها، رفع مهمی که جهان و آینده ما را تهدید می کند. امیدواریم با تصویب و اجرای این قطعنامه، جامعه جهانی اراده خود را برای مدیریت و کنترل این پدیده نشان دهد و ابزارهای لازم را برای این منظور آماده کند.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حفاظت از محیط زیست را به عنوان یک وظیفه مهم در سرلوحه سیاست ها و راهبردهای حفاظت از محیط زیست در این کشور قرار داده است و در این راستا، دولت سیزدهم ایران در تلاش است تا اقدامی انجام دهد. مسیر باید در همه راهبردها، برنامه ها و برنامه های توسعه کشور گنجانده شود تا توسعه به صورت متوازن صورت گیرد. با این حال، اعمال تحریم های اقتصادی و غیرقانونی یک جانبه علیه ایران و سایر کشورها منجر به تخریب محیط زیست و کاهش سطح توسعه پایدار و توانایی آن ها در اجرای برنامه های اقدام ملی برای مقابله با چالش های مهم حفاظت شده است. امنیت غذایی، حفاظت از تنوع زیستی، مدیریت زمین و مدیریت یکپارچه منابع آب، سازگاری با تغییرات آب و هوا و مدیریت آلودگی تا حد زیادی تحت تاثیر قرار گرفته است. از جمله می توان به کمک های مالی خارجی برای پروژه مدیریت یکپارچه منابع طبیعی و معیشت های جایگزین (پروژه سیستان)، تخصیص منابع از برنامه ها و اعتبارات مرتبط با سازمان ملل به ویژه GEF، انتقال فناوری و ارایه مشاوره فنی و همکاری شوراهای بین المللی مسیول به تحریم های شدید اشاره کرد.

وی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم بی توجهی به آلودگی منابع آبی دره های بالا و همکاری نکردن کشورها در انجام تعهدات دوگانه از جمله تامین حقوق زیست محیطی است که این امر منفی است. تاثیر بر اکوسیستم و حیات گونه های گیاهی و جانوری و شدت گرد و غبار و سایر پدیده ها را محدود کرده است. از این رو انتظار می رود سازمان های بین المللی به ویژه UNEP نقش خود را در ارایه کمک های فنی، مالی و مشاوره ای به نحو احسن برای وظیفه خود در بهبود شاخص های زیست محیطی ایفا کنند تا شاهد کاهش تهدیدات زیست محیطی باشند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: از دولت کنیا برای میزبانی این نشست مهم تشکر می کنم. ششمین نشست شورای محیط زیست سازمان ملل متحد همواره این فرصت را به کشورها می دهد تا با اتخاذ تصمیمات واقعی، منصفانه و جامع اقدامات لازم را برای حل بحران های جهانی و منطقه ای و مشکلات مشترک در حوزه محیط زیست اتخاذ کنند.

سلاقه در ادامه سخنان خود گفت: باید از این فرصت استفاده کنم و ضمن اشاره به مسیولیت مشترک همه ما در برابر نسل کشی و کشتار وحشیانه زنان و کودکان، سالمندان و مردم بی گناه غزه، ضرورت حمایت همه از مردم غزه ملت فلسطین و محکومیت جنایات رژیم اشغالگر و صهیونیست های دروغین، بر اتخاذ تدابیر مناسب سیاسی، اقتصادی و غیره از سوی همه کشورها برای توقف جنایات و محاکمه جنایتکاران این رژیم و محاکمه تاکید می کنم. برای جبران خسارات وارده به محیط زیست غزه.

وی در ادامه سخنان خود گفت: امروز بی توجهی به حفظ محیط زیست و تغییرات اقلیمی چالش های جدی و جدیدی را برای همه کشورهای جهان ایجاد کرده است. پیامدهایی مانند برهم زدن تعادل طبیعت، تهدید حیات گونه های زیستی، ایجاد فقر، تهدید امنیت غذایی و سلامت انسان و به طور کلی تهدید توسعه متوازن از جمله این مشکلات است.

وی همچنین گفت: ایجاد تعادل بین اقدامات زیست محیطی و سایر اهداف توسعه از جمله فقرزدایی و رشد اقتصادی دشوار است و در این راستا هرگونه سازش بین این اقدامات و اهداف توسعه و بی توجهی به یکی به نفع و ضرر دیگری است. . ، باید. دور نگه داشته شود کشورهای در حال توسعه باید توسعه اجتماعی و اقتصادی خود را به عنوان اولویت اصلی تضمین کنند، زیرا برای بخش قابل توجهی از کشورهای در حال توسعه، مبارزه با فقر، توسعه سلامت و تامین مسکن و انرژی همچنان اولویت اصلی است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: نبود ابزارهای لازم برای اجرای این اقدامات از محل منابع مالی، انتقال فناوری و ظرفیت سازی بزرگترین چالش پیش روی این کشورهاست، بنابراین تامین ابزارهای اجرایی برای کشورهای در حال توسعه باید در کانون توجه قرار گیرد. هر یک از آن کشورها تصمیمات و ابتکارات در این راستا کشورهای توسعه یافته وظیفه دارند به کشورهای در حال توسعه کمک کنند. این کشورها باید به تعهدات خود عمل کنند و اقدامات مشترکی انجام دهند.

وی همچنین گفت: علاوه بر این باید به مسیولیت تاریخی کشورهای در حال توسعه که باعث بحران های اقلیمی، از بین رفتن تنوع زیستی و آلودگی های صنعتی گسترده شده است توجه شود.

سلاجقه تاکید کرد: کشورهای در حال توسعه برای ایفای نقش مناسب و کمک به حل چالش های زیست محیطی جهان از جمله اقتصادهای کم کربن، نیازمند ظرفیت سازی، حمایت مالی واقعی و دسترسی عادلانه، مقرون به صرفه و بدون مانع به دانش فنی و فناوری های سازگار هستند. با محیط زیست هستند و تنها با نوشتن قراردادهای جدید، اجرای رژیم های قانونی سختگیرانه و ایجاد موانع، محدودیت ها و چالش های مختلف به ویژه در حوزه تجارت بین الملل، به بهانه اجرای تعهدات زیست محیطی، کمکی به حل مشکلات آنان نخواهد کرد.

وی همچنین گفت: در این میان باید دانست که در گذار عادلانه به آینده ای سازگار با محیط زیست و با مقاومت، نمی توان دستور واحدی را برای همه کشورها تجویز کرد. ظرفیت ها، توانایی ها، شرایط و اولویت های ملی متفاوت است. بنابراین، مسیر هر کشور منحصر به فرد است و هیچ مسیری برای همه وجود ندارد. از سوی دیگر، اصل اعتدال همراه با اصل مسیولیت مشترک اما متفاوت کشورها، ایجاب می کند که اقدامات جبرانی بیش از حد بر کشورهای توسعه یافته اعمال نشود و با اعمال اقدامات یکجانبه و ناعادلانه، توسعه آنها به خطر نیفتد. محدودیت های نامتناسب در تجارت بین المللی

سلاجقه تاکید کرد: باید در یک ارزیابی جهانی عادلانه از اقدامات و پیشرفت های به دست آمده، نیازهای کشورهای در حال توسعه و موانع و چالش های پیش روی آنها در تحقق وعده ها و اجرای اقداماتشان در نظر گرفته شود.

وی همچنین گفت: آنچه امروز بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز داریم، درک صحیح چالش ها و درک متقابل فرصت ها، تهدیدها و راهکارهای پیش روی ماست. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بنیانگذاران سازمان ملل متحد همواره بر اهمیت حفاظت از محیط زیست تاکید داشته و در بسیاری از مسایل زیست محیطی از جمله تغییرات اقلیمی و لزوم مقابله با آن با سایر کشورها توافق داشته است.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، سلاجقه در پایان گفت: آینده محیط زیست مشترک سرنوشت مشترک همه ما را رقم خواهد زد. آنها امیدوارند بدون مشکلات سیاسی، با همکاری و استفاده از توانایی های یکدیگر و بهره مندی از دانش، فناوری و منابع مالی مشترک، آینده ای سالم و پاک را برای فرزندان خود رقم بزنند. برای جامعه جهانی محیط زیست آرزوی موفقیت و شادکامی دارم.

پایان خبر تینو مدرن

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نیازمند تاسیس مرکز منطقه ای و جهانی مقابله با توفان های گردوغبار هستیم" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نیازمند تاسیس مرکز منطقه ای و جهانی مقابله با توفان های گردوغبار هستیم"، کلیک کنید.