نگرانی از مرگ آرام تخت جمشید

نگرانی از مرگ آرام تخت جمشید

به گزارش تینو مدرن، کارشناسان مدتی است که از شکاف های عمیق در اطراف نقش رستم و پیرسوس خبر می دهند.

تینو مدرن در خبر خود نوشت: نظر اولیه گروه حدود 15 نفره معلمان دانشگاه شیراز که روز پنجشنبه 30 اردیبهشت ماه سال جاری از این محوطه باستانی بازدید و بررسی اولیه این محوطه باستانی را انجام دادند، این بود که «بخشی از در نقش رستم اتفاق افتاد، در سایت رانس نیز فروخته شد. از سوی دیگر اثرات فرونشست های گسترده در سال های گذشته در دشت مرودش به دلیل ضعیف شدن خاک در این منطقه شدیدتر بوده است. علیرضا عسگری چاوردی; مدیر پایگاه جهانی جمشید گفت: زمین منطقه نکسراستوم لغزنده است و آب وارد آن شده است.

در رابطه با این موضوع ایمان تزم سلطانی; رئیس اداره هیدروژئولوژی این نهاد توضیح داد: پایه معمولا در مرکز دشت مرودشتی که زیرساخت اصلی بناهای هخامنشی قرار دارد مرتفع است و در مناطقی که به کوه می رسیم فرونشست کم است. اما شکاف هایی وجود دارد شکلی نامتقارن ایجاد کرده است، از این رو شکاف ها در حاشیه سنگی با قسمت خشکی آن که دشت مرودشتی است، بناهای هخامنشی زیادی مانند تاج جمشید یا نقش رستم وجود دارد.

وی ادامه داد: در دشت هایی که کشاورزی انجام می شود و رودخانه ای در کنار آن وجود ندارد، برای تامین آب کشاورزی از آب زیرزمینی استخراج می شود، به ویژه در دشت های ممنوعه که به دلیل سطح آب، حفر چاه آب جدید غیرممکن است. سطح آب زیرزمینی

رئیس اداره هیدروژئولوژی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور درباره این سوال؛ آیا زیر آب رفتن دشت مرودشتی به تخریب بناهای هخامنشی می انجامد یا خیر؟ وی تصریح کرد: فرونشست در مناطق صخره ای نه رخ می دهد و نه ایجاد می شود. شکاف هایی که در قسمت خاکی دشت ایجاد می شود، قسمت های نزدیک به نقش رستم یا تخت جمشید است، اما نکته مهم این است که بارندگی باعث می شود شکاف هایی که بین دشت و کوه ایجاد می شود، فرسایش ترانشه ای ایجاد کند و بزرگتر شود. زمان

وی همچنین تاکید کرد: شست و شوی این شکاف ها و فرسایش آن خندق با شروع فصل بارندگی بر قسمت های تاریخی موجود در خاک مانند معبد زرتشتیان در نقش رستم تاثیر منفی می گذارد.

تزماز سلطانی در خصوص راه حل های ممکن برای مقابله با این پدیده گفت: راه حل های کوتاه مدت روش های مهندسی مانند تزریق سیمان در فضای خالی یا حذف آب است که همگی راه حل های موقتی محسوب می شوند اما نکته اصلی اینجاست. دشت مروشتی باید به حالت تعادل آب برسد و بیش از ورودی رشد نکند. در دو سال 2021 تا 2023، فلات مرودشتی بین 21 تا 25 سانتی متر فرو رفته است که در بازه زمانی 9 ساله از سال 1393 تا 1392 حداکثر فرونشست توافق شده است که میانگین آن در مرودشتی به 100 سانتی متر می رسد.

233217

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نگرانی از مرگ آرام تخت جمشید" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نگرانی از مرگ آرام تخت جمشید"، کلیک کنید.