نشانه های کاهش قندخون در دیابتی ها

نشانه های کاهش قندخون در دیابتی ها

تینو مدرن:

اگر سطح قند خون به زیر 60 میلی گرم برسد، خطر هیپوگلیسمی (قند خون پایین) فرد را تهدید می کند، اما اکثر متخصصان معتقدند وقتی سطح قند خون کمتر از 40 میلی گرم باشد، باید آن را هیپوگلیسمی نامید. اگر فردی افت قند خون داشته باشد، اما به موقع و به درستی درمان نشود، سطح قند (گلوکز) در خون او کاهش می یابد و در نتیجه گیجی و در نهایت بیهوشی ایجاد می شود که ممکن است در نهایت اتفاق بیفتد.

علایم هیپوگلیسمی

علایم افت قند خون در همه افراد یکسان نیست، بنابراین همه دیابتی ها به ویژه والدین کودکان و نوجوانان دیابتی باید تمام علایم و نشانه های اولیه افت قند خون را بدانند تا درمان را به موقع شروع کنند. اکثر بیماران دیابتی علایم خفیف هیپوگلیسمی از جمله افزایش گرسنگی، رنگ پریدگی، پوست لطیف، لرزش، بی قراری، سردرد، سرگیجه، تاری دید، زانوهای ضعیف و اختلال در تمرکز را تجربه می کنند. اگر به این علایم توجه نشود و اقداماتی برای رفع به موقع آنها انجام نشود، دیابتی با افت شدید قند خون مواجه می شود. علایم هیپوگلیسمی شدید عبارتند از: دوبینی، مشکل در صحبت کردن و راه رفتن، گرفتگی عضلات، غش کردن و احتمالاً سرگیجه.

مهمترین علل هیپوگلیسمی

تزریق تصادفی بیش از حد انسولین

-تزریق انسولین طبق معمول، زمانی که بدن به انسولین کمتری نیاز دارد.

-ورزش یا فعالیت بدنی بیش از حد معمول (علایم هیپوگلیسمی می تواند چندین ساعت پس از فعالیت بدنی یا ورزش شروع شود)

– غذای کم بخورید یا اصلاً غذا نخورید (مخصوصاً کربوهیدرات ها یا غذاهای نشاسته ای)

-در هنگام اسهال یا استفراغ

درمان هیپوگلیسمی

هیپوگلیسمی باید سریع درمان شود. اگر دیابتی ها یا والدین کودکان و نوجوانان دیابتی دلیلی برای افت قند خون نمی بینند و به دلیل مقدار طبیعی انسولین تزریقی دچار افت قند خون می شوند، باید با پزشک خود مشورت کنند. البته دیابتی ها و والدینی که در کلاس های آموزش مداوم شرکت کرده اند و خودشان را آموزش داده اند، می دانند که در این زمان چه باید بکنند. اصولاً بیماران دیابتی که کنترل خوبی دارند ممکن است حداقل یک یا دو بار در هفته دچار هیپوگلیسمی خفیف شوند که در صورت درمان به موقع هیچ عارضه ای ایجاد نمی کند.

هیپوگلیسمی شدید، که خوشبختانه نادر است، با بیهوشی و در نهایت تشنج همراه خواهد بود و باید به طور جداگانه از آن پیشگیری کرد. هیپوگلیسمی شدید باید در اسرع وقت درمان شود، بنابراین در صورت مشاهده اولین علایم هیپوگلیسمی، بلافاصله درمان را شروع کنید. اگر مطمین نیستید، قند خون خود را چک کنید.

منبع: سیناپرس

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نشانه های کاهش قندخون در دیابتی ها" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نشانه های کاهش قندخون در دیابتی ها"، کلیک کنید.