میدان «آزادی» قرار بود بزرگ‌ترین میدان جهان باشد

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلاینچهارشنبه 22 شهریور 1346 گزارشگر خبر اخبار جدید میدان شاهنشاهی [آزادی کنونی] بر اساس این گزارش ها، میدانی که اکنون به نام آزادی می شناسیم، قرار بود بزرگترین میدان جهان باشد. خبری که خبرنگار روزنامه در آن روز منتشر کرد به شرح زیر است:

این میدان که به شکل دوی ساخته خواهد شد، دارای طول 445 متر و عرض 275 متر است، بنابراین مساحت کل آن 122375 متر مربع خواهد بود.

یک مجموعه

میدان شاه اصفهان که تا کنون بزرگ‌ترین میدان ایران به شمار می‌رفت، تنها ۴۰ هزار متر مربع وسعت دارد. با مقایسه میدان شاهنشاهی و میدان شاه اصفهان می توان به وسعت و عظمت این میدان پی برد.

میدان آزادی قرار بود بزرگترین میدان جهان باشد

شهیاد آریامهر

در ضلع غربی میدان شاهنشاهیه بنایی به نام «شهید آریامهر» قرار دارد. طراحی این ساختمان توسط مهندس جوان ایرانی حسین امانت تهیه شده است.

بنای شهیاد از بتن جامد ساخته شده و با پیشرفته ترین تکنیک های ساختمانی ساخته شده است و سنت های دیرینه معماری ایرانی در طراحی آن مد نظر بوده و در عین حال انعکاسی از قدرت و عظمت ایران باستان و آن است. هنر و تمدن آه، این نیز نشان از پیشرفت عظیم ایران مدرن است. در تهیه طرح بنای شهیاد آریامهر از طاق کسری و ساردین های دوران سلجوقی و صفوی و به ویژه از برج طغرل و گنبد قابوس و ماشین های عصر صفوی الهام گرفته شده است.

پیوندهای زنجیره ای

در اطراف بنای یادبود شهیاد آریامهر در منطقه شاهنشاهی غرفه هایی ساخته می شود که هر کدام نمایانگر سلسله ای بزرگ از ایران و دربرگیرنده تاریخ دو هزار و پانصد ساله شاهنشاهی ایران است. برای اینکه این غرفه ها اهمیت ساختمان «شهیاد آریامهر» را تحت الشعاع قرار ندهند، غرفه ها زیر سطح میدان قدری قرار می گیرند.

میدان آزادی قرار بود بزرگترین میدان جهان باشد

لوح های انقلاب

در یک طرف بنای یادبود شهیاد آریامهر غرفه‌های سلسله‌های قبل از اسلام، در طرف دیگر غرفه‌های بعد از اسلام و در سمت غرب کاخ سلسله جلیل پهلوی با پلاک‌هایی که صورتحساب‌های 9 سلسله را نشان می‌دهند. . انقلاب سفید برپا خواهد شد.

بازدیدکنندگان با آسانسور وارد مرکز ساختمان می شوند، جایی که یک سالن سخنرانی، کتابخانه و موزه بزرگ ساخته خواهد شد. بر پایه‌های بناها و بدنه‌های آن، نقوشی نمایان است که رویدادهای مهم تاریخ ایران و تحولات سال‌های اخیر را نشان می‌دهد.

بعدازظهر 11 نوامبر [۱۳۴۶] گفتنی است، معظم له برای قرار دادن لوح یادبود شهیاد از میدان شاهشاهی بازدید می کنند و به مناسبت دو هزار و پانصدمین سالگرد دوهزار و پانصدمین سالگرد دولت ایران که قرار است در سال 1350 برگزار شود، بنای یادبود شهیاد برگزار خواهد شد. باز شود.

259

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "میدان «آزادی» قرار بود بزرگ‌ترین میدان جهان باشد" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "میدان «آزادی» قرار بود بزرگ‌ترین میدان جهان باشد"، کلیک کنید.