قمار دو سر باخت آتلانتیکی ها

قمار دو سر باخت آتلانتیکی ها

قدرت و شکست فرامتنی زلنسکی در جنگ اوکراین معادل شکست اعضای ناتو در سه سال اخیر رویارویی با روسیه است. در این صورت ناتو یکی از شدیدترین شوک ها را از پایان جنگ جهانی دوم متحمل خواهد شد.

به گزارش تینو مدرن، بصیرت نوشت: در هفته های گذشته بحث استفاده یا عدم استفاده از سلاح های غربی در خاک روسیه با اروپایی ها و آمریکایی ها درگیر شده است. این بدان معناست که اوکراین به وضوح می تواند جنگ دفاعی را به جنگ تهاجمی تبدیل کند و نقاط حساس روسیه را هدف قرار دهد. این کار بدون اجازه و همکاری نظامی کشورهای غربی امکان پذیر نیست. اما وقتی فرانسه و برخی از کشورهای همسایه اوکراین و ناتو آشکارتر در مورد ورود به جنگ صحبت می کنند، ایالات متحده و آلمان مخالفت خود را نشان می دهند. به عبارت دیگر، شاهد تشدید جنگ بین روسیه و اوکراین (در هفته های آینده) خواهیم بود. یکی از دلایل اصلی تمایل برخی بازیگران غربی برای ورود به میدان نبرد با روسیه، شکست قطعی ناتو در اوکراین است. مناطق شرقی اوکراین به ویژه دونتسک و لوهانسک کاملاً در اشغال روسیه است و وضعیت خارکف که دومین شهر اوکراین است نیز علیه زلنسکی و دوستانش تبدیل شده است. در چنین شرایطی پیش بینی می شود در صورت انجام مذاکرات صلح روسیه و اوکراین، بخشی از خاک اوکراین از این کشور جدا شده و مناطق شرقی به جمهوری های خودمختار یا بخشی از روسیه تبدیل شود. نکته مهمتر این است که شکست میدانی و متنی زلنسکی در جنگ اوکراین معادل شکست اعضای ناتو در رویارویی با روسیه در سه سال اخیر است. در این صورت ناتو یکی از شدیدترین شوک ها را از پایان جنگ جهانی دوم متحمل خواهد شد.

درگیری که ادامه دارد
کشورهای اروپایی که اختلافات زیادی در مورد میزان کمک های نظامی به اوکراین دارند، در عین حال چاره ای جز ادامه ارسال کمک ها ندارند. اخیرا بلژیک یک توافقنامه امنیتی دوجانبه با اوکراین امضا کرد و فرانسه موضوع اعزام نیروی آموزشی را مطرح کرد. به نوشته روزنامه لوموند، رییس ارتش اوکراین از فرانسه به خاطر اعزام پرسنل آموزشی نظامی تشکر کرد اما پاریس توضیح روشنی در این باره نداد. از سوی دیگر مقامات روسی می گویند که ورود رسمی ناتو به مرحله حمله (علیه روسیه) فراتر از آغاز جنگ بین مسکو و 31 عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی معنایی ندارد. در این میان برخی از اعضای ناتو مانند مجارستان نسبت به شدت ماجراجویی فرانسه و انگلیس در جنگ اوکراین هشدار دادند و اعلام کردند که علیرغم وجود ماده 5 قانون اساسی ناتو در خصوص دفاع و حملات دسته جمعی، از این روش پیروی نمی کنند. .
امانویل ماکرون رییس جمهور فرانسه تاکنون بارها به احتمال اعزام نیروی زمینی به اوکراین اشاره کرده و هر بار مورد انتقاد مخالفان داخلی و برخی دولت های اروپایی قرار گرفته است. آنها به شدت معتقدند که ماکرون کل اتحادیه اروپا را به سمت جنگ و ناامنی هدایت می کند. تقویت جایگاه احزاب راست افراطی در انتخابات پارلمانی آتی اتحادیه اروپا قطعاً به محدود شدن قدرت و نفوذ رییس جمهور فرانسه در قاره سبز و متعاقب آن کنترل برخی رفتارهای ناتو منجر خواهد شد. رفتن نیروهای فرانسوی به اوکراین – حتی در سطح مشورتی – عملاً به معنای وارد شدن به جنگ و مقابله مستقیم با روسیه است. در همین حال، مکرون ادامه می دهد که «ما در جنگ با روسیه نیستیم».

جنگی که شروع شده است
اما این دوگانگی زبان دیپلماتیک به تدریج و ناگزیر به گشایش می انجامد. مذاکرات بین فرانسه و اوکراین در مورد استقرار یک مستشار نظامی که به عنوان “بسیار حساس” توصیف می شود، ماه ها است که ادامه دارد. اما پس از دیدار ویدیویی وزرای دفاع دو کشور، رییس ارتش اوکراین که در این نشست حضور داشت در کانال تلگرامی خود نوشت: از اقدام فرانسه مبنی بر اعزام مشاور برای آموزش سربازان اوکراینی استقبال می کنم. . من مجوز بازدید از مراکز آموزشی ما را امضا کردم تا آنها (فرانسوی ها) بتوانند با زیرساخت های ما و مردم ما آشنا شوند.”
نه فرانسه و نه اوکراین این پیام فرمانده ارتش را رد نکردند. تنها چند ساعت بعد، وزارت دفاع فرانسه در شبکه «X» نوشت که «دو کشور در حال مذاکره در این باره هستند».

آیا حمله ای به خاک روسیه صورت خواهد گرفت؟
در این بین ارتش اوکراین نبرد سختی با روس ها داشت و تا حدودی قدرت مقاومت را از دست داد. همزمان، در چند هفته گذشته، اروپایی ها و سازمان ناتو در مورد اینکه اوکراین ممکن است با کمک سلاح های دوربرد به خاک روسیه حمله کند، بحث کرده اند. البته آمریکا و دولت های اروپایی باید این سلاح های دوربرد را به کی یف بدهند. استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت: زمان آن فرا رسیده که در برخی محدودیت ها تجدید نظر کنیم. اوکراین این حق را دارد که برخی از اهداف نظامی خارج از قلمرو خود (یعنی در روسیه) را برای دفاع از خود هدف قرار دهد».
وزیر امور خارجه لیتوانی نیز به صراحت گفت: آماده اعزام نیروهای خود به اوکراین هستیم به شرط آنکه فرانسه رهبری ایتلاف را در این زمینه بر عهده بگیرد.
حتی جوزپ بورل، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به محافظه کاری و محافظه کاری معروف است، امروز گفت: ما باید بین ترس از جنگ و وظیفه اوکراینی ها برای دفاع از خود تعادل برقرار کنیم.

اقدامات تحریک آمیز بلژیک علیه روسیه
در همان روز اعلام شد که بلژیک و اوکراین قرارداد دفاعی دوجانبه امضا کردند و با این توافق، بلژیک برای ده سال آینده به ما کمک می کند. به عنوان بخشی از این توافق، انتظار می رود بلژیک تا سال 2028 30 فروند جنگنده اف-16 را به اوکراین تحویل دهد. بنابراین از نظر اروپایی ها به نظر می رسد که جنگ در اوکراین به این زودی ها پایان نخواهد یافت.
عدم قطعیت مواضع بازیگران اروپایی، رشد بحران بین غرب و روسیه است. با افزایش دستاوردهای روسیه در زمین در شرق اوکراین، به نظر می رسد برخی از بازیگران ناتو در میدان نبرد با مسکو ریسک بیشتری می کنند. بنابراین ما با یک بحران گسترده بین روسیه و اروپا و یک بن بست استراتژیک روبرو هستیم که به راحتی نمی توان آن را باز کرد. بنابراین، حتی اگر توافقنامه صلح بین کیف و مسکو وجود داشته باشد، روسیه و ناتو به یکدیگر نزدیک خواهند شد.

پایان نوشیدنی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "قمار دو سر باخت آتلانتیکی ها" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "قمار دو سر باخت آتلانتیکی ها"، کلیک کنید.