عوارض شوینده ها در خانه تکانی را جدی بگیرید

عوارض شوینده ها در خانه تکانی را جدی بگیرید

رییس بخش مسمومیت های بیمارستان لقمان حکیم با اشاره به اینکه مواد شوینده حاوی گازهایی هستند که به دستگاه تنفسی آسیب می زند، گفت: مخلوط کردن مواد شوینده با یکدیگر باعث واکنش و تولید گازهای مضر بیشتری می شود و این ترکیبات سمی نیز مسمومیت شدید ایجاد می کند. .

به گزارش تینو مدرن، دکتر شهین شادنیا با بیان اینکه با نزدیک شدن به فصل بهار و توسعه خانه های مجردی، بیشترین مراجعه کنندگان به اورژانس برای مسمومیت افرادی هستند که در اثر استفاده زیاد دچار مسمومیت شده اند و یا به بو حساسیت دارند، اظهار کرد: . شوینده ها گفت: در هنگام استفاده از مواد شوینده ها باید در کوتاه ترین زمان ممکن استفاده شوند و بهتر است در فضای باز یا در مکان های بسته و دارای تهویه استفاده شود.

وی افزود: شوینده ها، پاک کننده ها و پاک کننده ها ماهیتی سوز آور دارند، این مواد یا از ترکیبات اسیدی ضعیف و یا ترکیبات قلیایی ساخته شده اند که در صورت عدم استفاده صحیح، سلامت اعضای خانواده را تهدید می کند.

شادنیا با اشاره به اینکه مواد شوینده را نمی توان از چرخه سبد خانوار حذف کرد، لزوم مصرف مناسب و رعایت دستورالعمل استفاده از این محصولات را خواستار شد.

رییس بخش مسمومیت های بیمارستان لقمان حکیم با اشاره به استفاده از دستکش در هنگام استفاده از این مواد گفت: این روش از سوختگی و آسیب های پوستی جلوگیری می کند و هنگام استفاده از این مواد باید توجه داشت که این مواد را به چشم می ریزند. در صورت امکان از عینک مخصوص استفاده کنید.

تاکید کرد: اگر مواد شوینده به چشم بریزد باعث سوختگی قرنیه می شود.

شادنیا خواستار پرهیز از استنشاق مستقیم شوینده ها شد و گفت: برخی از افراد مواد سفید کننده و پاک کننده را در مکان های سربسته ترکیب می کنند، گاز کلری که از مجموعه این محصولات خارج می شود بسیار سوزاننده است و می تواند باعث تنگی نفس یا خفگی و حتی مرگ شود. تبدیل به یک فرد می شود. .

وی بر لزوم استفاده از ماسک هنگام استفاده از شوینده ها و پاک کننده ها تاکید کرد و گفت: در هنگام استفاده از ماسک در هنگام مصرف این مواد در و پنجره ها را باز نگه دارید تا از آسیب های احتمالی به ریه ها و سیستم تنفسی جلوگیری شود.

این عضو هییت علمی دانشگاه هشدار داد: اگر مواد شوینده روی پوست یا چشم شما ریخت، محل را در حالی که در جای راحت است با آب معمولی بشویید. در بسیاری از موارد مشاهده می شود که برخی به اشتباه از ترکیبات سوزاننده اسیدی یا قلیایی برای شستشوی ناحیه آسیب دیده هنگام پاشیدن این ترکیبات به چشم یا روی پوست استفاده می کنند که بسیار خطرناک است و شرایط را پیچیده می کند. .

شادنیا تاکید کرد: ترکیبات موجود در شوینده ها با هم ارتباط دارند که باعث آسیب حرارتی پوست و غشاهای مخاطی می شود. بنابراین، خنثی کردن این ترکیبات توصیه نمی شود، بهترین اقدام شستن آنها با آب معمولی و سرد است.

وی از اینکه آب گرم باعث سوختگی بیشتر پوست آسیب دیده می شود، ادامه داد: آب بسیار سرد نیز می تواند باعث افزایش آسیب شود، بهترین دمای آب دمای طبیعی بدن یعنی 37 درجه است.

شادنیا به این نکته توجه کرد که خانواده هایی که بچه کوچک دارند مواد شوینده را از دست بچه ها دور نگه دارند و ادامه داد: این مواد را در کمدهای طبقه بالا که دست بچه ها به آنها نمی رسد قرار دهید. کودکان به طور تصادفی این مواد را به صورت خوراکی می بلعند و متاسفانه این ترکیبات سوزاننده، خطرناک و کشنده باعث تحریک دستگاه گوارش می شود.

وی از آگاهی کودکان از محیط اطراف معمولاً از طریق دهان آنها خبر داد و ادامه داد: توصیه می شود همه مواد دارویی و شیمیایی را «نه در یخچال و نه در کمدهای زیرزمین» نگهداری کنید و داروها و مواد شوینده را همیشه دور نگه دارید. از دسترس کودکان

شادنیا آمار مسمومیت های دارویی یا خوردن مواد سمی در کودکان را بسیار زیاد دانست و خاطرنشان کرد: افرادی که برای ترک مواد مخدر مصرف می کنند (داروهایی مانند شربت متادون)، معمولا این داروها را در یخچال نگهداری می کنند، این دارو بسیار خطرناک است. و سلامت فرزند شما را تهدید می کند.

مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با یادآوری اینکه سمیت دو جزء سفید کننده و شوینده بسیار خطرناک است، تصریح کرد: گاز کلر که از ترکیب این دو ماده سمی خارج می شود، بسیار سوزاننده و تحریک کننده است و دقیقاً باقی می ماند. مثل گاز این بیماری با حملات آسم همراه است و به دلیل اسپاسم شدید احتمال خفگی افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه در روزهای پایانی سال با افزایش موارد مسمومیت با مواد شوینده و شیمیایی مواجه هستیم، گفت: به طور کلی دو نوع مسمومیت وجود دارد. مسمومیت تنفسی در اثر انتشار و انتشار گازهای کلر ایجاد می شود. فردی که در معرض گازهای سمی قرار دارد دچار تنگی نفس، تنگی نفس، درد قفسه سینه، سرفه مکرر، سوزش چشم و گلو و خارش دستگاه تنفسی فوقانی خواهد شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه گفت: تماس مستقیم با مواد شوینده دومین راه مسمومیت با مواد شوینده است. برای آسیب های شیمیایی این ماده را قرار دهید. سوزش، خارش و قرمزی از علایم مسمومیت پوست با مواد شوینده است و در صورت بروز این علایم باید کمک های اولیه انجام شود.

این مدرس دانشگاه اولین قدم برای مسمومیت را حذف مواد شیمیایی از فرد مسموم دانست و تاکید کرد: در این صورت بلافاصله فرد را از محیط خارج کرده، درها و پنجره ها را باز کرده و به هوای آزاد ببرید. در صورت مسمومیت پوستی از مواد شیمیایی دوری کنید و از تماس بیشتر با این مواد خودداری کنید بهترین راه حل شستشو با آب معمولی حداقل 10 تا 20 دقیقه است.

شادنیا نسبت به ترکیب مواد شیمیایی با چشم هشدار داد و گفت: اگر این مواد به طور تصادفی وارد چشم شد، ابتدا باید منبع مسمومیت را از بین برد و سپس چشم ها را با آب فراوان شست. در مواردی که علایم تحریک تنفسی یا تحریک پوست وجود دارد باید به مرکز درمانی مراجعه کنید.

این کارشناس همچنین به باور نادرست موثر بودن نوشیدن شیر در هنگام مسمومیت اشاره کرد و اظهار داشت: این توصیه علمی نیست و استفاده از شیر نمی تواند آسیب های وارده به دستگاه تنفسی را کاهش دهد.

وی با اشاره به اینکه غلظت مواد شیمیایی با آسیب احتمالی دستگاه تنفسی و یا پوست ارتباط مستقیم دارد، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال سفید کننده های خانگی به میزان 3 تا 5 درصد؛ از جمله مواردی است که در صورت بروز مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. بنابراین نمی توانند آسیب جدی به انسان وارد کنند، اما بهترین راه حل استفاده از دستکش در هنگام استفاده از مواد شیمیایی است، بهتر است از ماسک استفاده شود، هرگز از مواد بسیار غلیظ استفاده نکنید، مواد شوینده را مخلوط نکنید و همیشه پنجره ها و درها را ببندید، راه های هوایی را باز نگه دارید. .

مدیر بخش مسمومیت بیمارستان لقمان حکیم همچنین نسبت به مصرف تصادفی و خوراکی مواد شوینده در بین کودکان هشدار داد و گفت: این مواد ممکن است حاوی مواد قلیایی باشد (قلیا از اسید خطرناکتر است) بنابراین در صورت مصرف مواد مخدر، به هر دلیلی از مواد شیمیایی استفاده شود. و مواد تمیز کننده ای که استفاده می شود، هرگز کودک را مجبور به استفراغ نکنید، چیزی (حتی آب یا شیر) به او ندهید و بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

پایان خبر تینو مدرن

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "عوارض شوینده ها در خانه تکانی را جدی بگیرید" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "عوارض شوینده ها در خانه تکانی را جدی بگیرید"، کلیک کنید.