شطرنج پوتین در سیاست آمریکا

شطرنج پوتین در سیاست آمریکا

پوتین موفق شد بایدن را زیر سوال ببرد و خشمگین کند. هدف او بالا بردن ترامپ است یا تحقیر بایدن؟ یا می خواهد با دخالت و قطبی کردن ایالات متحده آمریکا بلایی را که آمریکا به سر شوروی آورد؟

به گزارش تینو مدرن، محمد ایمانی در یادداشتی با عنوان: همزمان با ریاست جمهوری گورباچف و رقیب اتحاد جماهیر شوروی، بوش بزرگ (جمهوری خواه) در آمریکا قدرت را در دست داشت. رسوایی اتحاد جماهیر شوروی به جایی رسید که گورباچف پسر پوستر پیتزا فروشی شد.

پس از فروپاشی، استراوب تالبوت، رییس دفتر مجله تایم در مسکو (و بعداً معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده) فاش کرد: “نقش بین کارکنان دفتر رییس جمهور ایالات متحده تقسیم شد. برخی از آنها با گورباچف و برخی با گورباچف بودند. آنها با گورباچف در تماس بودند. آنها به گورباچف اطمینان دادند که غرب در نهایت از او حمایت خواهد کرد و همچنین یلتسین را تشویق کردند که در صورت رفع ضعف های ساختاری از او حمایت کند.
در جنگ اوکراین، آمریکا نشان داد که ایستادن در کنار متحدانش کافی نیست، بلکه بحران را ابزاری برای دوشیدن آنها می داند. قیمت گاز صادراتی به اروپا پنج برابر بیشتر است.
آمریکا در خاورمیانه هم بد بازی کرد. باعث خسارات و تلفات جانی شد و در مقابل آن نفوذ ایران، چین و روسیه گسترش یافت. داستان به ضعف مستمر آمریکا از نظر استراتژی و سیاستمداران ماهر برمی گردد.
پوتین جرات کرد افکار عمومی آمریکا را دستکاری کند و توهین های گذشته را جبران کند. وی در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون روسیه مبنی بر اینکه چه کسی برای ما بهتر است، بایدن یا ترامپ؟ او هم گفت: «ببخش! او تجربه بیشتری دارد و قابل پیش بینی است.”
این واکنش بایدن را چنان خشمگین کرد که با ادبیاتی غیرمعمول گفت: «ما با حرمسرای دیوانه سر و کار داریم و باید نگران درگیری هسته ای باشیم».
پس از این اظهارات پوتین دوباره گفت: ما آماده همکاری با هر رهبری هستیم. اما من معتقدم که بایدن ارجحیت دارد. حرف های او نشان می دهد که من کاملاً درست می گویم. از من پرسیدی کدام یک بهتر است و من گفتم، بایدن. من هنوز هم همین را می گویم. ما درک می کنیم که در سیاست داخلی ایالات متحده چه می گذرد و این نشان می دهد که حق با من است.
ترامپ به اظهارات پوتین واکنش نشان داد: اظهارات او یک تعارف است. من با پوتین رابطه خوبی دارم اما او مرا نمی خواهد. بایدن برای روسیه خوب است زیرا همه چیز را ارایه می دهد.
ترامپ قبلاً گفته است: “هیچکس به اندازه من در قبال روسیه سختگیر نبوده است.” وقتی رییس جمهور شدم، خط لوله نورد استریم 2 را متوقف کردم. به آلمان و اروپا گفتم نباید با روس ها قرارداد ببندید. وقتی بایدن آمد، کار من را وتو کرد. من تصمیماتی گرفتم که هیچ کس دیگری نگرفت. پوتین 5 رییس جمهور گذشته را غیر از من شکست داد. حالا او به بزرگترین، یعنی اوکراین رفته است.”
اتحاد جماهیر شوروی در زمان ریاست جمهوری فروپاشید. اما دو دهه بعد رسانه ها نوشتند که پوتین با دستکاری افکار عمومی آمریکا در پیروزی ترامپ نقش داشته است.
ترامپ کمتر از دشمنان آمریکا خدمت کرده است. از جمله به دلیل قطبی شدن شدید و تعمیق شکاف های اجتماعی-سیاسی-نژادی در آمریکا.
ترجیح پوتین چیست؟ ترامپ دیوانه که ساختار سیاسی و انسجام اجتماعی آمریکا را از بین می برد یا بایدن که دایماً با اختلالات شناختی و حافظه دست و پنجه نرم می کند؟
پوتین موفق شد بایدن را زیر سوال ببرد و خشمگین کند. هدف او بالا بردن ترامپ است یا تحقیر بایدن؟ یا می خواهد با دخالت و قطبی کردن ایالات متحده آمریکا بلایی را که آمریکا به سر شوروی آورد؟
پایان خبر تینو مدرن

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "شطرنج پوتین در سیاست آمریکا" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "شطرنج پوتین در سیاست آمریکا"، کلیک کنید.