سخنی مشفقانه با حمید رسایی!

سخنی مشفقانه با حمید رسایی!

1- بودجه دانشگاه تهران (به عنوان مهمترین دانشگاه ایران) در سال جاری 3300 میلیارد تومان (3.3 همات) بوده است. (لینک گفتگوی زلفی گل با وزیر علوم) دلار 50 هزار تومانی را در نظر بگیرید یعنی 66 میلیون دلار!

بودجه دانشگاه توکیو (https://www.u-tokyo.ac.jp/en/index.html) 2.5 میلیارد دلار بود. (https://www.u-tokyo.ac.jp/en/about/numbers.html) هر چند وقت یکبار؟

یعنی بودجه دانشگاه توکیو 38 برابر دانشگاه تهران است.

مساحت ژاپن «کمتر از یک چهارم ایران» و جمعیت آن یک و نیم برابر ایران است، اما بودجه دانشگاه اصلی آن کشور 38 برابر دانشگاه اصلی کشورمان است. محققان ژاپنی این میزان بودجه برای تولید علم در یک سال دارند.

بودجه دانشگاه شیراز در سال گذشته 860 میلیارد تومان بوده که کمتر از 1 همات است. یعنی کمتر از 17 “میلیون” دلار اما (https://www.mehrnews.com/amp/5865886/) بودجه دانشگاه معادل در ژاپن یعنی #دانشگاه کیوتو یک و نیم “میلیارد” بوده است. دلار

یعنی بودجه دانشگاه کیوتو 88 برابر شیراز بود! (https://www.kyoto-u.ac.jp/sites/default/files/inline-files/facts_and_figures_2022_2023-83eda0cde46afcd7bdcebbd0daaae6e3.pdf) این یعنی چقدر در مرکز تولید علم ایران نازک و ضعیف شده است.

2- آقای رسایی! این وضعیت در شرق جهان است. ما از شرق به غرب می رویم. البته هدف مقایسه دانشگاه تهران با دانشگاه های غرب نیست. خوب بیایید همین دانشگاه “توکیو” را با دانشگاه های غربی مقایسه کنیم.
بودجه دانشگاه برکلی در سال تحصیلی گذشته حدود 7 میلیارد دلار بود.
یعنی دانشگاه برکلی سه برابر دانشگاه توکیو بودجه داشت! (تعداد واقعی: 2.8 برابر توکیو، یا 106 برابر دانشگاه تهران)
و این فقط یک “دانشگاه غربی” در مقایسه با دانشگاه شرقی توکیو است.

در همان سال بودجه دانشگاه استنفورد حدود 9 میلیارد دلار بود! یعنی بیش از سه برابر دانشگاه توکیو (شکل صحیح: 3.6 برابر توکیو).
(لینک یک) و (لینک دو)

به عبارت دیگر، در منطقه کوچکی به وسعت چند کیلومتر مربع در شمال کالیفرنیا، سالانه 6.5 برابر «بودجه تحقیق و تولید» دانشگاه توکیو هزینه می شود. و این وضعیت فقط در دو دانشگاه غربی نسبت به یک دانشگاه مهم شرقی وجود دارد.
آره! کیفیت اتفاقی نیست.

و اینک وسط غرب و شرق نشسته ایم. با دانشگاه هایی که لاغرتر و لاغرتر شده اند و «آن» توانایی ما برای تحقیق/تولید علم در دنیایی است که دانش حرف اول را می زند.

در این چهار سال به فکر نهاد تولید علم و دانش در ایران باشید!

3- عربستان سعودی در سال گذشته بیش از 11 میلیون بشکه در روز نفت فروخت. در شرایطی که ایران به دلیل محاصره حتی نتوانست در چند ماه 2 میلیون بشکه بفروشد.
جمعیت ایران بیش از 85 میلیون نفر و جمعیت عربستان سعودی 38 میلیون نفر است. منظورم این است که جمعیت ما دو برابر عربستان است اما آنها 5 برابر ما نفت می فروشند.
به عبارت دیگر، سهم یک «شهروند» عربستان سعودی از بودجه نفتی بیش از 12 برابر یک شهروند ایرانی است.

تولید داخلی عربستان هم اکنون بیش از هزار میلیارد دلار و درآمد داخلی ایران 360 میلیارد دلار است. (یعنی حدود یک سوم)

آقای رسایی در این چهار سال به جای اینکه با هم برخورد کنیم، به جای دعوا با هم، به جای رسیدگی به مشکلات کثیفی و فکری، بودجه این اعداد و شرایط را بدهید.

4- فرودگاه استانبول در سال 2022 (بلافاصله پس از کرونا) در عبور 64 میلیون مسافر نقش داشته است. در عین حال فرودگاه دبی در جابجایی 66 میلیون مسافر نقش داشته است. اما حداکثر ظرفیت فرودگاه امام تهران کمتر از 10 میلیون مسافر بود

زمانی که کشور قطر هنوز تاسیس نشده بود، شرکت هواپیمایی هما را در ایران داشتیم.

▪️▪️▪️
این اعداد را از چهار سال گذشته به خاطر بسپارید. چون این چهار سال خیلی سریع می گذرد! اما آنچه باقی خواهد ماند «اعداد جدید» خواهد بود.
به جای تلاش برای مبارزه و انتقام از قالیباف ها، پرندگان، پوگوها و غیره، به فکر جریان “تولید ثروت” در کشوری بر اساس بودجه فعلی دانشگاه ها، ظرفیت فرودگاه ها و میزان آن باشید. فروش نفت جای شگفتی است.

و به یاد داشته باشید: تولید ثروت یک دستور العمل نیست.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سخنی مشفقانه با حمید رسایی!" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سخنی مشفقانه با حمید رسایی!"، کلیک کنید.