زنگ خطر برای فعالان ایرانی بازار رمزارز

هزینه استخراج آدرس کیف پول ایرانی چقدر است؟

به گزارش تینو مدرن، به نقل از هفت صبح، فید توییتری فعالان حوزه ارزهای دیجیتال این روزها در میان مشکلی به نام لو رفتن آدرس کیف پول صرافی ها قرار دارد. داستان با یک توییت شروع می شود که در آن نوشته شده بود: «باله [یک صرافی ایرانی] علامت گذاری شده توسط ArkhamIntel. این بدان معناست که هر لحظه بنیاد تتر می تواند 16 میلیون تتر را به دلیل جریمه ها مسدود کند و صرافی را به معنای واقعی کلمه ورشکست کند. فردا نیای پول ماشینم را بگو، رهن خانه ام تمام شد!

هشدار برای فعالان بازار ارز دیجیتال ایران

عکس یکی از کیف پول های صرافی معروف ایران

این توییت به آدرس کیف پول افشا شده یک بورس ایران اشاره دارد که حاوی بیش از 65 میلیون دلار ارز دیجیتال است و تعداد زیادی کیف پول دیگر با تراکنش های مالی برچسب گذاری شده است. با توجه به تحریم‌ها، مبادلات ایرانی همچنان از شناسایی نهادهای خارجی و روش‌های مختلف مانند تغییر معمول آدرس و غیره جلوگیری می‌کند. . اما این همه تلاش برای چیست و چرا افشای آدرس کیف پول تراکنش های ایرانی می تواند برای همه ایرانی ها گران تمام شود؟

ArkhamIntel چیست؟

با توجه به رشد ارزهای دیجیتال در جهان، شرکت های مختلفی برای تجزیه و تحلیل داده های شبکه های بلاک چین پدید آمده اند. وظیفه آنها ارائه محصولی با تجزیه و تحلیل تراکنش های ثبت شده در شبکه های مختلف است که از طریق آن می توانید در کمترین زمان ممکن رد پول را در دنیای کریپتو دنبال کنید.

برای دستیابی به چنین هدفی، آنها باید تا حد امکان دنیای کریپتو را با دنیای واقعی مرتبط کنند و بدانند که کیف پول های ایجاد شده در هر شبکه، به ویژه آن کیف پول های بزرگ با پول زیاد، دقیقاً متعلق به چه کسانی است. در نهایت، این داده ها هم برای جلوگیری از پولشویی توسط دولت ها و هم برای تجزیه و تحلیل جریان ورودی و خروجی پول برای معاملات بزرگ توسط بازرگانان استفاده می شود. ArkhamIntel یکی از این شرکت های تحلیلی است که وظیفه آن برچسب گذاری کیف پول های ارزهای دیجیتال است. از دیگر نمونه های مشابه می توان گلاسنود، چین ایلیسیس و … را مشاهده کرد.

ArkhamIntel در واقع یک پلت فرم خرید و فروش داده های بلاک چین است. علاوه بر داده‌هایی که توسط خود پلتفرم در دسترس عموم قرار می‌گیرد، مردم می‌توانند توکن‌هایی را که ساخته‌اند بفروشند و دیگران می‌توانند کیف پول‌هایی را که می‌خواهند با خرید آنها شناسایی کنند.

افشای آدرس صدها کیلو در ایران

اکنون با بررسی داده های ArkhamIntel می توان گفت که کیف پول های اصلی یکی از صرافی های ایرانی تگ شده اند و داستان تنها به یک یا دو کیف پول محدود نمی شود. یکی از بزرگترین این کیف پول ها دارای حدود 65 میلیون دلار دارایی رمزنگاری شده است. با بررسی تراکنش های با این آدرس می توان تعداد زیادی کیف پول متعلق به این تراکنش را یافت که ارزش دارایی های ذخیره شده در هر یک از آنها به ده ها میلیون دلار می رسد. ویژگی هایی که بیشتر آن را تشکیل می دهند به ترتیب Tether، Shiba، Dogecoin و Ethereum هستند.

چالش اول: چرا نام بردن از کیف پول ایرانی ها مهم است؟

بسیاری از شرکت های مالی برای جلوگیری از دردسر جریمه ها، این ریسک را به کاربران خود منتقل کرده اند. اکنون در بازارهای مالی به مرحله ای رسیده ایم که شرکت ها حتی به ایرانی ها اجازه بازکردن حساب خود را نمی دهند. در چنین شرایطی همه شرکت های مالی دنیا به دنبال ابزاری هستند که از دور زدن قوانین آنها جلوگیری کند و به هیچ ایرانی اجازه ندهد در شرکت خود حساب باز کند و فعالیت مالی داشته باشد.

به همین مناسبت به دنبال ابزاری برای شناسایی کشورهای تحت محاصره هستند که ایران یکی از آنهاست. این شناسایی در دنیای بلاک چین اغلب با کمک داده های شرکت هایی مانند ArkhamIntel و با توکن کردن کیف پول ها انجام می شود. به این ترتیب در ابتدا کیف پول های بازارهای بزرگ ایران شناسایی می شوند و هر کیف پول دیگری که به این آدرس ها و سپرده ها متصل شده و در بازارهای بورس ایران برداشت می کند، کیف پول ایرانی نامیده می شود.

در این صورت وقتی از کیف پول برچسب دار برای تراکنش های مالی استفاده می کنید، موسسات مالی خارجی متوجه ایرانی بودن شما می شوند و فعالیت شما را به طرق مختلف مانند مسدود کردن دارایی ها، بستن حساب ها، نگهداشتن سپرده ها و غیره مسدود می کنند. شما خارج از محدوده هستید. . بنابراین افشای آدرس کیف پول صرافی های ایرانی نه تنها برای کاربران آن صرافی بلکه برای تمامی ایرانیان فعال در بازار کریپتو گران تمام می شود.

مسدود کردن حساب های ایرانی با برچسب گذاری کیف پول تراکنش ها

فرض کنید مقداری تتر ایرانی خریده اید و برای دوست خود در خارج از کشور ارسال کرده اید. وقتی با او تلفنی صحبت می کنید متوجه می شوید که با همین مکالمه ساده حساب دوستتان مسدود شده و حالا باید به خیلی ها بگوید که چرا با حساب ایرانی تراکنش های مالی انجام داده است. ماجرا از این قرار است که به دلیل تحریم ها، هرگونه معامله مالی با ایران می تواند برای کسانی که در کشورهای دیگر زندگی می کنند، مشکل ساز شود.

ممکن است بپرسید در چنین شرایطی چه کاری می توانید انجام دهید؟ در پاسخ شما نباید چیزی بگویید! در واقع هیچ چیز نمی تواند شما را از خطر نشان دادن کیف پولتان محافظت کند. یا نباید هیچ گونه تراکنش مالی با صرافی های ایرانی انجام دهید که عملاً برای فعالان بازار ارزهای دیجیتال ایرانی غیرممکن است و نمی توانند ارزهای رمزنگاری شده خود را در جای دیگری تبدیل به پول کنند یا معمولاً باید در خارج از کشور اقدامی انجام ندهید. سوالی که اغلب ماهیت وجودی ارزهای دیجیتال را زیر سوال می برد.

در چنین شرایطی، تراکنش های ایران مسئولیت بزرگی دارند تا از داده های خود محافظت کنند و از برچسب زدن ایرانی ها بر روی کیف پول خود اجتناب کنند. یکی از مشکلاتی که آنها تاکنون در آن موفقیت چندانی نداشته اند و نمونه آن هدف قرار دادن صدها کیف پول تراکنش توسط ArkhamIntel است.

تهدید دوم: سر انگشتان ما چه می شود؟

بنیاد تتر راه درازی برای مسدود کردن کیف پول‌ها در پیش دارد. به عنوان مثال می توان 1755 آدرس کیف پول را نام برد که توسط بنیاد تتر در لیست سیاه قرار گرفته اند و ارزش تترها در آنها به بیش از یک میلیارد دلار می رسد. اکثر این کیف پول ها به دلایلی مانند پولشویی و تامین مالی تروریسم مسدود شده اند. اما باید توجه داشت که ایرانی ها روایت روشنی از این اتهامات ندارند.

تحریم های OFAC شامل فهرستی از حساب ها، افراد و شرکت های تحریم شده توسط خزانه داری ایالات متحده است و حساب های مرتبط با این لیست شامل تحریم های ثانویه نیز می شود. موضوعی که نشان می‌دهد صرفاً ایرانی بودن می‌تواند بهانه‌ای برای مسدود کردن دارایی‌های بنیاد تتر به دلیل تحریم‌های OFAC باشد.

اگرچه این رویداد، یعنی بلوکه شدن دارایی های بنیاد تتر، در مقیاس وسیع اتفاق نیفتاده است و به گفته ملت، پتانسیل آن همیشه وجود دارد. از آنجایی که تتر یک استیبل کوین متمرکز است، مانند بانک مرکزی، تمام دارایی های آن را می توان مصادره کرد و تمام کیف پول های آن را مسدود کرد.

پایان خبر تینو مدرن

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "زنگ خطر برای فعالان ایرانی بازار رمزارز" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "زنگ خطر برای فعالان ایرانی بازار رمزارز"، کلیک کنید.