دلیل توقف کامیون‌های حامل سوخت در مرز افغانستان

دلیل توقف کامیون‌های حامل سوخت در مرز افغانستان

در شرایطی که صدها نفتکش عراقی در حال توقف هستند، مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس جمهوری ایران در امور افغانستان، محمدمهدی جوانمرد کسب، از انتقال سوخت بی کیفیت از عراق به افغانستان خبر داد. و مافیای سوخت افغانستان برای عبور سایر کشورها از ایران به این کشور.

به گزارش تینو مدرن، در چند روز گذشته ویدئویی در شبکه های اجتماعی پخش شده است که نشان می دهد نزدیک به 400 کامیون حامل سوخت توسط طالبان در مرز افغانستان متوقف شده اند.

این کامیون ها در آن سوی مرز شرقی و در داخل افغانستان به دلیل عدم پذیرش محموله توسط کشور مقصد با تأخیر مواجه شده اند. به گفته ماموران گمرک و مرزبانی در مرز ماهیرود، این محموله ها طبق پروتکل های تعیین شده انجام و ترک شده است.

اما مقامات گمرک ایران اعلام کرده‌اند که در حال بررسی مجوز محموله‌های ترانزیتی از کشورهای دیگر به افغانستان هستند.

بر اساس تصاویر ویدئویی که توزیع شده، رانندگان کامیون سعی دارند از عدم هماهنگی مقامات ایران و افغانستان و مشکلات مرزی صحبت کنند، اما این توقف داستان دیگری دارد.

جوانمرد قصاب در خصوص این توقف به سایت ایراف گفت: در سال های گذشته بارها اتفاق افتاده است که برخی از تجار افغان اقدام به انتقال سوخت بی کیفیت ترانزیتی از ایران به افغانستان کرده اند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که با تعداد زیادی کامیون در تلاش برای گرفتن مجوز به افغانستان هستند و در مرزها مشکل ایجاد می کنند. برنامه های آنها دیگر برای کسانی که در این محیط کار کرده اند معتبر نیست.

مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان خاطرنشان کرد: در جلسه سال گذشته در مرز ماهیرود با حضور آقای حکمت و مقامات محلی دو استان مرزی به همه افغانستانی و ایرانی اعلام شد. تاجران، رانندگان ایرانی و افغان ها اگر سوخت بی کیفیت به صورت ترانزیت وارد افغانستان شود. ما اجازه بازگشت یا پشتیبانی را نمی دهیم. مسئولان وزارت راه ایران و افغانستان تصمیم گرفتند به تمامی شرکت های حمل و نقل اطلاع دهند.

وی همچنین فاش کرد: پس از مدتی، برخی از مقامات افغانستان مجدداً خواستار باز شدن مسیر عبور سوخت شدند. این مجوز با شرط عدم پذیرش عودت کامیون های پر و فرآورده های بی کیفیت بدون حق حمل و نقل جهت جلوگیری از قاچاق سوخت ایران داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: سوخت خریداری شده از عراق توسط تاجران افغان کیفیت یکسانی ندارد و این موضوع بارها به مقامات افغانستان گزارش شده است.

جوانمرد قصاب تصریح کرد: این موضوع پس از آزمایش در گمرک افغانستان «ابونصر فراهی» بارها مشخص شده و اجازه ورود سوخت عراق به آن داده نشده است. تاجران افغان با علم به بی کیفیت بودن این محموله ها سعی می کنند با روش ها و روش های معمول خود که در سال های گذشته از آنها استفاده کرده اند، رانندگان را تحت فشار قرار دهند.

این مقام ایرانی همچنین گفت: تجارت غیرقانونی این محصولات ترانزیتی که کیفیت پایینی دارد و سود زیادی نصیب تجار افغانستانی می کند، سال هاست که مانع رفت و آمد و تردد دو کشور در مرزهای شرقی شده است.

جوانمرد کسب با تشریح این موضوع که سال گذشته نیز همین اتفاق افتاده بود، گفت: سال گذشته با وساطت و دخالت برخی مقامات طالبان در داخل افغانستان این مشکل حل شد.

وی بیان کرد: اما امروز نیز عراق بازگرداندن این کالا را قبول نمی کند و از سوی دیگر قوانین گمرکی ایران اجازه بازگرداندن این کالا را نمی دهد. باز هم مقامات دو کشور به ویژه ایران تحت فشار مافیای سوخت افغانستان قرار گرفتند.

جوانمرد کسب در پایان گفت: بیش از 15 سال است که در این اداره فعالیت می کنم، این روند ادامه داشته و همچنان ادامه دارد.

وی در پایان اعتراف کرد که این اقدام برای برخی از مقامات طالبان و تاجران افغان بسیار سودآور بوده است.

پایان خبر تینو مدرن

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "دلیل توقف کامیون‌های حامل سوخت در مرز افغانستان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "دلیل توقف کامیون‌های حامل سوخت در مرز افغانستان"، کلیک کنید.