دلیل افزایش وزن ناگهانی چیست؟

دلیل افزایش وزن ناگهانی چیست؟

این روزها تحت تاثیر عواملی مانند خوردن غذاهای آماده و فست فودها، کم کاری و… افزایش وزن و چاقی در حال افزایش است و کارشناسان همواره هشدار می دهند؛ زیرا چاقی باعث بیماری های دیگری مانند دیابت می شود…

به گزارش تینو مدرن، افزایش ناگهانی وزن اگر در مدت زمان کوتاهی مانند 24 تا 48 ساعت اتفاق بیفتد می تواند نشانه بیماری های مختلف باشد. این وضعیت ممکن است به آزمایش های تشخیصی نیاز داشته باشد، به ویژه اگر با علایمی مانند تورم پا، ناراحتی شدید شکمی یا مشکل در تنفس همراه باشد. در برخی موارد، افزایش ناگهانی وزن بدن در عرض 3-2 ماه رخ می دهد که در این صورت می تواند ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد.

چرا وزن اضافه می کنیم؟

هنگامی که بدن اضافه وزن یا چاق می شود، درصد چربی در واقع افزایش می یابد. اما فقط چربی ها در این زمینه موثر نیستند و عواملی مانند غذا، چربی و مایعات نیز در چاقی و افزایش وزن موثر هستند. به عنوان مثال، اگر مقدار زیادی غذا مصرف شود و در روده ها باقی بماند، مقدار مدفوع موجود در روده می تواند 0.5 تا 2 کیلوگرم بر وزن بدن تاثیر بگذارد.

همچنین اگر مقدار زیادی مایع مصرف شود و به دلیل برخی بیماری ها این مایع در داخل بدن باقی بماند، آن مایعات در قسمتی از بدن مانند اندام ها یا در حفره شکم، در ریه ها یا اطراف آنها تجمع می یابد. یا در قلب به این حالت تورم می گویند. گاهی اوقات، مایعات در سراسر بدن جمع می شوند و منجر به افزایش وزن می شوند.

دلایل زیادی برای احتباس مایعات در بدن وجود دارد، از جمله بیماری کلیوی و کبدی، نارسایی قلبی، سوء تغذیه یا عوارض جانبی برخی داروها یا تزریق وریدی و مایعات اضافی. پرخوری یکی از شایع ترین دلایل افزایش وزن است. این عادت غیرعادی گاهی برای همه ما اتفاق می افتد. افزایش وزن فوری متناسب با مقدار غذای مصرف شده در وعده های غذایی بزرگ است.

اما نکته مهم این است که اگر به غیر از افزایش ناگهانی وزن علایم دیگری مانند خستگی، خشکی پوست یا خشکی مو دارید، ممکن است کم کاری تیرویید داشته باشید که در این صورت متابولیسم بدن و در نتیجه مصرف انرژی کاهش می یابد، حتما باید مشورت کنید. یک دکتر مشاوره بگیرید

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یکی دیگر از اختلالات ناشی از عدم تولید هورمون های جنسی است که می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود. زیرا این عدم تعادل می تواند منجر به بی نظمی قاعدگی، آکنه و حتی افزایش موهای صورت و مقاومت به انسولین (هورمون تبدیل کربوهیدرات ها به انرژی) شود، در این صورت قندها به جای استفاده به عنوان سوخت، به صورت چربی ذخیره می شوند. در این میان باید به اختلالات خلقی مانند افسردگی و اضطراب توجه کرد. زیرا می توانند مکانیسم حس چشایی و بویایی را تغییر دهند و شما را مجبور کنند.

راه های جلوگیری از افزایش وزن ناگهانی

بر اساس اعلام دفتر ارتقای تغذیه اجتماعی وزارت بهداشت، برای جلوگیری از افزایش وزن ناگهانی، مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه و پرهیز از پرخوری و پرخوری ضروری است. اگر دچار نارسایی کلیه یا سایر بیماری هایی هستید که باعث احتباس مایعات می شود، در حد اعتدال بنوشید. سعی کنید مدفوع منظم داشته باشید. روزانه آب کافی بنوشید. غذاهای غنی از فیبر به خصوص سبزیجات مصرف کنید و فعالیت های بدنی و ورزشی را به طور منظم انجام دهید.

پایان خبر تینو مدرن

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "دلیل افزایش وزن ناگهانی چیست؟" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "دلیل افزایش وزن ناگهانی چیست؟"، کلیک کنید.