«دروازه جهنم» دهان باز کرد/ عکس

به گزارش تینو مدرن، دهانه بزرگی که اکنون از فضا قابل مشاهده است در سیبری باز شده است. این سوراخ عظیم که «دروازه جهنم» نام دارد به سرعت در حال رشد است.

“دروازه جهنم” سیبری یا دهانه باتاگایکا که از فضا به شکل نعل اسب دیده می شود، در دهه 1960 ظاهر شد، اما در دهه های اخیر رشد آن شتاب گرفته و از سال 1991 تا 2018 سه برابر شده است.

طبقه بزرگ سیبری

دهانه باتاگایکا یا “دروازه جهنم” نشان دهنده وضعیتی است که جهان امروز در آن قرار دارد. مناطق قطب شمال با سرعت بیشتری در حال گرم شدن هستند و در نتیجه یخ‌ها آب می‌شوند.

پرمافراست یا پرمافراست همانطور که از نامش پیداست خاک ضخیم روی سطح زمین است که برای همیشه یخ زده است. حداقل قبلا همیشه یخ زده بودند.

«دروازه جهنم» دهان باز کرد/ عکس

نمایی از دروازه جهنم از فضا

دهانه باتاگایکا در واقع یک دهانه نیست و یک “گیج” رگرسیون سیال است. در این پدیده با ذوب شدن خاک یخ زده، حفره ای ایجاد می شود و باعث ریزش خاک و رانش زمین می شود.

اکنون هزاران نمونه از این پدیده در مناطق قطبی دیده می شود، اما هیچ کدام با دهانه بزرگ باتاگایکا یا دروازه جهنم قابل مقایسه نیستند.

آینده زمین

با ذوب شدن یخچال ها، از هم پاشیدگی تمام جانوران و گیاهانی که قرن ها در دل آن یخ زده اند آغاز می شود. تجزیه این مقدار از گیاهان و حیوانات محبوس شده در منجمد دائمی باعث آزاد شدن مقدار زیادی متان و دی اکسید کربن می شود.

متان و دی اکسید کربن از جمله قوی ترین گازهای گلخانه ای هستند که باعث گرم شدن کره زمین و سریع ترین ذوب یخ های دائمی می شوند و این چرخه همچنان ادامه دارد.

منجمد دائمی 15 درصد از زمین های نیمکره شمالی را پوشش می دهد و ناگفته نماند که حاوی مقدار زیادی کربن است که انتشار آن برای آینده زمین فاجعه بار خواهد بود.

اندازه دروازه های جهنم

تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که حجم دهانه باتاگایکا سالانه یک میلیون متر مکعب در حال افزایش است. تاکنون 14 اهرام بزرگ جیزه در دهانه باتاگایکا ذوب شده اند.

گزارش های علمی نشان می دهد که به دلیل گسترش دروازه جهنم، سالانه حدود چهار تا پنج هزار تن کربن در جو منتشر می شود.

منبع: بیزینس اینسایدر

5858

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "«دروازه جهنم» دهان باز کرد/ عکس" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "«دروازه جهنم» دهان باز کرد/ عکس"، کلیک کنید.