حیوان‌دوستی خوب است اما نه به قیمت بر هم زدن تنوع زیستی

حیوان‌دوستی خوب است اما نه به قیمت بر هم زدن تنوع زیستی

حیوانات یکی از مظاهر تنوع زیستی هستند و نقش مهمی در چرخه اکولوژیکی دارند، اما گاهی ممکن است با وجود علاقه ای که به آنها داریم، به دلیل ناآگاهی از حقوق آنها غافل شویم. به گفته معاون نظارت و پایش یگان حفاظت محیط زیست، دوست داشتن حیوانات خوب است اما تنوع محیط زیست را از بین نبرد. انتقال یک گونه از طبیعت به خانه اشتباه است.

به گزارش تینو مدرن، گاهی دانسته یا ندانسته زیستگاه های حیات وحش از جمله جانوران به بهانه های مختلف مورد تعرض قرار می گیرد که ضربات جبران ناپذیری بر گونه های جانوری وارد می کند و در عین حال محیط و انسان با یکدیگر تعامل زیادی دارند، به گونه ای که تخریب به دلیل اهمیت حیات وحش ، تخریب زیستگاه و تخریب زیستگاه، 4 اکتبر (23 اردیبهشت) به نام «روز جهانی حیوانات» نامگذاری شد. به رهبری هاینریش زیمرمن در 24 مارس 1925، روز جهانی حیوانات برای اولین بار در 24 مارس 1925 در برلین آلمان جشن گرفته شد و هدف او از جشن گرفتن این روز گسترش آگاهی در مورد حیوانات بود.

شعار امسال روز جهانی حیوانات “زمین خانه آنها نیز است” است که بر اهمیت مراقبت از رفاه آنها تاکید دارد. اگر جامعه با حقوق و اهمیت حیوانات آشنا شود، قطعا رفتار خود را با گونه های جانوری تغییر خواهد داد. مثلاً بعد از تصادف با حیوانات در جاده، مردم با بی تفاوتی از کنار آن عبور نمی کنند. مثال دیگر نادیده گرفتن نیازهای حیوانات این است که حیوان را از طبیعت به خانه یا قفس منتقل کنیم، اگر آنها بتوانند بدون کمک ما در طبیعت زنده بمانند و این در واقع نوعی حیوان آزاری است.

علیرضا ساجدین – معاون پایش و نظارت یگان حفاظت محیط زیست – وی در این زمینه به تینو مدرن گفت: دامپروری خوب است اما برای از بین بردن تنوع محیطی نیست. انتقال یک گونه از طبیعت به خانه اشتباه است. این شرط به این معنی است که ما آن حیوان را از اکوسیستم حذف کرده و به مرگ محکوم کرده ایم. ما فکر می کنیم کار درستی انجام می دهیم، اما این با کشتن یک حیوان تفاوتی ندارد. همه حیوانات حق دارند و ما با آوردن حیوان به خانه ظلم می کنیم. حیوان دوستی راه خوبی برای کمک به حفظ تنوع زیستی و بقای حیوانات است.

وی توصیه می کند: مردم اجازه دهند حیوانات در محل خود زندگی کنند، به ویژه در فصل تولید مثل به آنها سر نزنید. وقتی یک گونه از محیط خود جدا می شود، دیگر نمی تواند به آن اکوسیستم برگردد و در صورت بازگشت، مادر آن گونه توله های او را نمی پذیرد. در این صورت باید آن گونه را به مراکز تکثیر یا باغ وحش منتقل کنیم تا زمانی که در طبیعت هستیم کاری با حیوانات انجام ندهیم.

معاون پایش و نظارت یگان حفاظت محیط زیست به تضییع حقوق حیوانات از طریق تجارت آنها اشاره می کند و می گوید: امروزه بسیاری از مردم حیوان دوست شده اند به همین دلیل می خواهند آنها را در خانه های خود نگهداری کنند. گاهی به دلیل ناآگاهی از گونه های خاص این کار را انجام می دهند. این مشکل زنجیره تجارت حیات وحش را تقویت می کند. برخی از واسطه ها به نقاط مختلف دنیا می روند و از طبیعت دزدی می کنند. این افراد زنجیره تجارت حیات وحش را تشکیل می دهند. در واقع تقاضای زیاد اولیه منجر به تشکیل این زنجیره شده و تنوع زیستی را تحت تاثیر قرار داده و حیوان را محکوم به مرگ می کند.

ساجدین در پایان به لزوم مشارکت مردم در برخورد با تجارت حیات وحش اشاره می کند و می گوید: سازمان محیط زیست به تنهایی نمی تواند در این زمینه اقدام کند و همه باید مشارکت داشته باشند. یک فرد با درخواست و آگاهی می تواند به نوعی سفیر محیط زیست تبدیل شود. مثلا حیوانات آزاری را رد کنید. شاید هم نیت خاصی از همان شخص نباشد اما از روی ناآگاهی و ناآگاهی این کار را کرده است. با این حال، کمک به مردم می تواند بسیار موثر باشد. مردم می توانند از طریق سیستم 1540 خشونت حیوانات یا تجارت حیات وحش را گزارش کنند.

پایان خبر تینو مدرن

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "حیوان‌دوستی خوب است اما نه به قیمت بر هم زدن تنوع زیستی" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "حیوان‌دوستی خوب است اما نه به قیمت بر هم زدن تنوع زیستی"، کلیک کنید.