حکم زنا با محارم سببی: هر آنچه باید بدانید
حکم زنا با محارم سببی
زنا با محارم سببی، عملی است که به لحاظ شرعی و قانونی در جمهوری اسلامی ایران مورد تقبیح شدید قرار گرفته و برای آن مجازات هایی در نظر گرفته شده است، اما به طور کلی مجازات آن با زنا با محارم نسبی (خونی) متفاوت است و در اکثر موارد به حد اعدام نمی رسد، مگر در مورد خاص زنا با زن پدر (نامادری) یا در صورت وقوع زنا به عنف (با زور) که در هر صورت مرتکب به اعدام محکوم می شود. این مقاله به بررسی دقیق ابعاد فقهی و حقوقی این موضوع می پردازد.
موضوع زنا با محارم، به ویژه محارم سببی، از جمله مسائل حساس و پیچیده ای است که در فقه اسلامی و قوانین کیفری ایران جایگاه ویژه ای دارد. حساسیت این موضوع نه تنها به دلیل ماهیت اخلاقی و شرعی آن است، بلکه به واسطه تأثیرات عمیق اجتماعی و خانوادگی و همچنین مجازات های سنگین قانونی آن، ابعاد گسترده ای پیدا می کند. فهم دقیق این احکام برای افراد عادی، دانشجویان حقوق و فقه، و حتی متخصصان ضروری است تا بتوانند درک صحیحی از مبانی و پیامدهای این جرم داشته باشند. در این مطلب، تلاش می شود تا با رویکردی تحلیلی و مستند، ابهامات مربوط به حکم زنا با محارم سببی را بر اساس فقه امامیه و قانون مجازات اسلامی ایران روشن کنیم و تفاوت های آن را با زنا با محارم نسبی به طور مفصل بررسی کنیم. هدف اصلی، ارائه منبعی معتبر و قابل فهم برای همه علاقه مندان به این حوزه است.
مقدمه ای بر زنا و مفهوم محارم
زنا در اصطلاح فقهی و حقوقی، به معنای برقراری رابطه جنسی نامشروع میان زن و مردی است که فاقد علقه زوجیت شرعی و قانونی با یکدیگر هستند. این تعریف کلی در ماده ۲۲۱ قانون مجازات اسلامی ایران نیز تصریح شده است: زنا عبارت از جماع مرد با زنی است که علقه زوجیت بین آن ها نبوده و از موارد وطی به شبهه نیز نباشد. وقوع جماع نیز با دخول آلت تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در اندام تناسلی زن محقق می شود. اسلام به عنوان یک دین الهی، اهمیت بالایی به حفظ بنیان خانواده، عفت عمومی و روابط مشروع میان افراد می دهد و به همین دلیل، زنا را یکی از گناهان کبیره و جرائم مستوجب حد می داند.
مفهوم محارم نیز در این بستر اهمیت پیدا می کند. محارم به کسانی اطلاق می شود که به دلیل قرابت خونی (نسبی)، ازدواج (سببی) یا شیرخوارگی (رضاعی)، ازدواج با آن ها شرعاً حرام ابدی است و برقراری رابطه جنسی با آنان، تحت شرایطی خاص، مشمول احکام و مجازات های بسیار شدیدتری می شود. تمایز بین انواع محارم، به ویژه نسبی و سببی، در تعیین مجازات زنا با محارم اهمیت حیاتی دارد، چرا که قانون گذار و فقها در برخی موارد، احکام متفاوتی برای هر یک از این دسته ها قائل شده اند.
محارم سببی چه کسانی هستند؟ تعریف، منشأ و مصادیق
قرابت سببی، که به آن قرابت بالمصاهره نیز گفته می شود، نوعی از محرمیت است که از طریق عقد ازدواج (نکاح) میان دو نفر ایجاد می شود و بر خلاف قرابت نسبی که ریشه در خون و تبار دارد، منشأ آن روابط زناشویی است. این محرمیت به دلیل ایجاد پیوند زوجیت بین یک زن و مرد، نسبت به برخی از خویشاوندان همسر، حرمت ازدواج دائمی ایجاد می کند و به تبع آن، رابطه جنسی با آن ها نیز زنا با محارم سببی محسوب می شود.
مواد قانونی مربوط به قرابت سببی در قانون مدنی ایران، به تفصیل این موضوع را بیان کرده اند. ماده ۱۰۴۷ قانون مدنی به صراحت مصادیق محارم سببی را برمی شمارد که ازدواج با آن ها برای همیشه ممنوع است. این موارد عبارتند از:
- مادر و جدات زن از هر درجه: به محض وقوع عقد ازدواج (چه دائم و چه موقت، و چه نزدیکی صورت گرفته باشد یا نه)، مادر همسر (مادر زن) و تمامی اجداد او (مادر بزرگ های مادری و پدری زن) برای مرد حرام ابدی می شوند. به عنوان مثال، اگر مردی با زنی ازدواج کند و حتی پیش از دخول او را طلاق دهد، دیگر نمی تواند با مادر یا مادربزرگ آن زن ازدواج کند. مستند این حکم، علاوه بر اجماع فقهای امامیه، آیه ۲۳ سوره نساء است که می فرماید: «حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ …وَ أُمَّهاتُ نِسائِکُمْ ….» (مادران شما … و مادران زنان شما بر شما حرام شده اند).
- زن پدر و اجداد (نامادری): ازدواج با زنی که سابقاً همسر پدر، پدربزرگ یا هر یک از اجداد مرد بوده است، برای مرد حرام ابدی است. این مورد شامل نامادری می شود که از مهم ترین مصادیق محارم سببی است و همان طور که در ادامه بحث خواهد شد، در زمینه مجازات زنا با محارم سببی، یک استثنای بسیار مهم به شمار می رود.
- زن پسر و احفاد (عروس): ازدواج با همسر پسر (عروس) و همسر فرزندان پسر (نوه ها از طریق پسر) برای پدرشوهر و اجداد او حرام ابدی است.
- دختران زن از هر درجه (ربیبه): ازدواج با دختران زن (ربیبه) از هر درجه، مشروط بر اینکه بین زن و شوهر نزدیکی واقع شده باشد، حرام ابدی است. به عبارت دیگر، اگر مردی با زنی ازدواج کند و با او نزدیکی نماید، دختران آن زن از ازدواج قبلی اش، بر مرد حرام ابدی می شوند. اما اگر نزدیکی صورت نگرفته باشد، این محرمیت ایجاد نمی شود و مرد پس از جدایی از همسر، می تواند با دختر او ازدواج کند.
این مصادیق به وضوح نشان می دهند که محرمیت سببی، دایره ای از افراد را شامل می شود که از طریق پیوند ازدواج، ممنوعیت دائمی برای نکاح و به تبع آن رابطه جنسی با یکدیگر پیدا می کنند. تفاوت اصلی محارم سببی با محارم نسبی و رضاعی، در منشأ ایجاد این محرمیت است؛ در حالی که نسبی از تولد و خون و رضاعی از شیرخوارگی نشأت می گیرد، سببی ریشه در قرارداد ازدواج دارد.
حکم زنا با محارم سببی در فقه امامیه (دیدگاه های فقها)
در بررسی حکم شرعی زنا با محارم سببی در فقه امامیه، شاهد دیدگاه های مختلفی از سوی فقها هستیم، هرچند یک دیدگاه مشهور و غالب وجود دارد که در قوانین جزایی ایران نیز بازتاب یافته است.
دیدگاه مشهور فقها:
اکثریت فقهای امامیه بر این عقیده اند که زنا با محارم سببی، (به جز موارد استثنایی خاص) موجب حد قتل (اعدام) نمی شود. مجازات این نوع زنا عموماً همانند مجازات زنا با اجنبیه (زن نامحرم) است که در صورت وجود شرایط احصان، حد رجم (سنگسار) و در صورت عدم احصان، حد جلد (صد ضربه شلاق) خواهد بود.
استدلال این فقها بر مبنای تفسیری دقیق از روایات و نصوص شرعی است. روایاتی که در باب زنا با محارم، مجازات قتل را برای ذات محرم ذکر کرده اند، از نظر این فقها منصرف به محارم نسبی هستند، نه مطلق محارم. به عبارت دیگر، کلمه محرم در این روایات، بیشتر به معنای خویشاوندان خونی تفسیر می شود که حرمت آن ها در نگاه جامعه و شریعت، از شدت بیشتری برخوردار است.
شیخ مفید در مقنعه می فرماید: هر کس با محرم خویش مانند عمه، خاله، دختر برادر و دختر خواهرش زنا کند، چه محصن باشد و چه محصن نباشد مجازات او قتل است و همینطور هر کس با مادر، دختر و یا خواهرش زنا کند حکم او قتل است. گناه آن بزرگ تر و مجازات او شدیدتر است.
همان طور که از این نقل قول و همچنین عبارات دیگر فقها مانند محقق حلی در شرائع الاسلام و علامه حلی در قواعد الأحکام برمی آید، مثال های ذکر شده برای تبیین مفهوم ذات محرم همگی مربوط به محارم نسبی هستند. علامه حلی به صراحت به نسبی بودن محرمیت اشاره می کند و می نویسد: قتل بر کسی واجب می شود که با محرم نسبی خویش مانند مادر، دختر، خواهر، عمه، خاله، دختر برادر و دختر خواهر زنا کند. بسیاری دیگر از فقهای بزرگ همچون صاحب جواهر و امام خمینی (ره) نیز بر این دیدگاه تأکید کرده اند که اطلاق روایات مربوط به زنا با ذات محرم به دلیل انصراف و دلایل دیگر، شامل محارم سببی نمی شود.
دیدگاه اقلیت (در صورت وجود و اهمیت):
در مقابل دیدگاه مشهور، برخی فقها نیز نظرات متفاوتی داشته اند. از ظاهر کلام صاحب مبانی تکمله المنهاج این گونه استنباط می شود که ایشان زنا با محارم سببی و رضاعی را به طور مطلق ملحق به زنا با محارم نسبی دانسته و مجازات آن را قتل می داند، مگر در فرض زنا با زن پدر که معتقد است حد آن رجم است، حتی اگر زناکار محصن نباشد. ایشان دلیل این امر را اطلاق ذات محرم می داند که شامل انواع محرمیت (نسبی، سببی، رضاعی) می شود، اما این اطلاق را منصرف از محرمیت هایی می دانند که به عنوان تأدیب و تنبیه وضع شده اند (مانند حرمت ابدی ناشی از لعان یا طلاق نهم). با این حال، همان طور که اشاره شد، این دیدگاه در بین فقها کمتر رواج داشته و مورد پذیرش اکثریت قرار نگرفته است. دلایلی چون ضعف سند برخی روایات یا انصراف عرفی واژه محرم به نسبی، از جمله مواردی است که برای رد این دیدگاه توسط فقهای مشهور مطرح شده است.
مجازات زنا با محارم سببی در قانون مجازات اسلامی ایران (ماده 224)
قانون مجازات اسلامی ایران، که مبتنی بر فقه امامیه است، احکام مربوط به زنا با محارم را با دقت و جزئیات خاصی تبیین کرده است. ماده ۲۲۴ این قانون، به طور خاص به این موضوع می پردازد و تمایزات مهمی را بین زنا با محارم نسبی و سببی قائل می شود.
بر اساس ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی:
- زنا با محارم نسبی: حد زنا در موارد زیر قتل است: الف- زنا با محارم نسبی. این بند به صراحت بیان می کند که در صورت وقوع زنا با محارم خونی (مانند مادر، دختر، خواهر، عمه، خاله، دختر برادر، دختر خواهر)، مجازات اعدام برای زناکار اعمال می شود.
- مورد استثنایی و مهم: زنا با زن پدر (نامادری): حد زنا در موارد زیر قتل است: ب- زنا با زن پدر (نامادری). این بند یک استثنای بسیار مهم در خصوص محارم سببی است. با وجود اینکه نامادری از جمله محارم سببی محسوب می شود، قانون گذار، زنا با او را در حکم زنا با محارم نسبی دانسته و مجازات آن را نیز اعدام تعیین کرده است. این حکم نشان دهنده شدت قبح این عمل در دیدگاه شرعی و قانونی است و جایگاه ویژه زن پدر در نظام خانواده را برجسته می سازد.
-
سایر موارد زنا با محارم سببی: برای سایر موارد زنا با محارم سببی، مانند زنا با مادر زن، دختر همسر (ربیبه) (در صورت تحقق شرایط محرمیت) یا عروس، قانون گذار مجازات اعدام را در نظر نگرفته است. در این موارد، مجازات همانند زنا با اجنبیه (زن نامحرم) اعمال می شود:
- در صورت احصان: اگر زناکار محصن باشد (یعنی دارای همسر دائم و شرایط لازم برای احصان باشد)، مجازات وی حد رجم (سنگسار) است.
- در صورت عدم احصان: اگر زناکار غیرمحصن باشد (یعنی شرایط احصان را نداشته باشد)، مجازات وی حد جلد (صد ضربه شلاق) خواهد بود.
زنای به عنف (با زور) با محارم سببی:
نکته بسیار مهم دیگری که در قانون مجازات اسلامی به آن پرداخته شده، موضوع زنای به عنف است. در صورتی که زنا با زور و اجبار و بدون رضایت یکی از طرفین (زن) صورت گیرد، مجازات اعدام فقط بر اکراه کننده (مرد زناکار) اعمال می شود. این حکم، صرف نظر از نوع محرمیت (نسبی، سببی، رضاعی) یا حتی اجنبیه بودن، جاری است. به این معنی که اگر مردی با یکی از محارم سببی خود (مانند مادر زن یا ربیبه) حتی اگر طبق قواعد فوق مجازات آن اعدام نباشد، به زور و عنف زنا کند، به مجازات اعدام محکوم خواهد شد. در این حالت، زن که مورد تجاوز قرار گرفته، هیچ مجازاتی نخواهد داشت. این رویکرد قانونی، حمایت از قربانیان تجاوز جنسی را در اولویت قرار می دهد و عمل اکراه را با شدیدترین مجازات پاسخ می دهد.
بنابراین، برای جمع بندی: حکم زنا با محارم سببی به استثنای زنا با زن پدر که مجازات آن اعدام است، در سایر موارد، تابع احکام زنا با اجنبیه (شلاق یا رجم) می باشد، مگر آنکه زنا به عنف واقع شود که در این صورت، مجازات مرد زناکار اعدام خواهد بود. این تفصیل قانونی، تلاش برای تطبیق احکام شرعی با موازین عدالت و حفظ حقوق افراد است.
راه های اثبات زنا با محارم سببی در دادگاه
اثبات جرم زنا، به ویژه زنا با محارم سببی، در دادگاه، فرآیندی دشوار و نیازمند رعایت دقیق موازین قانونی و شرعی است. از آنجا که این جرم از جمله جرائم حدی محسوب می شود و مجازات های سنگینی برای آن در نظر گرفته شده، قانون گذار راه های اثبات آن را نیز محدود و سخت گیرانه تعیین کرده است تا از هرگونه اتهام ناروا و خدشه دار شدن آبروی افراد جلوگیری شود. راه های اثبات زنا با محارم سببی، همانند اثبات زنای عادی است و شامل موارد زیر می شود:
۱. اقرار:
اقرار به معنای اعتراف خود متهم به ارتکاب جرم است. برای اثبات زنا از طریق اقرار، شرایط خاصی باید رعایت شود:
- تعداد اقرار: فرد باید چهار بار در حضور قاضی به ارتکاب زنا اقرار کند. یک یا دو بار اقرار کافی نیست.
- آگاهی و اختیار: اقرار باید با اختیار و اراده کامل فرد صورت گیرد و از روی اکراه، اجبار، تهدید یا اضطرار نباشد. همچنین فرد اقرارکننده باید عاقل و بالغ باشد و در زمان اقرار هوشیاری کامل داشته باشد.
- وضوح اقرار: اقرار باید صریح و روشن باشد و هیچ ابهامی در آن وجود نداشته باشد که بر وجود زنا دلالت کند.
اگر فردی تنها یک یا دو بار اقرار به زنا کند، حد بر او جاری نمی شود، بلکه به ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می شود.
۲. شهادت شهود:
شهادت شهود یکی دیگر از راه های اثبات زنا است که شرایط بسیار سخت گیرانه ای دارد:
- تعداد شهود: برای اثبات زنا، شهادت چهار مرد عادل لازم است. در صورتی که چهار مرد عادل برای شهادت در دسترس نباشند، شهادت سه مرد عادل و دو زن عادل نیز می تواند کافی باشد.
- عدالت شهود: شهود باید دارای صفت عدالت باشند، یعنی به ترک واجبات و ارتکاب محرمات اصرار نداشته و به دور از فسق و فجور باشند.
- مشاهده مستقیم: شهود باید عمل جماع را به طور مستقیم و عینی مشاهده کرده باشند. شهادت بر اساس ظن، گمان، شنیده ها یا مشاهده مقدمات زنا (مانند هم آغوشی و بوسیدن) کافی نیست و این یکی از مهم ترین موانع اثبات زنا از این طریق است.
- هم زمانی شهادت: شهود باید شهادت خود را به طور هم زمان و بدون تأخیر بیان کنند و در جزئیات ماجرا نیز نباید اختلاف فاحشی داشته باشند. در صورت اختلاف شهود یا عدم رعایت شرایط، مجازات قذف (حد ۸۰ ضربه شلاق) بر شهود اعمال می شود.
۳. علم قاضی:
علم قاضی یکی از راه های اثبات تمامی جرائم از جمله زنا است. علم قاضی به معنای یقین و اطمینان وجدانی قاضی به وقوع جرم و انتساب آن به متهم است که از مجموع شواهد، قرائن، مدارک موجود در پرونده و تحقیقات به دست می آید. این شواهد و قرائن می توانند شامل موارد زیر باشند:
- نتایج تحقیقات محلی
- نظر کارشناسان (مانند پزشکی قانونی)
- گزارش های ضابطان قضایی
- اظهارات مطلعین
- اقرارهای کمتر از نصاب (مثلاً یک یا دو بار اقرار)
قاضی با بررسی دقیق تمامی این موارد، در صورتی که به یقین کامل برسد که زنا با محارم سببی رخ داده است، می تواند بر اساس علم خود حکم صادر کند. اما این علم باید مستند به دلایل و مدارک قابل ارائه و توجیه باشد.
سخت گیری در راه های اثبات زنا، به دلیل حفظ آبروی مسلمانان و جلوگیری از اشاعه فحشا و اتهامات نارواست. در موارد شک و تردید، اصل بر برائت و عدم اثبات جرم است و مجازات حدی اعمال نخواهد شد.
نتیجه گیری و خلاصه ای از نکات کلیدی
در طول این مقاله، به بررسی جامع حکم زنا با محارم سببی از منظر فقه امامیه و قانون مجازات اسلامی ایران پرداختیم. این بحث پیچیده، نیازمند درک دقیق مفاهیم شرعی و قانونی مربوط به زنا، انواع محارم و تفاوت های بنیادین در مجازات هاست.
نکات کلیدی و مهمی که از این تحلیل می توان نتیجه گرفت، عبارتند از:
- تعریف محارم سببی: محارم سببی کسانی هستند که محرمیت آن ها به دلیل عقد ازدواج (مصاهره) ایجاد می شود، مانند مادر زن، نامادری، عروس و ربیبه (دختر همسر در صورت وقوع نزدیکی).
- تفاوت محارم نسبی و سببی: تفاوت اصلی در مجازات زنا با این دو گروه از محارم است. زنا با محارم نسبی (خونی) همواره منجر به مجازات اعدام می شود، در حالی که این حکم برای اکثر موارد زنا با محارم سببی صادق نیست.
- استثنای زن پدر (نامادری): در میان محارم سببی، تنها مورد زنا با زن پدر (نامادری) است که به صراحت در ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اعدام را در پی دارد. این یک استثنای بسیار مهم است و نشان دهنده قبح و حرمت شدید این عمل.
- مجازات سایر محارم سببی: برای سایر موارد زنا با محارم سببی (مانند مادر زن یا ربیبه)، مجازات همانند زنا با اجنبیه (زن نامحرم) است؛ یعنی حد رجم (سنگسار) در صورت احصان و صد ضربه شلاق در صورت عدم احصان.
- زنای به عنف (با زور): در صورت وقوع زنای به عنف، صرف نظر از نوع محرمیت یا اجنبیه بودن، مرد زناکار به مجازات اعدام محکوم می شود. این حکم، مرد را به خاطر اجبار و تجاوز به زن، با شدیدترین مجازات کیفر می دهد.
- راه های اثبات: اثبات زنا، به دلیل حساسیت و شدت مجازات، از طریق اقرار (چهار بار)، شهادت شهود (چهار مرد عادل یا سه مرد و دو زن با مشاهده مستقیم) و علم قاضی (یقین حاصل از قرائن و شواهد) امکان پذیر است. سخت گیری در اثبات، برای حفظ آبرو و جلوگیری از اتهامات ناروا ضروری است.
شناخت این احکام نه تنها به افراد کمک می کند تا از حدود و ثغور شرعی و قانونی مطلع شوند، بلکه در تحلیل موارد قضایی نیز راهگشا خواهد بود. با توجه به پیچیدگی های فقهی و حقوقی این موضوع، توصیه می شود در صورت مواجهه با موارد خاص یا نیاز به اطلاعات دقیق تر و مشاوره حقوقی، حتماً با متخصصین حقوقی و فقهی مشورت شود. این امر می تواند از بروز هرگونه اشتباه در برداشت و اجرای احکام جلوگیری کند و به افراد در تصمیم گیری های آگاهانه کمک نماید.
سوالات متداول
آیا زنا با مادر زن موجب اعدام است؟
خیر، زنا با مادر زن، که از محارم سببی محسوب می شود، موجب اعدام نیست. مجازات آن همانند زنا با زن نامحرم (اجنبیه) است؛ بدین معنا که اگر مرد زناکار محصن باشد، مجازات رجم (سنگسار) و در صورت عدم احصان، مجازات صد ضربه شلاق بر او اعمال خواهد شد. البته اگر زنا با عنف و زور صورت گرفته باشد، مرد زناکار به اعدام محکوم می شود.
آیا زنا با نامادری همیشه با اعدام مجازات می شود؟
بله، بر اساس ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی ایران، زنا با زن پدر (نامادری)، حتی اگر به عنف نباشد، موجب مجازات اعدام برای مرد زناکار است. این مورد یک استثنای مهم در میان محارم سببی به شمار می رود که حکم آن با محارم نسبی یکسان است.
مجازات زنا با دختر همسر (ربیبه) چیست؟
زنا با دختر همسر (ربیبه)، مشروط بر اینکه بین مرد و مادر ربیبه نزدیکی واقع شده باشد و ربیبه از محارم سببی محسوب شود، مانند زنا با اجنبیه مجازات دارد. یعنی در صورت احصان، رجم و در صورت عدم احصان، صد ضربه شلاق خواهد بود. اما اگر این عمل با عنف و زور انجام شده باشد، مجازات مرد اعدام است.
تفاوت اصلی حکم زنا با محارم نسبی و سببی در چیست؟
تفاوت اصلی در نوع مجازات است. زنا با محارم نسبی (خونی) در تمامی موارد موجب مجازات اعدام است. در حالی که زنا با محارم سببی، به استثنای زنا با زن پدر (نامادری)، عموماً مجازاتی مشابه زنا با اجنبیه (رجم یا شلاق) دارد. اما در هر دو نوع محرمیت (نسبی و سببی)، اگر زنا به عنف (زور) باشد، مجازات مرد زناکار اعدام است.
در صورت زنای به عنف با محارم سببی، چه حکمی صادر می شود؟
در صورت وقوع زنای به عنف با محارم سببی، مجازات مرد زناکار اعدام است. در این حالت، رضایت یا عدم رضایت زن تأثیری در مجازات مرد ندارد و فقط مرد اکراه کننده مجازات می شود و زن هیچ مجازاتی نخواهد داشت، چرا که قربانی تجاوز بوده است. این حکم برای تمامی انواع زنای به عنف، اعم از محارم (نسبی، سببی، رضاعی) یا اجنبیه، جاری است.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "حکم زنا با محارم سببی: هر آنچه باید بدانید" هستید؟ با کلیک بر روی قوانین حقوقی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "حکم زنا با محارم سببی: هر آنچه باید بدانید"، کلیک کنید.