حفاظت از یوزپلنگ ایرانی در مهم‌ترین زیستگاه

تینو مدرن/ خراسان رضوی 60 سال از آخرین مشاهده و ثبت گونه غاز ایرانی در منطقه خراسان می گذرد و در سال 1392 باز هم در منطقه حفاظت شده داروه بردسکن محیط بانان توانستند عکسی از این گونه گرانبها را به محیط زیست ببرند. بخش

در همین راستا علی اسگر همزپور، رئیس اداره حفاظت محیط زیست پرندگان سکن در گفت وگو با تینو مدرن اعلام کرد: با توجه به اهمیت این گونه، 18 شهریورماه به عنوان روز ملی حفاظت از خاکستری های آسیایی نامگذاری شده است.

وی همچنین از تلاش 24 روزه برای حفاظت از غزال ایرانی در مهمترین زیستگاه این جانور خبر داد و گفت: با افزایش گشت ها تمام تلاش خود را برای حفاظت بهتر از این گونه به کار گرفته ایم.

رئیس هیئت حفاظت محیط زیست بردسکن تصریح کرد: متاسفانه این گونه جانوری در خطر انقراض است و برای حفاظت بهتر نیازمند همکاری همه شهروندان عزیز هستیم.

وی با بیان اینکه با افزایش منابع آبی می خواهیم منطقه را احیا کنیم و پس از آن حضور حشرات رخ خواهد داد، ادامه داد: مجاورت پناهگاه حیات وحش دشت لاگری از منطقه توران باعث وجود این گونه شده است. حیوانات در این منطقه ثبت شده است.

همزه پور با اشاره به اینکه در سال 1390 برای اولین بار در خراسان رضوی وجود یک مار توسط یکی از آدم ربایان گزارش و توسط نیروهای سازمان حفاظت محیط زیست به ثبت رسید، گفت: طبق تحقیقات انجام شده آخرین ظهور 60 مورد سال یوزپلنگ قبلا ثبت شده است

وی از این مسئول خبر داد که با وجود اینکه گزارش های کلی از وجود حشرات در منطقه داریم اما ثبت نشده است، گفت: نیروها به طور مستمر در حال جستجو و بررسی منطقه هستند.

تلاش برای احیای زیستگاه و ظاهر یوزپلنگ

رئیس هیئت حفاظت محیط زیست بردسکن همچنین از اجرای اقدامات برای افزایش ضریب حفاظتی خبر داد: با توجه به خشکسالی های پی در پی و خشک شدن چشمه ها و منابع آبی، این اداره نسبت به احداث مخازن و چاه آب در آن مناطق اقدام کرده است. مناطق و با هدف احیای محیط زیست و ظهور مجدد پرنده آسیایی در منطقه.

حفاظت از یوزپلنگ ایرانی در مهمترین زیستگاه

وی با بیان اینکه در سال گذشته 3 حوضچه ذخیره سازی احداث کردیم و امسال نیز اعتباری در این منطقه اختصاص یافته است، گفت: با پروژه هایی که در حال انجام هستیم امیدواریم نهنگ در منطقه وجود داشته باشد.

رئیس هیئت حفاظت محیط زیست بردسکن از وجود 18 حلقه چاه آب در مناطق خبر داد و گفت: آبرسانی به صورت مستمر انجام می شود و در جریان بازدید تمامی چاه های آب ضدعفونی می شود تا از بروز حشرات و بیماری ها جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در دو سه سال اخیر هیچ گونه خسارتی به حیات وحش منطقه به دلیل بیماری عقاب و عقاب وارد نشده است گفت: بردسکن از نظر آموزش یکی از شهرستان های برتر و پیشرو استان است. جوامع محلی

آموزش جوامع محلی در مورد نحوه برخورد با یوزپلنگ

همزه پور تصریح کرد: همزمان با افتتاح مدارس به صورت مستمر در اکثر مدارس به ویژه نواحی اطراف برنامه یک ساعته را با دامداران اجرا می کنیم که تاکنون استقبال خوبی داشته است.

وی تصریح کرد: آموزش جوامع محلی و آگاه سازی آنها از جایگاه و اهمیت یوزپلنگ در تنوع محیطی و نحوه مقابله با آن و حفاظت از آن در برابر تهدیدات کنونی از جمله موضوعاتی است که با برگزاری دوره آموزشی آموزش داده می شود. کارگاه ها و توزیع بسته های حفاظت محیط زیست، دانش آموزان، شکارچیان، عشایر و حضور کارمند یگان حفاظت محیط زیست در آن مناطق و ارتباط موثر و مستمر با دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاها و بخشداری های اطراف.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بردسکن به تینو مدرن گفت: با توجه به توان و فرصت هایی که داریم سعی می کنیم در حد توان از گونه های جانوری منطقه حفاظت و حمایت کنیم و به وظایف قانونی خود به خوبی عمل کنیم

هشدار به شکارچیان

وی در این خصوص به شکارچیان متخلف هشدار داد و گفت: شکارچیان به طور مستمر در حال جستجوی منطقه هستند و در صورت وجود شکار غیرمجاز با آنها برخورد جدی می شود.

همزه پور همچنین خاطرنشان کرد: در این حوزه جوامع محلی همکاری بسیار خوبی دارند و با مشاهده افراد غیر بومی و رفتارهای مشکوک در ارتفاعات گزارش های لازم را به ما می دهند.

وی ادامه داد: شهرستان بردسکن از نظر تنوع زیستی در وضعیت خوبی قرار دارد و یکی از ظرفیت های ویژه استان و کشور از نظر جانوری و نماد تنوع زیستی کویرهای ایران غزال آسیایی است. در سالهای گذشته دیده و مستند شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بردسکن از محل این حیوان گرانبها و نحوه برخورد با آن و به ویژه حمایت از شکارچیان غیرمجاز به جوامع محلی خبر داد.

حفاظت از یوزپلنگ ایرانی در مهمترین زیستگاه

منطقه حفاظت شده دارونه و استان حیات وحش دشت لگری که جزو چهار منطقه تحت مدیریت این سازمان در این شهرستان هستند، هم مرز با پارک ملی توران و منطقه حفاظت شده در استان سمنان و از زیستگاه های مهم یوزپلنگ هستند.

همزه پور با بیان اینکه در شهرستان بردسکن 2 منطقه حفاظت شده درون به وسعت 70 هزار هکتار و ذخیره گاه حیات وحش دشت لاگری به وسعت 25 هزار هکتار داریم.

وی بیان کرد: منطقه حفاظت شده دارونه از نظر تنوع زیستی زیستگاه گوسفند، میش، بز، ببر، شاه ماهی، وحشی، پرندگان شکار و دشت لاگری پناهگاه حیوانات وحشی، آهو، آهو، گاومیش و… است. .

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بردسکن با بیان اینکه برای اولین بار توانستیم وجود شاه روباه را در خراسان رضوی به ثبت برسانیم، گفت: گونه بومی روباه بور تنها در ایران زندگی می کند.

وی در پایان از شهروندان خواست اخبار و گزارشات خود را در خصوص شکار غیرمجاز و آلودگی محیط زیست به شماره 1540 و یا شماره همراه 09153329983 اطلاع دهند.

20 درصد از مساحت 117 هزار و 769 کیلومتر مربع خراسان رضوی در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست این استان است.

مساحت زیستگاه های طبیعی و بیابانی خراسان رضیوی 2 میلیون و 500 هزار هکتار است.

خراسان رضوی دارای 41 منطقه چهارگانه و بدون شکار است که 28 منطقه طبیعی ملی، پارک های ملی، پناهگاه های حیات وحش، منطقه حفاظت شده و 13 منطقه شکار است.

حدود 80 گونه پستاندار، 285 گونه پرنده، 2 گونه دوزیستان، 68 گونه مارمولک و 24 گونه ماهی در طبیعت خراسان رضیوی زندگی می کنند.

گونه های اصلی حیات وحش این استان بز وحشی، قوچ، میش وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان شکاری، کرکس و کبک می باشد.

پایان خبر تینو مدرن

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "حفاظت از یوزپلنگ ایرانی در مهم‌ترین زیستگاه" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "حفاظت از یوزپلنگ ایرانی در مهم‌ترین زیستگاه"، کلیک کنید.