جمهوریت اهرم قدرت ایران – تینو مدرن

جمهوریت اهرم قدرت ایران - تینو مدرن

شرکت در انتخابات بیش از یک فضیلت مدنی باید به عنوان ابزاری سازنده و آموزنده سیاسی و اجتماعی تلقی شود. دشمنی با انتخابات تنها دشمنی با مشروعیت سیاسی نظام نیست و بسیاری از این دشمنی ها از قضا مانع از این جنبه سازنده انتخابات است. جمهوری که ارتباط خود را با نظرسنجی از دست می دهد، از میل طبیعی خود به آگاهی و نفوذ دور می شود و به یک شهروند غیر اجتماعی تبدیل می شود. به طور طبیعی، تضعیف جامعه ای که شهروندان آن فاقد چنین تعهدی هستند، بسیار آسان است.

به گزارش تینو مدرن، علی محمد آرتمن امروز در مقاله خود در روزنامه وطن نوشت: چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 24 تیرماه به پایان رسید. انتخاباتی که ناشی از یک موقعیت اضطراری و غیرمنتظره یعنی شهادت رئیس جمهور خدمتگزار کشورمان بود، در مدت کوتاهی برگزار شد. این انتخابات در فرامتن خود علاوه بر حذف نامی از پای صندوق های رای، عزم حضور رئیس جمهور در انتخاب رئیس هیئت اجرایی را بر همگان آشکار کرد. از آن زمان تاکنون افزایش 10 درصدی مشارکت و بازگشت مشارکت مردم به 50 درصد نشان می دهد که صندوق رای همچنان مهم ترین و سازنده ترین راه برای ایجاد تغییرات در کشور است.

اگرچه سطح کنونی مشارکت با آرمان های جمهوری اسلامی ایران فاصله زیادی دارد، اما با گرم شدن فضای سیاسی کشور در روزهای اخیر، انتظار می رود نحوه درخواست درخواست ها نیز از نسخه مقرر منحرف شود. نیروهای مخرب بیرون ضدانقلاب در این سال ها بارها نشان داده که به اندازه پیوند دولت و ملت ایران از هیچ چیز نمی ترسد. ارتباطی که جنبه عملکردی آن در انتخابات دیده می شود. از این رو همواره تقویت نظام جمهوری را پاداش نقشه های شوم خود دانسته و از هیچ تلاشی برای تضعیف آن فروگذار نکرده است. اصرار همیشگی رهبر انقلاب بر حفظ مشارکت حداکثری در انتخابات را می توان یکی از اصول ثابت ایشان در 3 دهه گذشته دانست به گونه ای که میزان مشارکت در دور اول این انتخابات را به 40 درصد رساند. وی در اولین موضع خود نسبت به خطرات این وضعیت هشدار داد.

اولویت اتاق های رای گیری و روند مشارکت سیاسی رئیس جمهور بر نتیجه رای گیری باعث شده است که موضوع مشارکت در دوره های مختلف به یکی از اولویت های اصلی نظام اسلامی تبدیل شود. اولویتی که از یک سو مشروعیت نظام را تقویت و از سوی دیگر با روشن کردن چراغ تحول از رکود سیاسی کشور جلوگیری کرده است. در این زمینه قبل از هر چیز باید به رویداد 24 تیرماه به عنوان یک فرصت توجه کرد. فرصتی که برکت آن گرم شدن فضای بحث سیاسی بین مردم است.

شرکت در انتخابات بیش از یک فضیلت مدنی باید به عنوان ابزاری سازنده و آموزنده سیاسی و اجتماعی تلقی شود. دشمنی با انتخابات تنها دشمنی با مشروعیت سیاسی نظام نیست و بسیاری از این دشمنی ها از قضا برای جلوگیری از این جنبه سازنده انتخابات بوده است. جمهوری که ارتباط خود را با نظرسنجی از دست می دهد، از میل طبیعی خود به آگاهی و نفوذ دور می شود و به یک شهروند غیر اجتماعی تبدیل می شود. به طور طبیعی، تضعیف جامعه ای که شهروندان آن فاقد چنین تعهدی هستند، بسیار آسان است.

با این مقدمه فضای رقابت و شور انتخاباتی که در هفته های اخیر رخ داد را باید نقطه قوت جامعه ایران و نمونه یکی از قله های امنیت ملی کشورمان دانست. کمپین بزرگ ضد انقلاب خارجی برای تحریم انتخابات و بی توجهی به صندوق های رای در کشورمان بار دیگر در مقابل دیدگان مردم شکست خورده است. شکست این کمپین تنها نقش در ذوب شدن یک فیلمنامه نیست. که نوید تقویت میهن پرستی را در کشور ما می دهد.

با این نظرات مهم ترین نتایج انتخابات 24 تیر به شرح زیر است:

1- بار دیگر نشان داد که حتی در سخت ترین شرایط سیاسی و اقتصادی، جمعیت افراد وفادار به صندوق رای به حدی است که مردم نمی توانند طمع به تخریب آن داشته باشند.

2- رای گیری و مشارکت در چارچوب قانون موثرترین بستر برای تغییرات در شرایط فعلی است. مانند دهه گذشته، اکثر نتایج انتخابات منجر به جایگزینی رئیس جمهور با بیشترین تفاوت در سیاست سیاسی و بدون هزینه شده است.

3- عنصر امید در جامعه ایران زنده است و مردم کشور ما برخلاف آنچه ضدانقلاب تکرار می کند پیوند اجتماعی خود را از دست نداده و نسبت به سرنوشت رفقای خود بی تفاوت نیستند.

4- ثبات سیاسی کشور به گونه ای است که حتی در غیاب رئیس دولت نیز جامعه دچار اضطرار و بحران نمی شود.

5- نظام اعتماد صدای مردم است، زیرا در دوره های مختلف اتفاق افتاده است که انتخابی که بیشترین فاصله سیاسی را با دولت مستقر داشت، از دل انتخابات بیرون آمده و توسط همین دولت اجرا شده است.

پایان خبر تینو مدرن

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "جمهوریت اهرم قدرت ایران – تینو مدرن" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "جمهوریت اهرم قدرت ایران – تینو مدرن"، کلیک کنید.