جذب حداکثری بانوان در جشنواره موسیقی فجر/ برای تدوین سند موسیقی نظر بانوان اخذ نشد

رضا مهدوی در گفت و گو با تینو مدرن اعلام کرد;

بیشتر بانوان در جشنواره موسیقی فجر شرکت کردند، نظرات زنان برای تدوین سند موسیقی جمع آوری نشد.

رضا مهدوی محقق موسیقی و مدرس دانشگاه گفت: سعی داریم امسال نیز مانند سال گذشته به نمایش های بانوان اهمیت ویژه ای بدهیم و زمان اجرای نمایش ها را برای زمانی بهتر مشخص کنیم.

رضا مهدوی، دبیر چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر که سال گذشته دبیری این جشنواره را نیز بر عهده داشت، در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری علم و فناوری تینو مدرن، اظهار کرد: سال گذشته پیشنهاد تاسیس را دادیم. دبیرخانه دائمی جشنواره باشد و مکانی مستقل داشته باشد که همه هنرمندان از چهار نقطه کشور و حتی خارج از کشور بتوانند از آن بازدید کنند و با آن ارتباط برقرار کنند، یک نفر ماهر و حرفه ای در دبیرخانه حضور داشته باشد، خواه دبیر باشد. نه نه اینکه کار را تمام کنید و زمان را تلف نکنید. با شرایط فعلی نمی توان انتظار داشت اتفاق جدیدی بیفتد. البته ما در سال گذشته کارهایی انجام دادیم که تا حدودی از نظر کیفی قابل حفظ است اما لزوم اجرا و تامین بودجه نیاز به بحث دارد.

این نوازنده سنتوری با اشاره به اینکه بهبود شرایط به مرور زمان و نه سررسید انجام می شود، بیان کرد: بسیار مهم است که بیشترین توجه هنرمندان را در شاخه های مختلف موسیقی به ویژه در ژانرهای موسیقی ملی داشته باشیم. حضور نوازندگان در هر بخش به پویایی جشنواره کمک می کند.

مهدوی درباره بخش بانوان و تلاش آنها برای اجرای آن در جشنواره گفت: سال گذشته در سالن وهدت برنامه های خوبی برای ارائه بانوان نوازنده و همچنین اعضای هیات علمی و اساتید و… از جامعه بانوان داشتیم. چند نکته را برای تصحیح سند ملی موسیقی نزد رئیس دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی آوردم که یکی از آنها عدم حضور بانوان در سند است و متاسفانه برای بررسی و تدوین از هیچ نوازنده زنی مشورتی گرفته نشد. سند ملی؟! خوشبختانه رئیس شورا هم قبول کرد و به اذن خدا اصلاح خواهد شد.

مهدوی با اشاره به اینکه جلسات شورای سیاسی جشنواره تا دو هفته آینده آغاز می شود، بیان کرد: به نظر من این جلسات که سال گذشته برگزار شد و بسیار موثر بود، می تواند برای استفاده از امتیازات اساتید بسیار مفید باشد. آنها از چشم انداز و چشم انداز خود استفاده می کنند. سال گذشته توانستیم برای اولین بار از دو داور حرفه ای نوازنده زن در هیات گزینش و شورای سیاست گذاری استفاده کنیم که در 38 سال گذشته شاهد آن نبودیم و امسال نیز در نظر داریم از حضور داوران ارشد استفاده کنیم. . نوازندگان زن در شورای سیاست گذاری در نهایت امید خوشبینانه این است که با شرایط موجود، فراخوان های رقابتی و غیررقابتی جشنواره به صورت انفرادی و جداگانه تا شهریورماه آماده شود.

وی تصریح کرد: برخی از اتفاقاتی که در سال گذشته تصمیم گرفته شد مانند نمایش فیلم و تجلیل از دیگران برای رقابتی شدن بخش پاپ در جشنواره انجام شود، هنوز مشخص نیست با حضور در شورای سیاسی چه اتفاقی می افتد. معاونت هنری، مدیر کل دفتر موسیقی که ریاست جشنواره را نیز بر عهده دارد، شنیده می شود و محدودیت ها بررسی می شود.

مهدوی تصریح کرد: معتقدم موسیقی پاپ و تدوین ایران باید در کنار فجر جایگاه ویژه ای داشته باشد تا سایر بخش های جشنواره را تحت الشعاع قرار ندهد. سال گذشته با اضافه کردن سالنی در جنوب تهران در بخش پاپ ایران مورد استقبال قرار گرفت اما گروه های دیگر را مسخره کرد و فحش ها را به باد داد! در خصوص اهدای بلیت و بلیت فروشی انتقادات زیادی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد تا بالاخره در جشنواره موسیقی فجری که امسال به چهلمین سالگرد خود رسید، مشکلات ما کاهش یابد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "جذب حداکثری بانوان در جشنواره موسیقی فجر/ برای تدوین سند موسیقی نظر بانوان اخذ نشد" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "جذب حداکثری بانوان در جشنواره موسیقی فجر/ برای تدوین سند موسیقی نظر بانوان اخذ نشد"، کلیک کنید.