تی رکس ها خنگ بودند! – تینو مدرن

به گزارش خبرگزاری آنلاین، از دهه 1970، اکثر دانشمندان بر این عقیده بودند که تیرانوزاروس رکس به اندازه خزندگان مدرن باهوش بود. اما مطالعه ای در سال 2023 توسط یک عصب شناس برزیلی ادعا کرد که هوش شناختی تی رکس به نخستی ها نزدیک تر است. آیا این دایناسور معروف می توانست به اندازه یک آنتلوپ یا یک انسان باهوش باشد؟

بر اساس مطالعه ای که اخیراً در مجله Anatomical Record منتشر شده است، پاسخ به سوال فوق ممکن است “خیر” باشد. گروهی بین المللی از دانشمندان با تاکید بر یافته های باستانی بر این باورند که هوش تی رکس بسیار شبیه به تمساح های امروزی است. به گفته کاپی کاسپار، نویسنده ارشد این مطالعه، دیدگاه قدیمی تر دقیق ترین دیدگاه T-Rex است.

برای مطالعه زیست شناسی مغز در حیوانات منقرض شده مانند دایناسورها، دانشمندان از اندوست ها یا قالب های جمجمه های فسیل شده برای تخمین اندازه مغز و مقدار بافت درون آن استفاده کردند. این روش ممکن است کامل نباشد، اما در حال حاضر بهترین مدل است.

در تمساح ها و تمساح های مدرن، مغز حدود 30 درصد از حفره مغز را اشغال می کند. در پستانداران و پرندگان این عدد به 100% می رسد.

تی رکس ها خنگ بودند!

واقعا رکس چقدر باهوش بود؟

به گفته کاسپار و همکارانش، یکی از مشکلات مطالعه سال 2023 این بود که اندازه مغز تی رکس را بیش از حد تخمین می زد و فرض می کرد که مغز کل حفره مغز را احاطه کرده است. بر اساس شکل و اندازه اندوکیست های دایناسور که برای مطالعه در دسترس است، محققان به این نتیجه رسیدند که نسبت مغز به مایع در T-Rex به پستانداران مدرن نزدیک تر از پرندگان است.

مشکل دوم با مطالعه برزیلی ناسازگاری داده ها بود. برای تخمین ابعاد مغز، محققان ساختارهای دیگری را در داخل حفره مغزی تی رکس، مانند گیرنده های بویایی که بخشی از خود مغز هستند، گرفتند. داده ها همچنین شامل ترکیبی از نمونه های T. Rex نوجوان و بالغ است.

در مطالعه جدید، کاسپار و همکارانش داده های پس زمینه را با استانداردسازی تخمین های توده بدن و جداسازی ساختارهای داخلی T-Rex غیرمرتبط با فعالیت عصبی تجزیه و تحلیل کردند. اما آنها نتوانستند نتایج مطالعه 2023 را تکرار کنند و در عوض به نتایج متفاوتی دست یافتند.

محققان با استفاده از تخمین های جدید از حجم مغز، تعداد سلول های عصبی یا سلول های عصبی را در مغز تی رکس تخمین زدند. بر اساس نتایج، تی رکس بین 250 میلیون تا 1.7 میلیارد نورون داشت که مشابه کروکودیل ها است. در مقابل، مطالعه برزیلی تعداد نورون های T-rex را 3.3 میلیارد تخمین زد که شبیه به گاومیش کوهان دار امریکایی است.

با این حال، تحقیقات جدید نشان می دهد که اندازه مغز و تعداد نورون ها لزوما بهترین پیش بینی کننده های توانایی شناختی نیستند. تعداد نورون ها و اندازه مغز در بین حیوانات بسیار متفاوت است، اما این همیشه به معنای هوش بیشتر نیست.

به عنوان مثال، کبوترها دارای مغز کوچک و تراکم عصبی بالایی هستند. بنابراین، تعداد نورون های آنها را می توان با میمون هایی با مغز بزرگتر مقایسه کرد. کاسپر می گوید: تعداد نورون ها به خودی خود شاخص خوبی برای هوش حیوانات امروزی نیست. پس چرا باید فرض کنیم که برای حیوانات منقرض شده کار می کند؟

اگرچه تی رکس احتمالاً از هوش یک تمساح برخوردار بود، اما ما نباید این را به عنوان یک گام پایین تر از هوش سطح نخستی ها بدانیم. طیف کامل رفتار دایناسورها به دلیل گذشت زمان ناشناخته است و درک بیشتر در مورد بیولوژی مغز T-Rex می تواند به تحقیق در مورد دایناسورهای مدرن کمک کند. کاسپار می افزاید: «وقتی می گوییم دایناسورها از نظر مفهومی شبیه خزندگان مدرن بودند، به این معنی نیست که آنها حیواناتی گنگ بودند. اما اشکالاتی نیز وجود دارد.

227227

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تی رکس ها خنگ بودند! – تینو مدرن" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تی رکس ها خنگ بودند! – تینو مدرن"، کلیک کنید.