«تو راه برگشت را بلدی؟»در آستانه انتشار/ داستان جذاب انسان هایی که راه بازگشت را گم کرده اند

بهار خوانی در گفتگو با تینو مدرن گفته شد؛

«تو راه برگشت را بلدی؟»در آستانه انتشار/ داستان جذاب انسان هایی که راه بازگشت را گم کرده اند

قطره داستان “راه برگشت را می دانی؟” مثل انسان ها وقتی به دنیا می آیند فراموش می کنند که از کجا آمده اند و این امر بازگشت را تا رسیدن به امام سخت می کند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری علم و فناوری تینو مدرن، دوازدهمین کتاب منتشر شده در بخش کودک انتشارات موهای با عنوان «راه بازگشت را می دانی؟» به نویسندگی فاطمه مقدزاده کرمانی و تصویرگری علیرضا لباده به زودی منتشر می شود.

داستان “راه برگشت را می دانی” که برای کودکان بالای 7 سال نوشته شده است، داستان تلاش قطره ای است که در دریا جستجو می کند، دریا جواب همه سوال ها را می داند و راه بازگشت را می داند، اما همین است. دیدن دریا دشوار است در نهایت، قطره متوجه می شود که هر چه مکانی که می خواهد به آن برگردد، بزرگ تر و مهم تر است، سخت تر می شود و باید تلاش بیشتری انجام دهد!

کتاب های کودک و نوجوان انتشارات محیی که از کلام حجت الاسلام محمد شجاعی برگرفته و منتشر شده است، پدیده ای نوین در حوزه کتاب کودک است و مبانی انسان شناسی، آسیب شناسی، شناخت دنیا و آخرت، و در یک کلام فلسفه اسلامی در قالب کتاب های جالب با کیفیت و تصاویر بزرگ و زیبا به کودکان آموزش می دهد.

در رابطه با انتشار این کتاب با سید حاتمه سیدزاده مدیر گروه کودک و نوجوان موسسه منتظران منجی گفت وگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

خانم سیدزاده در مورد موضوع کتاب جدیدتان به نام «راه برگشت را بلدید» توضیح دهید؟

کتاب «راه بازگشت را می دانی» مفهومی به نام آسیب شناسی را از نظر فلسفه اسلامی بیان می کند. آسیب شناسی از حدیث امام علی (ع) وام گرفته شده است که من از کجا آمده ام، الان کجا هستیم و کجا می خواهم بروم. این مفاهیم در فلسفه به ویژه در فلسفه شیعی و اسلامی مطرح است.

اهمیت آسیب شناسی چیست و چگونه به زندگی ما کمک می کند؟

شناخت این علم و آگاهی از این خودشناسی در سعادت و آرامش زندگی و رسیدن به هدف خلقت بسیار موثر است. اگر ندانیم از کجا آمده ایم، یعنی منشا درآمدمان کجاست، وقتی به این سوال می پردازیم، معمولاً اتفاقی که می افتد این است که یک فرد را از روز تولد یک فرد در نظر می گیریم.

پس ما فقط برای این آدمی که در این دنیا به دنیا آمده و روزی خواهد مرد، کار و محتوا می سازیم. در حالی که انسان از مبدا خود آمده و به زندگی دنیوی مربوط نیست و جایگاهی دارد که به زندگی دنیوی مربوط نیست و در نتیجه باید زندگی امروز خود را بر اساس این مبدا و هدف و برای هماهنگی و برنامه ریزی برنامه ریزی کند. مشکل روش شناختی است که در این کتاب مورد بحث قرار گرفته است.

چگونه این مفهوم طولانی و عمیق فلسفی را بدون مشکل برای کودکان توضیح دادید؟

با یک داستان ساده در این کتاب داستان قطره ای که از آسمان، یعنی از آغوش مادرش افتاد و به زمین افتاد و می خواهد از این راه برگردد، برایمان تعریف می شود، اما مانند همه افرادی که وارد دنیا می شوند، همچنین با مشکل فراموشی مواجه شد. یعنی وقتی آمد و زیبایی های دنیایی را که در آن به دنیا آمد، یعنی دریا و حوادثی را که برایش پیش آمد دید، این راه را فراموش کرد.

قطره این داستان وقتی به دنیا می آید مثل مردم فراموش می کند از کجا آمده و این برمی گردد تا در این مسیر به امام برسد. امامی که در این داستان نماد دریاست. دیلوپ دریا را می بیند و با دریا ارتباط برقرار می کند و وقتی آرام می گیرد و می تواند با دریا ارتباط برقرار کند، راه بازگشت به آغوش مادر و اصل خود را پیدا می کند.

به نظر می رسد این داستان اگرچه ساده است، اما چندان کودکانه نیست و مخاطبان بزرگتر هم می توانند از آن بهره ببرند؟

این داستان از آن دسته داستان هایی است که فقط برای کودکان نوشته نمی شود. از آنجایی که مفاهیم فلسفی فقط مختص کودکان نیست، این ویژگی تمام داستان های فلسفی است که فقط به گروه خاصی مانند کودکان نمی پردازند، اگرچه درک جهان را برای کودکان آسان می کند، اما مخاطبان آن فقط کودکان نیستند. و هر آزاده ای که به دنبال یافتن راه خود باشد می تواند از این داستان استفاده کند.

این داستان مرا به یاد داستان های مثنویانی انداخت که همگی مصداق ها و تمثیلی هایی برای مفاهیم زندگی دارند. آیا این به عقل درست نزدیک است؟

بله، این داستان هم می توان گفت تمثیلی مثل آن داستان هاست. تمثیل مسیر حرکت انسان و این قاعده که همه ما که در این راه قدم می زنیم می توانیم از این داستان بهره ببریم و جایگاه خود را در مسیر پیدا کنیم و در عین حال کودکان را در رسیدن به این درک یاری کنیم. چون کودک هنوز دنیا را ترک نکرده است و برایشان راحت تر می فهمند که من باید در دنیا چه کنم و هدف اصلی چیست.

یکی از مهم ترین و متداول ترین سوالات کودکان مرگ است که با فوت یکی از عزیزان خود را بیشتر نمایان می کند. فکر می کنم این کتاب می تواند در این زمینه کمک کند. سرمایه گذاری مشترک؟

بله، یکی از سوالات همیشگی بچه ها درباره مرگ و آخرت و اینکه خودشان و دیگران از کجا آمده اند است. «قبل از آمدنم کجا بودم، سوالی است که برای بچه ها زیاد است و بعد می پرسند «حالا چه کار کنم؟» آیا فقط بازی می کنم؟ این کتاب می تواند به مادران و معلمان کودکان و کودکانی که زیر بار مطالعه هستند کمک کند. و در انجام وظایف خود کمی تنبل تر می شوند، به این معنا که کودک می آموزد که فقط بازیگوش است و برای اینکه بتواند راه خود را پیدا کند و دنبال کند، باید کارهای دیگری انجام دهد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "«تو راه برگشت را بلدی؟»در آستانه انتشار/ داستان جذاب انسان هایی که راه بازگشت را گم کرده اند" هستید؟ با کلیک بر روی ورزشی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "«تو راه برگشت را بلدی؟»در آستانه انتشار/ داستان جذاب انسان هایی که راه بازگشت را گم کرده اند"، کلیک کنید.