تعرفه واردات آیفون در صورت رجیستری اعلام شد!

تعرفه واردات آیفون در صورت رجیستری اعلام شد!

تینو مدرن:

به گزارش زومیت نیوز، رونمایی از خانواده آیفون 16 به این سوال منجر می شود که آیا آیفون های جدید رجیستر می شوند یا خیر؟ اکنون که دولت سیزدهم پیش از زمان خود جای خود را به دولت بعدی داد، این سوال جدی تر شده است. اظهارنظر وزیر فناوری اطلاعات و علوم وزارت پزشکی در اولین روز حضورش بر صندلی این وزارتخانه در خصوص ممنوعیت واردات آیفون، احتمال رفع ممنوعیت آیفون 14 را در پی داشت. و مدل های بعدی

ستار هاشمی وزیر اطلاعات درباره موضوع واردات آیفون گفت: با گفت و گو با وزارت حریم خصوصی در تلاش هستیم برای ثبت آیفون 14 و 15 راه حلی پیدا کنیم. از سوی دیگر نمایندگان دوره جدید مجلس برخلاف دوره قبل که قصد ممنوعیت واردات گوشی های اپل از این شرکت آمریکایی را داشتند، اکنون خواستار رفع ممنوعیت واردات آیفون از چهاردهم هستند. دولت و هنوز هم می گویند. که «اگر آیفون رجیستر نشود، مجلس وارد می شود».

اما تاکنون دولت تصمیم خاصی در این زمینه نگرفته و وزارت حریم خصوصی نیز آیین نامه و دستور جدیدی صادر نکرده است. علاوه بر این، بعید است که واردات آیفون های جدید و رجیستری آیفون هایی که قبلا وارد کشور شده اند، پدیدار شود. با توجه به جلساتی که اخیراً دولت در این خصوص برگزار کرده و مواردی که در این جلسات مطرح شده است، رئیس انجمن تلفن همراه ایران در گفتگو با زومیت از وجود انعطاف پذیری از سوی دولت و امکان رفع این مشکل خبر داد. محدودیت های ذکر شده بیشتر از همیشه .

در همین رابطه عبدالمهدی اسدی، رئیس انجمن تلفن همراه ایران به آماری که اخیراً وزارت ارتباطات دولت چهاردهم از این انجمن درخواست کرده است، اشاره می کند و می گوید: وزیر جدید ارتباطات از ما خواسته است که جدید را دریافت کنیم. آمار این انجمن تعداد واردات غیر رسمی آیفون 14 و آیفون 15. همچنین اطلاعات غیر رسمی و میدانی که داشتیم را اعلام کردیم. بر اساس این آمار، پس از ممنوعیت صادرات آیفون 14 به مدل های بعدی، حدود 900 میلیون دلار ارز برای خرید آیفون هزینه شده است. در صورت رفع ممنوعیت واردات آیفون 16، پیش بینی می شود تا پایان سال میزان صادرات ارز به یک میلیارد و 300 میلیون دلار برسد.

رئیس انجمن تلفن همراه ایران: ممنوعیت واردات آیفون ۹۰۰ میلیون دلار از کشور خارج کرد
وی همچنین رویکرد دولت اعم از وزارت ارتباطات، حریم خصوصی و مجلس را بازکردن امکان واردات آیفون عنوان کرد و ادامه داد: به نظر می رسد دولت در این زمینه انعطاف لازم را دارد.

اسدی همچنین تاکید می کند که انجمن تلفن همراه ایران به شدت پیگیر موضوع رفع تحریم های آیفون است و همواره اعلام می کند که «لغو ممنوعیت صادرات این محصول در خدمت منافع تجاری و ملی است و هیچکس با رفع این ممنوعیت مخالفت نخواهد کرد. ممنوع کردن” ضرری ندارد.” ممنوع است.”

البته همانطور که رئیس انجمن تلفن همراه ایران می گوید، رفع تحریم آیفون منوط به تغییراتی از جمله تغییر ارزش صادراتی است: «اگر ممنوعیت واردات گوشی آیفون برداشته شود، برخی عوارض گمرکی. تغییرات مورد نیاز است. عوارض صادراتی باید افزایش یابد و بسیاری از نهادها، وزارتخانه ها، کمیسیون اصل 90 مجلس و…

اما پیش از این مالیات صادرات انواع تلفن های زیر و بالای 600 دلار اعلام شده بود و پس از بحث ها در سال 1403 این مالیات برای تلفن های بالای 600 دلار که به صورت تجاری صادر می شد 30 درصد بود. رویه ها و برای گوشی هایی با این قیمت که با مسافر و یا از طریق پست وارد کشور می شد 60 درصد تعیین شد. مدتی شایعه بود که در صورت رفع ممنوعیت آیفون 14 96 درصد مالیات بر آن تعلق می گیرد، اما این رقم رد شد و برای گوشی های بالای 600 دلار نیز همین نرخ 60 درصدی محاسبه شد.

اما رئیس انجمن تلفن همراه ایران معتقد است در صورت رفع محدودیت های فعلی، عوارض گمرکی آیفون های جدید افزایش می یابد که به طور کلی بر قیمت نهایی این گوشی ها برای خریداران تاثیر می گذارد. اما این تعرفه چقدر خواهد بود؟ اسدی با توجه به مطالبی که در جلسه با برخی از دولت ها مطرح شد، می گوید: حدس من از جلساتی که با دوستان در دولت داشته ام این است که اگر واردات آیفون 14 به بعد را باز کنند، دوباره عوارض گمرکی را افزایش می دهند. سپس واردات رایگان خواهد بود. یعنی تعرفه فعلی که بین 20 تا 30 درصد است افزایش می یابد. به 96 درصدی که یک بار اعلام شده بود نمی رسد، اما چیزی که در جلسات فهمیدم این است که برای این آیفون 14 به بعد تعرفه واردات تجاری بین 40 تا 50 درصد محاسبه می شود. تعرفه واردات مسافر معمولاً دو برابر تعرفه تجاری است.

از آنجایی که وزارت حریم خصوصی مرجع اصلی در موضوع رفع ممنوعیت واردات و ثبت آیفون است، زومیت موضوع رفع ممنوعیت و امکان افزایش مالیات واردات را از مسئولان این وزارتخانه پیگیری کرده است. اما پاسخی که دریافت کرد این است که هنوز تصمیم جدیدی در مورد واردات آیفون گرفته نشده است

با این حال، تعرفه احتمالی واردات 40 تا 50 درصدی، قیمت نهایی آیفون در بازار را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. اعمال این میزان تعرفه می تواند بازه قیمتی مدل پایه آیفون ها را به قیمتی برساند که قبلا برای مدل پرو در نظر گرفته شده بود. قیمت مدل های پرو اکنون به مدل های پرومکس آیفون های قبلی می رسد و قیمت آیفون پرومکس به 100 میلیون تومان و بیشتر خواهد رسید.

در صورت رفع ممنوعیت واردات و ثبت نام، افزایش قیمت از خرید آیفون جلوگیری می کند

به دلیل تحریم‌ها، نمی‌توانیم آیفون 16 را مستقیماً با قیمت‌های 799 دلار (آیفون 16)، 900 دلار (آیفون 16 پلاس)، 999 دلار (آیفون 16 پرو) و 1199 دلار (آیفون 16 پرو مکس) از این شرکت خریداری کنیم. . واسطه ها این گوشی ها را گرانتر می فروشند و از آنجایی که قیمت گوشی روزانه مشخص می شود، چون هنوز سری آیفون 16 عرضه نشده است، نمی توان قیمت خرید آن را پیش بینی کرد و گفت که قیمت آن چند میلیون تومان است. و قیمت نهایی برای مشتری چقدر خواهد بود.

حتی اگر همین قیمت آیفون 16 را 799 دلار در نظر بگیریم، افزایش قیمت را از دلالان در نظر نگیرید و دلار را 59 هزار تومان (تقریباً دلار امروز) حساب کنید. آیفون 16 معمولی کمی بیشتر از 47 میلیون تومان است اگر حقوق گمرکی را 40 درصد (بدون تعرفه و سایر نرخ های اعمال شده روی گوشی) در نظر بگیریم، این رقم باید 47 میلیون تومان باشد که در نهایت باعث می شود قیمت آیفون 16- a با 128 گیگابایت فضای ذخیره سازی به حدود. 65 میلیون و به 800 هزار تومان می رسد.

با همین فرمول، قیمت آیفون 16 پلاس را باید حدود 74 میلیون تومان، قیمت آیفون 16 پرو را 82 میلیون تومان و قیمت آیفون 16 پرو مکس را حدود 99 میلیون تومان برآورد کرد. البته در این محاسبات حداقل قیمت در نظر گرفته شده و قاعدتا قیمت گوشی ها با فضای ذخیره سازی، مدل تک سیم/دو سیم کارته و در رنگ های مختلف افزایش می یابد.

بنابراین به نظر می رسد با حذف ثبت نام در کنار افزایش حقوق گمرکی، اگرچه مانع ثبت نام برای خرید و استفاده از آیفون در ایران برطرف شود؛ اما مانع به اصطلاح افزایش قیمت سنگ پای بسیاری از افرادی خواهد بود که قصد خرید آیفون جدید را دارند.

اگرچه عموما آیفون یک گوشی گران قیمت محسوب می شود، اما افزایش قیمت دلار در ایران و عوارض سنگین گمرکی که برای آن در نظر گرفته می شود، این گوشی را بسیار گرانتر از قیمت جهانی و از دست خریداران خارج می کند. اگر فرض کنیم که سیاست ثبت نام برای مدتی مانع استفاده سه خانواده آخر آیفون نمی شود، سیاست گران شدن آن همچنان پابرجاست تا آیفون از دست بسیاری از کاربران ایرانی دور بماند.

امپراطور تا زمانی که از رجیستری مطمئن نشود، آیفون 15 و 16 را نخواهد خرید

در همین حال، شایعاتی مبنی بر تایید رجیستری آیفون 14، 15 و 16 توسط صادرکنندگان و خرید آیفون 15 توسط صادرکنندگان به گوش می رسد تا به زودی پس از رفع محدودیت ها، این گوشی ها را در بازار عرضه کنند.

رئیس انجمن تلفن همراه نیز این موضوع را رد کرد و با بیان اینکه هیچ یک از واردکنندگان رسمی این گوشی ها را نخریدند، گفت: تا زمانی که کالای شناسایی نشده، واردکنندگان رسمی خرید نمی کنند و مطمئن نیستند که سفارش انجام شود. ثبت شده است. آنها نمی توانند پول لازم را بپردازند “آیفون ها کالاهای گران قیمتی هستند و واردکننده تا زمانی که مطمئن نشود آنها را نمی خرد و به ایران صادر نمی کند.”

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تعرفه واردات آیفون در صورت رجیستری اعلام شد!" هستید؟ با کلیک بر روی ورزشی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تعرفه واردات آیفون در صورت رجیستری اعلام شد!"، کلیک کنید.