تاثیر استرس بر ذخیره شناختی تا خطر ابتلا به زوال عقل

تاثیر استرس بر ذخیره شناختی تا خطر ابتلا به زوال عقل

تینو مدرن:

بر اساس یک مطالعه جدید، استرس ممکن است عوامل سبک زندگی را که باعث بهبود عملکرد شناختی در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل می شود، مختل کند.

در مطالعه ای که در مجله آلزایمر و زوال عقل منتشر شده است، محققان مؤسسه کارولینسکا در سوئد گزارش دادند که مزایای شناختی مرتبط با احساسات پاداش دهنده و تجربیات مثبت زندگی با استرس فیزیولوژیکی و روانی کاهش می یابد.

این نتایج ممکن است پیامدهای بالینی متفاوتی داشته باشد، زیرا تعداد زیادی از تحقیقات نشان می دهد که ورزش و مدیتیشن ممکن است سطح کورتیزول را کاهش دهد. داده ها و عملکرد شناختی را بهبود می بخشد. بنابراین، راهبردهای مختلف مدیریت استرس می تواند مکمل خوبی برای مداخلات سبک زندگی در پیشگیری از آلزایمر باشد.

بر اساس یک سری از مطالعات موجود از طریق وب سایت کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده، نمرات شاخص ذخیره شناختی قوی (CRI) یک مزیت محافظتی در برابر زوال شناختی در افراد مبتلا به آلزایمر دارد.

نمرات بالای CRI با تجربیات زندگی موفق و غنی و همچنین عواملی مانند پیشرفت تحصیلی بالا، مشاغل پیچیده، فعالیت‌های فیزیکی و اوقات فراغت منظم و تعاملات اجتماعی سالم مرتبط است.

در یک مطالعه جدید، رابطه بین نمرات CRI، عملکرد شناختی و نشانگرهای زیستی بیماری آلزایمر در 113 شرکت‌کننده از کلینیک حافظه در بیمارستان Karolinska Institutet مورد بررسی قرار گرفت. لازم به ذکر است برای پایش سطح استرس شرکت کنندگان، استرس روانی یعنی سطح کورتیزول در بزاق نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

محققان به این نتیجه رسیدند که در حالی که نمرات CRI بالاتر با عملکرد شناختی بهتر مرتبط است، سطوح بالاتر کورتیزول و به عبارت دیگر استرس می تواند به راحتی این معادله را مختل کند.

نمرات CRI بالاتر همچنین با حافظه کاری قوی‌تر در میان افرادی که سطح کورتیزول سالم داشتند، مرتبط بود. از سوی دیگر، چنین رابطه ای در افرادی که سطح کورتیزول بالایی داشتند و علائم استرس روانی قابل توجهی از خود نشان می دادند، یافت نشد.

استرس مزمن، که می تواند توسط عوامل مختلفی از جمله مسئولیت های مراقبت از کودک ایجاد شود، منجر به افزایش سطح کورتیزول می شود. این روند منفی می تواند هیپوکامپ را تحت تاثیر قرار دهد. به بخشی از مغز که با شکل گیری حافظه مرتبط است آسیب می رساند و مزایای اثبات شده ذخیره سازی شناختی و انعطاف پذیری عصبی را نفی می کند و به طور بالقوه علائم زوال عقل را تشدید می کند.

مدیتیشن و تمرکز حواس می تواند استرس را کاهش دهد

تجربه کار در حرفه های پیچیده مانند خلبانی، پزشکی یا حتی تحلیل مالی ممکن است به ایجاد سطح بالایی از ذخیره شناختی کمک کند، اما سطوح بالا و پایدار استرس ناشی از این حرفه ها همچنین منجر به افزایش سطح کورتیزول می شود که در نتیجه باعث افزایش آن می شود. خطر زوال عقل

به منظور حفظ عملکرد مغز در حالت سالم، هر فردی که در مشاغل بالای سر یا سایر کارهای پیچیده کار می کند، باید از استراتژی های مدیریت استرس مانند مدیتیشن، ورزش فیزیکی یا روان درمانی برای کاهش خطر سقوط استفاده کند. کاهش زوال شناختی. مدیریت استرس یک رویکرد شناخته شده برای مدیریت علائم و عوارض مرتبط با بیماری آلزایمر است. در این میان یکی از بهترین و موثرترین راه ها برای کاهش استرس، انتخاب و ایجاد محیطی آرام در گوشه ای از خانه یا بیرون است. به عبارت دیگر یک نقطه امن کافی است تا ذهن شما را برای مدت کوتاهی از استرس محافظت کند.

آنجلا مورل، آسیب شناس گفتار-زبان در بیمارستان دانشگاه جورج تاون، افزود: شرکت در فعالیت های تحریک کننده ذهنی نه تنها می تواند به تقویت مسیرهای عصبی و بهبود حافظه، حل مسئله و مهارت های ارتباطی در افراد مبتلا به اختلال شناختی کمک کند، بلکه می تواند از ذهن نیز استفاده کند. همچنین توانایی کاهش سطح استرس و احساسات منفی را دارد به عنوان مثال، فعالیت های مبتنی بر زبان مانند گفتن داستان، بازی با کلمات یا بحث در مورد رویدادهای جاری می تواند ابزار خوبی برای کمک به بیماران مبتلا به اختلالات حافظه باشد.

مورل که در این مطالعه شرکت نداشت، می افزاید: امروزه تاثیر استرس بر عملکردهای شناختی را باید بیش از هر زمان دیگری جدی گرفت. استرس مزمن می تواند بر حافظه و ارتباطات در افراد مبتلا به زوال عقل و حتی افراد سالم تأثیر منفی بگذارد.

ما به عنوان آسیب شناس زبان گفتار، اغلب تکنیک های مدیریت استرس را در برنامه های درمانی خود قرار می دهیم، مانند تمرینات تمدد اعصاب، تمرینات تمرکز حواس، مدیتیشن و یوگا. علاوه بر این، درک بهترین راه برای مدیریت استرس همراه با برنامه های تحریک شناختی در ایجاد برنامه های درمانی شخصی با هدف بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به زوال عقل و همچنین افراد سالم ارزشمند خواهد بود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تاثیر استرس بر ذخیره شناختی تا خطر ابتلا به زوال عقل" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تاثیر استرس بر ذخیره شناختی تا خطر ابتلا به زوال عقل"، کلیک کنید.