برای فعالیت در فضای مجازی باید شناسه فضای مجازی بگیرید!

به گزارش تینو مدرن و گجت نیوز، حدود 1.5 میلیارد نفر در چین زندگی می کنند و بخش زیادی از این افراد از خدمات اینترنتی استفاده می کنند. همچنین این کشور توانست در زمینه های مختلف به پیشرفت های چشمگیری دست یابد. اما اخیراً طرح جدیدی از سوی وزارت امنیت عمومی و کنترل فضای مجازی چین ارائه شده است که شهروندان را ملزم به تهیه شناسه فضای مجازی می کند.

دولت چین با صدور یک شناسه منحصربفرد برای کاربران اینترنت سعی در کنترل هر چه بیشتر فضای مجازی دارد.

پیش از این بارها در اخبار فناوری دیده شده بود که دولت چین حضور شرکت های مختلف بین المللی در این کشور را منوط به پذیرش برخی محدودیت ها کرده است. محدودیت هایی که باعث آزادی مردم می شود باید برداشته شود و بر همه فعالیت ها نظارت شود. همچنین تمامی ارائه دهندگان خدمات اینترنتی موظفند داده های مربوط به فعالیت کاربران را جمع آوری کرده و در صورت نیاز در اختیار دولت مرکزی قرار دهند.

در کنار این اقدامات، شبکه گسترده ای از جاسوسان و مخبران، چنگ آهنین دولت چین را تقویت می کند. با این حال، به نظر می رسد که هیچ یک از این رویدادها نتوانسته پکن را قانع کند. زیرا مقامات چینی در تلاش هستند تا قانون شناسه موقعیت مکانی سایبری را برای همه شهروندان تصویب کنند.

همچنین وزارت امنیت عمومی چین اعلام کرد که هویت فضای مجازی مجموعه ای از اعداد و حروف خواهد بود و برای امنیت بیشتر رمزگذاری می شود. بنابراین شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی نیازی به دسترسی به تمامی اطلاعات هویتی افراد ندارند و فقط شناسنامه مشخص شده را دریافت خواهند کرد. با این حال، شناسه مکان مجازی با تمام اطلاعات شهروندی شخصی همراه خواهد بود. در عین حال، یک سازمان ملی نیز مسئولیت تایید اطلاعات ارائه شده و استخراج هویت ها را بر عهده خواهد داشت.

برای کار در فضای مجازی باید شناسه فضای مجازی بگیرید!

مقامات دولت چین تاکید می کنند که تاکنون درخواست شناسایی فضای مجازی کاملا اختیاری است و نمی خواهند به شهروندان خود فشار بیاورند. اما بر کسی پوشیده نیست که این طرح در صورت تصویب برای تمامی شهروندان چینی اجباری خواهد بود تا به هدف اصلی دولت در اجرای آن دست یابد. شایان ذکر است افراد زیر چهارده سال برای حضور در فضای مجازی باید رضایت والدین خود را اعلام و شناسنامه مربوطه را دریافت کنند.

چین یکی از کشورهای جهان است که ارائه خدمات اینترنتی به شهروندان را منوط به ارائه اطلاعات هویتی کرده است. همچنین، شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی موظفند تمامی اطلاعات کاربران خود را جمع آوری و تایید کنند. از سال 2017، دولت چین شبکه های اجتماعی محبوب خود مانند Weibo و WeChat را ملزم کرده است که همه حساب های کاربری را با افراد واقعی مطابقت دهند و مدارک هویتی کاربران خود را دریافت کنند.

دولت چین مدعی است که این اقدامات برای جلوگیری از زورگویی سایبری و انتشار اطلاعات نادرست است. با این حال، به نظر می رسد که آنها بیشتر تلاش می کنند تا آزادی بیان را خفه کنند. البته نقشه هویتی جدید فضای مجازی برای برخی از کاربران چینی نیز مفید خواهد بود.

در گذشته اغلب دیده می شد که شبکه های اجتماعی یا شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی اطلاعات کاربران را در ازای پول می فروختند. اما حتی با این طرح، داده های این شرکت ها بسیار محدود می شود و تمام اطلاعات در اختیار دولت مرکزی قرار می گیرد. ظاهراً دولت مرکزی اطلاعات کاربران را بدون مجوز رسمی دادگاه یا به دلایل امنیتی کنترل نخواهد کرد.

البته به گفته کارشناسان حوزه اینترنت، امنیت و شبکه، اجرای قانون هویت فضای مجازی در چین و تمامی اطلاعات کاربران در دست دولت مرکزی لزوما تضمین کننده امنیت داده ها نیست.

دولت هند نیز در سال 2010 تلاش کرد تا یک سیستم شناسایی متمرکز را پیاده سازی کند. البته برخلاف نمونه چینی، این سامانه برای کنترل شهروندان استفاده نمی شد و تنها برای دریافت کمک های دولتی، افتتاح حساب بانکی و درخواست خرید سیم کارت استفاده می شد. علاوه بر این، تا سال 2023 اطلاعات 815 میلیون شهروند هندی در وب تاریک فروخته شد. ژاپن نیز در این زمینه با مشکلات مشابهی مواجه بوده است.

227227

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "برای فعالیت در فضای مجازی باید شناسه فضای مجازی بگیرید!" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "برای فعالیت در فضای مجازی باید شناسه فضای مجازی بگیرید!"، کلیک کنید.