با شخصیت های «نقطه اتصال» بیگانه نیستم/ داستان نویسی در روند بازیگری من تاثیر مثبت داشت

سودابه بیضایی در گفت و گو با تینو مدرن گفت;

با شخصیت های «نقطه اتصال» بیگانه نیستم/ داستان نویسی در روند بازیگری من تاثیر مثبت داشت

بازیگر سینما و تلویزیون و نویسنده سریال «نقطه اتصال» از تاثیر نویسندگی در عرصه بازیگری می گوید.

گروه فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری تینو مدرن، سید مرتضی حسینی سودابه بیضایی بازیگر و مستندساز است که مخاطبان سینما و تلویزیون او را با بازی در فیلم های «لرد» می شناسند.سر“، “کودک و فرشته” و بازی در سریال هایی چون “کیمیا”، “بهن”، “تاریکی ارمغان”“آسمان من” و “ذهن سیاه” آنها می دانند آخرین فیلمی که این بازیگر در آن بازی کرد “رانندگی” این فیلم به کارگردانی حسین ریگی در چهل و دومین جشنواره جهانی فیلم فجر بهمن ماه گذشته به نمایش درآمد. علاوه بر این او یکی از بازیگران فیلمی است که در حال اکران است “بوی” کارگردان آن هادی مقدم دوست است.

بیضایی علاوه بر فعالیت در عرصه هنر تیاتر به عنوان بازیگر و مستندساز، در زمینه داستان نویسی نیز فعالیت دارد. مجموعه داستان های اردیبهشت امسال “صلیب” به عنوان اولین اثر داستانی او در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و در غرفه انتشارات پایتخت عرضه شد.

بیضی شکل تینو مدرن در گفتگو با خبرنگار درباره این کتاب گفت: “صلیب” حاوی هفت داستان کوتاه از راوی اول شخص است که الف مادر شرح داده شده است. داستان ها ترکیبی از واقعیت و تخیل هستند. به گونه ای که گاهی تشخیص خیال و واقعیت برایم سخت است. با این حال، داستان ها کاملاً از تجربیات زندگی من دور نیستند و می توانم بگویم بخش هایی از شخصیت خودم (و نه همه) را در این داستان ها می بینم.

7 داستان توسط 7 زن

وی همچنین گفت: «نقطه اتصال»، «ما آدم های مهمیم»، «سر دو تکه»، «همسر مطلعی»، «نام»، «سیزده در» و «بوی بهار نارنج» عناوین این مجموعه هستند. مجله داستان های این کتاب 90 صفحه ای هفت زنی که این داستان ها را تعریف می کنند، شخصیت های متفاوتی هستند، اما چیزهای مشترکی دارند.

با شخصیت های «نقطه اتصال» بیگانه نیستم/ داستان نویسی در روند بازیگری من تاثیر مثبت داشت

این بازیگر سینما و تلویزیون گفت: از دوران دبیرستان در فضا بودم شعر و داستان کوتاه من علاقه مند بودم و در این زمینه ها کارهای زیادی انجام دادم. وقتی به صورت حرفه ای وارد بازیگری شدم، دیگر وقت نوشتن نداشتم. با این حال رشته تحصیلی من در دانشگاه ادبیات فارسی و ارتباطم را با این مکان حفظ کردم.

او نویسنده مجموعه داستان است “صلیب” وی همچنین گفت: داستان های این کتاب در بازه زمانی 10 ساله نوشته شده که البته روند نگارش آنها روند مستمری نداشته و چون مشغول بازیگری و ساخت فیلم های مستند بوده، به خود مشغول بوده است. زمان طولانی برای تکمیل آنها. در نهایت تصمیم گرفتم تعدادی از این داستان ها را انتخاب کنم و در یک قالب قرار دهم مجموعه داستان خود نمایی کردن

خلقت و کشف؛ دو عنصر مشترک نویسندگی، بازیگری و فیلمسازی

بیضایی درباره رابطه نویسندگی با عرصه بازیگری و فیلمسازی نیز گفت: در همه این رشته ها اشتغال زایی وجود دارد. خلقت و کشف شخصیت ها برای من عناصر بسیار مهم، ارزشمند و سرگرم کننده هستند. البته اشکال این “له کردن” در بازیگری، کارگردانی، فیلمنامه و داستان نویسی متفاوت است، اما در نهایت شما هم دوست دارید ایجاد کننده شما باید شخصیت ها و مکان ها را در ذهن خود بسازید یا بازسازی کنید.

بازیگر سینما “بوی” وی تصریح کرد: من بازیگری و فیلمسازی را بیشتر از نویسندگی دوست دارم، اما تا زمان انتشار این کتاب فرصت ارایه داستان هایم را داشتم. حالا یکی رومی من آن را آماده چاپ دارم، اما هنوز ناشر آن مشخص نیست. دو فیلمنامه سریال هم نوشته ام که دوست دارم به ثمر بنشیند و تولید شود. با این حال، نوشتن نیاز به ذهنی آرام و هیجان درونی دارد و برخلاف افکار عمومی، کار آسان و دشواری نیست.

این بازیگر سینما و تلویزیون همچنین گفت: اما نوشتن و پرداختن به جاهای مختلف در داستان نویسی جلوتر است بازیگری من تاثیر مثبت گذاشتم. این مهارت به من این امکان را داد که هنگام حضور در یک نمایشنامه، شخصیت ها را در ذهنم بازنویسی کنم. در نتیجه شخصیتی که بازی می کنم و دیگر شخصیت های فیلم یا سریال برایم باورپذیر شده است.

با شخصیت های «نقطه اتصال» بیگانه نیستم/ داستان نویسی در روند بازیگری من تاثیر مثبت داشت

نویسندگان محبوب، خالق “نقطه تماس”

وی درباره نویسندگان مورد علاقه خود گفت: در دوران دانشجویی از نوشته های صادق هدایت خوشم می آمد، اما اکنون به این نتیجه رسیده ام که دنیا و روابط انسانی چندان تیره نیست. الان بیشتر مطالعاتم در حوزه است روانشناسی و فلسفه E. اثرات “کارل گوستاو یونگ” روانشناس معروف سوییسی و شاگردش «رابرت الکس جانسون» از کتاب های مورد علاقه من هستند، در بین نویسندگان معاصر از کتاب های زیندا نام می برد. سیمین دانشور به خصوص «سوشون» را که در حال و هوای شهر زادگاهم شیراز است، دوست دارم.

بیدایی اظهار داشت که تاکنون سه مستند محتوای آن اجتماعی و بیماری است و گفت: نزدیک به سه سال است که مشغول ساخت چهارمین فیلم مستندم هستم که داستان آن در منطقه دیلمان گیلان می گذرد. مسایل و مشکلات زیست محیطی مانند خشک شدن رودخانه ها، تخریب مراتع و مهاجرت روستاییان به شهر محور اصلی این کار است.

او نویسنده مجموعه داستان است “صلیب” وی تصریح کرد: این داستان ها برای من عجیب نیست، زیرا بخش زیادی از آن ها به خاطر مشکلات روحی و اتفاقاتی است که برای من رخ داده است. من زیاد فکر میکنم خانم ها این قلمرو باید با شخصیت های خود در سطوح مختلف فکری، اقتصادی و اجتماعی تعادل نشان دهد، زیرا در درون مردم و به ویژه قرار دارد. زنان برای مخاطب تعجب آور است و می تواند.

لازم به یادآوری است، مجموعه داستان “صلیب” نوشت بیضی شکل در 89 صفحه و به قیمت 80 هزار تومان انتشارات سرمایه با تزیینات تزیین شده است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "با شخصیت های «نقطه اتصال» بیگانه نیستم/ داستان نویسی در روند بازیگری من تاثیر مثبت داشت" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "با شخصیت های «نقطه اتصال» بیگانه نیستم/ داستان نویسی در روند بازیگری من تاثیر مثبت داشت"، کلیک کنید.