ایران؛ رتبه اول پیوند اعضا در آسیا

ایران؛ رتبه اول پیوند اعضا در آسیا

نایب رییس هییت مدیره انجمن اهدای عضو ایران با بیان اینکه ایران در زمینه پیوند اعضا در آسیا مقام اول را دارد، اظهار داشت: یک مرکز پیوند در استان فارس سالانه 700 پیوند کبد انجام می دهد.

به گزارش تینو مدرن، امید قبادی در نشست خبری «روز استقلال» که امروز یکشنبه 9 شهریور در برج آزادی برگزار شد، اعلام کرد: پس از ارایه توضیحات دکتر فاضل، پدر اهدای عضو در ایران؛ امام خمینی (ره) دو هفته قبل از رحلت فتوای اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی را اعلام کردند.

وی با بیان اینکه اگرچه فتوای امام در سال 68 صادر شد، اما شورای اسلامی قانون اهدای عضو را در سال 1358 صادر کرد. وی تصریح کرد: البته در این دوره 11 ساله افراد نیازمند به اهدای عضو فوت کرده اند.

نایب رییس هییت مدیره انجمن اهدای عضو ایران درباره اهدای عضو در کشور گفت: شاخص اهدای عضو سالانه و از یک میلیون محاسبه می شود. میزان اهدای عضو در کشور در سال 1979 0.2 درصد بود. قبل از دوره کرونا، میزان اهدای عضو در کشور 14.3 درصد و در دوره کرونا 13.24 درصد بوده است.

قبادی ادامه داد: از سال 79 تاکنون بیش از 11 هزار پیوند عضو در کشور انجام شده است. بررسی تعداد اقدامات انجام شده نشان می دهد که ازمغان 250 هزار میلیارد تومان برای کشور صرفه جویی کرده است.

وی با اشاره به اینکه اهدای عضو در آن کشور رایگان است، گفت: اگرچه اهدای عضو مرگ مغزی در کشور رایگان است، اما هزینه عضوی مانند ریه در آمریکا حدود یک میلیون و 500 هزار دلار است. هر عمل پیوند کبد حدود 500 میلیون تومان هزینه دارد و این پول توسط دولت پرداخت می شود.

این کارشناس با بیان اینکه در 79 کشور دنیا امکانات پیوند اعضا وجود دارد، گفت: ایران رتبه 29 پیوند اعضا و اولین کشور آسیا را دارد.

نایب رییس هییت عامل انجمن اهدای عضو ایران درباره وضعیت اهدای کبد گفت: سالانه 700 پیوند کبد در یک مرکز پیوند در استان فارس انجام می شود. تنها ایران در خاورمیانه موفق به پیوند کلیه اعضای پیوند شده شده است.

قبادی ادامه داد: اگرچه دستاوردهای ایران در زمینه پیوند بسیار خوب است اما باید بگوییم که میزان اهدای عضو در کشور بسیار پایین است. بررسی ها نشان می دهد سالانه 5800 نفر در کشور به بیماری های عروق مغزی مبتلا می شوند که از این تعداد 3000 نفر قابلیت پیوند را دارند. اگرچه 3000 مرد مرگ مغزی برای پیوند در کشور وجود دارد، اما تنها 1000 نفر حاضر به اهدای عضو هستند.

وی با بیان اینکه هر مرگ مغزی می تواند جان 8 نفر را نجات دهد، گفت: با توجه به تعداد افراد مرگ مغزی که قابلیت پیوند دارند، برای اهدای عضو رضایت نمی دهند.

قبادی فرهنگ سازی در خصوص اهدای عضو را ضروری عنوان کرد و گفت: بررسی ها نشان می دهد که «علم» 20 درصد در پیوند اعضا نقش دارد. علاوه بر این مولفه های «ابزار» و «چند» بین 30 تا 50 درصد نقش دارند.

نایب رییس هییت مدیره انجمن اهدای عضو ایران در مورد وضعیت پزشکی گیرندگان پیوند عضو گفت: دکتر اعلامیه، ما 50 شربت به مدت 5 ماه دریافت کردیم. وضعیت پزشکی پیوند اعضا خوب نیست. البته باید بگوییم که تحریم پزشکی را تحت تاثیر قرار داده و برخلاف ادعای کشورهای غربی، از نظر پزشکی در تحریم هستیم.

وی با اشاره به اینکه یک مطالعه جهانی در زمینه پیوند اعضا انجام شده است، گفت: بررسی ها نشان می دهد که پیوند اعضا در اولویت بسیاری از نظام های سلامت قرار ندارد. پیوند عضو می تواند هزینه های درمان را کاهش دهد. به عنوان مثال، هزینه 5 ساله پیوند کلیه در مقایسه با دیالیز بررسی شده است و نتایج نشان می دهد که هزینه پیوند کلیه حدود یک هفتم هزینه دیالیز است.

قبادی درباره بقای پیوند اعضا گفت: پیوند اعضا در فواصل زمانی 3، 5 و 10 ساله بررسی می شود. مطالعات نشان می دهد که میزان بقای بیماران پیوند کلیه 96 درصد است. همچنین میزان بقای پیوند کبد و قلب به ترتیب 93 و حدود 92 است. نکته مهم و اساسی این است که جراحی پیوند شروع یک پیگیری 30 ساله است، یعنی بیمار پیوند عضو باید 30 سال پیگیری شود.

نیشابور در صدر جدول اهدای عضو در ایران قرار دارد

کتایون نجفی زاده مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایران در این جلسه گفت: متاسفانه وضعیت اهدای عضو خوب نیست و این موضوع به دلایل مختلفی بستگی دارد. اهدای عضو شرط اهدا نیست، اما خانواده مرد مرگ مغزی باید برای اهدای عضو رضایت دهند.

وی همچنین با اشاره به اینکه اسپانیا از نظر اهدای عضو در دنیا رتبه اول را دارد، گفت: قانون اهدای عضو در اسپانیا بر اساس «نظر شخص اول» است، اما خانواده فرد مرگ مغزی همچنان بسیار به هم نزدیک هستند. به اهدای عضو است

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایران ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که 48 درصد خانواده ها با اهدای عضو موافق هستند و در صورت اطلاع از نیت فرد مرگ مغزی، درصد رضایت به اهدای عضو به 100 درصد می رسد. این امکان را فراهم کرده ایم که افراد از طریق پیام ویدیویی آخرین حرف را به خانواده خود بزنند تا خانواده از نیت عزیزانشان مطلع شوند.

وی با بیان اینکه اهدای عضو با استفاده از شاخص پی آر پی محاسبه می شود، ادامه داد: منظور از شاخص پی آر پی این است که میزان اهدای عضو یک در میلیون محاسبه می شود. بر اساس شاخص PRP، نیشابور با نرخ 41.5 درصد و 22 مورد اهدایی در صدر جدول اهدای عضو در ایران قرار دارد. جمعیت شهرستان نیشابور 500 هزار نفر است.

نجفی زاده گفت: در برخی شهرها آمار مناسبی وجود ندارد. جمعیت شهر کرمان بیش از یک میلیون نفر و شاخص مشارکت PRP این شهر 2.9 است.

وی با اشاره به اینکه شاخص پی آر پی در حوزه های مختلف متفاوت است گفت: میزان این شاخص در اسپانیا یکسان است اما در کشور ما متفاوت است. این مبحث به دو مبحث «سیستم درمان» و «نظارت و بازرسی» تقسیم می شود. بحث اهدای عضو جزء نظام سلامت کشور محسوب نمی شود، بلکه باید بخشی از نظام سلامت کشور باشد. همچنین بحث نظارت مشکل است.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایران درباره بودجه مراکز پیوند عضو گفت: اهدای عضو در کشور به صورت رایگان انجام می شود. طبق قانون، وزارت بهداشت تمام هزینه های اهدای عضو را پرداخت می کند. وزارت بهداشت هر سه ماه یکبار بودجه را بر اساس عملکرد مراکز پیوند پرداخت می کند اما حقوق با تاخیر مواجه می شود.

وی گفت: پیوند عضو در کشور رایگان است اما افرادی که در هند به پیوند اعضا نیاز دارند باید به اهداکننده، سیستم اهدا و پزشکان هزینه کنند.

پایان خبر تینو مدرن

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ایران؛ رتبه اول پیوند اعضا در آسیا" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ایران؛ رتبه اول پیوند اعضا در آسیا"، کلیک کنید.