اربعین؛ مهمانی خدا و رستاخیز انسانیت

اربعین؛ مهمانی خدا و رستاخیز انسانیت

شبکه و قدرت چندوجهی اربین از نظر گستره و تنوع جمعیت، ملیت ها، طبقات و رفتارها و پیوند سنت ها و فرهنگ ها جای تردیدی باقی نمی گذارد که جهان در اربین با هویتی منحصر به فرد و مدرن مواجه است. پدیده ای مذهبی و تحولی خلاقانه که نه تنها سریع است، بلکه امواج آن به تدریج چشم سایر فرهنگ ها و ادیان را به سوی خود معطوف می کند.

اربعین، حزب خدا و احیای بشریت

بحث های دینی خاص درباره اربعین را باید به صاحب نظران دینی واگذار کرد، اما با هر تعریفی، جهان را از نظر زمانی و مکانی، رشد جمعیت انسانی، هیجانات معنوی و عمق معنا را می توان با چند نمونه دیگر مقایسه کرد. «ابر رویدادها یا رویدادهای گیگا» مانند یک احیای بزرگ در مغناطیس شکوهمند خود هستند، آنها موجی را حمل می کنند، چشم ها و قلب ها را منحرف می کنند و نشاطی وسیع ایجاد می کنند.

ترافیک شبکه؛

اربعین در چند وقت اخیر به سرعت از مرزهای عراق عبور کرده و شیعیان دیگر ملل را نیز در برگرفته است. دوستان این واقعه در اقصی نقاط جهان کم کم شاهد یک حرکت شبکه ای در حوزه روانشناسی و ارتباطات بوده اند و از روز عاشورا آرام آرام، به تدریج با یکدیگر مرتبط می شوند.

جوهر اربین حرکت است. سفر و سفر. جریانی پیوسته از تحسین یک نهضت مقدس و مردی انقلابی به نام حسین (ع) کشورهای دور و نزدیک را می پوشاند و به هم متصل می کند. هنگامی که شبکه ای از این ابعاد تشکیل می شود، به دلیل تعامل هم افزایی، کارکردهای فوق العاده ای نیز به دست می آورد.

شبکه و قدرت چندوجهی اربین از نظر گستره و تنوع جمعیت، ملیت ها، طبقات و رفتارها و پیوند سنت ها و فرهنگ ها جای تردیدی باقی نمی گذارد که جهان در اربین با هویتی منحصر به فرد و مدرن مواجه است. پدیده ای مذهبی و تحولی خلاقانه که نه تنها سریع است، بلکه امواج آن به تدریج چشم سایر فرهنگ ها و ادیان را به سوی خود معطوف می کند.

ضیافت هویت;

عقلانیت شیعه و بیداری شبکه شیعه، صد سال سختی و محرومیت از حج برای هسی بن علی (ع)، روایات و جستجوی هویت شیعیان و عراق ملی امروز، هویت و روابط مذهبی ایرانیان و سایر شیعیان. جهان، نقش رسانه ها و همچنین مصیبت های جامعه شیعه تا حدودی نسبت عددی اربین را تبیین می کند، اما این باور در نظر بسیاری از زائران اربین جدی است که آنچه «اربین» را «اربین» کرده است. و قرار داد. او با معنویت و نهضت تاریخی حسین (ع) بر تخت عزت است، اگر روزی «فرشتگان بر کشتی که در طوفان کربلا ویران شد گریستند» و پس از چهل روز قبور مطهر شهدا را زیارت کردند. در غربت دهشتناک امروز وفاداری با فداکاری های سبک کربلا مایه مباهات و سربلندی شده است. اربعین از این منظر حزب خداست و نماد پیروزی حسین (ع) و نهضت ماندگار اوست و مردم جهان برای اولین بار با تحولات بومی و محلی این فرصت را پیدا می‌کنند که به فلسفه بپردازند. تکنولوژی رسیدن به حرکت انسانی و الهی و تماشای «خون خدا» که در رگ های زمان می جوشد و حرارتی که هرگز قطع نمی شود. «اربعین» امتداد عاشورا و برگرفته از زبان قرآن کریم یکی از «ایام الله» است. مگر نه این است که «ایام الله» روزهایی است که عظمت خداوند آشکارتر و متفاوت تر از همیشه خود را نشان می دهد؟

صدقه و تأثیر افسانه ای در شأن تشیع;

و اگر عده ای این دیدگاه فوق بشری را قبول ندارند، باید بپذیرند که «اربایین» نماد هماهنگی مردم و فرهنگ ها و نشانه انسانیت در بالاترین سطح است. در دنیایی که مکاتب مختلف تلاش می کنند جلوه هایی از سخاوت و انسانیت را در نظر پیروان خود برپا کنند، ناگهان میلیون ها نفر از پیر و جوان و کودک در جشنی باشکوه و فداکاری باشکوه گرد هم می آیند و روزها را در گرما به سر می برند. و جالب، آنها سخاوت افسانه ای و سلطنتی را نشان می دهند. این تفاوت استثنایی که دل هر بیننده ای را به حرکت در می آورد، همراه با تأثیرات درونی و دراز مدت بر مکتب تشیع و تضمین آن، چه بسا موجب دگرگونی و بازاندیشی مکاتب و ملل دیگر از نظر انسانی و اخلاقی شود. روح تشیع و شکوه آن تشیع را پدید خواهد آورد.

ترکیب فرم و محتوا؛

متأسفانه گاهی شاهد بی احترامی و کاهش اربعین از سوی برخی نویسندگان هستیم. فرم ها و ظروف برای ارائه محتوا ضروری هستند. اربین یکی از بارزترین نمونه های ترکیب معنا و صورت است. آنچه شایسته سرزنش است، تقلیل دین به اشکال و خالی کردن آن از محتوا است.

زمانی که جامعه شناسان و مردم شناسان مطالعات مفصل و مکرر در مورد کار هویتی جوامع کوچک و بزرگ و همچنین پیامدهای اجتماعی رویدادهایی مانند المپیک و جام جهانی، جشنواره های فرهنگی و هنری و غیره می نویسند. آیا دولت یا سیاست یا رویکرد باید اهمیت یک «ابر رویداد» مانند اربین را که شامل نسل‌ها، سنت‌ها و ذهنیت یک جامعه فرهنگی متنوع و گسترده است، نادیده بگیرد یا دست کم بگیرد؟

این یک سوال مهم است که چگونه یک جمعیت میلیونی می توانند کیلومترها سفر کنند و در چنین مراسمی نقش آفرینی کنند؟ باید پرسید چنین رویدادهای بزرگ عاطفی، عاطفی و انسانی چیست؟ یا چه پیوندهایی به این روش میلیونی ایجاد می شود و چه تغییراتی در نقشه روابط انسانی ایجاد می شود؟ یا با وقوع چنین رویداد بزرگی، جهان در مورد دین و نقش دین در عراق، ایران و منطقه چه فکری خواهد کرد؟ ابعاد نسلی این رویداد بزرگ چیست و نقش زنان، مردان و کودکان در آن چگونه است؟ ریشه های تاریخی و فرهنگی این رویداد و… چیست؟ اینها فقط سؤالات دینی نیستند. اینها پرسش های اجتماعی فراوانی است که برای درک پدیده ای با ماهیت و قدرت «اربعین» ضروری است.

مشارکت عمومی یا دولت؟

برخی به اشتباه این مراسم را مراسم دولتی معرفی می کنند. من هیچ ایالتی را نمی شناسم که بتواند میلیون ها نفر را مجبور کند هر سال مایل ها را در گرمای 50 درجه با پاهای تاول زده راه بروند. در عین حال کم نیستند کسانی که در این مسیر سخت قدم می گذارند و بر اساس شواهد فراوان به نقد وضعیت دولت های خود می پردازند.

اربعین شرکت همگان است و هیچ کس از آن منع نمی شود و البته بد نیست بدانیم که اربعین محل رقابت و جنگ احزاب نیست و لذا هیچ حزب و گروه و حزبی نمی تواند آن را به نام خود تصرف کند. و هیچ حزب و طرفی نمی تواند روح بلند اربین را اشتباه کند که در واقع اشتباه مردم و روحانیت است و هر دو دیدگاه پوچ و بی ثمر است اما باز هم باید به اصلاحات نگاه کرد و جلوی خشونت را گرفت. و انحرافات

این یک پیشنهاد منطقی و دوراندیشانه است که احزاب و دولت ها از پیوند دادن اهداف جناح ها با اربین خودداری کنند و نه به معنای سکولار که ماهیت قیام امام حسین (ع) را مشخص بدانند، بلکه از سیاست پرهیز کنند. بازی های جناحی اربین سنت دینی، معنوی و حرکتی اهالی بنیاد است و خود مردم اربین را مدیریت خواهند کرد. و البته این منافاتی با ایفای وظیفه در قبال میلیون ها زائری که اگر گردشگر محسوب می شدند، حداقل باید امنیت، ترافیک و سلامت خود را نوید دهند، نخواهد بود.

آزمون صداقت دولت و احزاب؛

اربعین در عین حال معیاری برای ارزیابی دقت دولت، حزب، تریبون و قلم هاست. تعداد افرادی که برای تکریم و تطهیر کلام باطن و بالاتر حق در این اجتماع بزرگ شرکت می کنند مشخص است. اما آیا آن دسته از سیاستمدارانی که خود را حامی اربعین می دانند در همه عرصه ها برای اجرای موازین اخلاقی و انسانی حسین (ع) جدی هستند یا در مورد حقوق قانونی و انسانی سایر اقشار مردم و غیر اربعین؟ ملت هایی هستند، آیا آنها هم وفاداری نشان می دهند؟ و از سوی دیگر، هر یک از آن دسته از افرادی که خود را حامی تنوع اقوام و آزادی عقاید، سلیقه ها و جنبش ها نشان می دهند، آیا حق انتخاب برای میلیون ها زائر اربعین دارند یا به دلیل مذهبی بودن این حرکت. ، کاملا رد می کنند؟

از خداوند متعال می خواهیم در ایام اربعین حسینی ما را در مسیر درک عمق مفاهیم معنوی و انسانی اربعین (ع) قرار دهد و راه را برای گسترش این روح ملکوتی و عمل به این سخاوت مافوق بشری بگشاید. به زمین قلب جامعه و اردیبهشت هر سال شاهد محیطی انسانی و اخلاقی با کمک میشی و مرم حسین (س) هستیم.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اربعین؛ مهمانی خدا و رستاخیز انسانیت" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اربعین؛ مهمانی خدا و رستاخیز انسانیت"، کلیک کنید.