آخرین وضعیت دریاچه ارومیه/ همچنان شکننده یا با ثبات؟

آخرین وضعیت دریاچه ارومیه/ همچنان شکننده یا با ثبات؟

به گزارش تینو مدرن، آرزو اشرفی زاده درباره آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: بر اساس آمار رسمی وزارت نیرو تراز دریاچه ارومیه در 9 اردیبهشت ماه 1270.63 متر است که 23 سانتی متر افزایش داشته است. دوره پارسال نسبت به تینو مدرن 1402 که آغاز سال آبی جاری است 81 سانتی متر افزایش یافته است. بر اساس همین آمار وسعت دریاچه 2 هزار کیلومتر مربع و حجم آن 2.6 میلیارد مترمکعب است.

تینو مدرن در خبر خود نوشت: وی در خصوص پیش بینی وضعیت دریاچه ارومی در فصل تابستان به وضعیت ظریف و ناپایدار دریاچه نیز توجه کرد و اظهار داشت: علیرغم بارش های گسترده بهاری امسال در آب ارومی که منجر به این شد که لاستیک خارج شود. نرخی که کمتر از نرخ پیش بینی شده است. اگرچه این شرایط ممکن است باعث خشک شدن مجدد بخشی از دریاچه شود، اما انتظار می رود شرایط تابستان امسال بهتر از تابستان گذشته باشد.

اشرفی زاده تصریح کرد: برای تامین نیاز آبی 3 میلیارد و 426 میلیون مترمکعبی دریاچه امسال تنها حدود یک میلیارد مترمکعب آب از سدها به دریاچه ارومی رهاسازی شد.

وی با اعلام اینکه 210 میلیون مترمکعب از این میزان توسط معدنی سیب رهاسازی شد، گفت: امیدواریم با تکمیل شبکه بادین آباد میزان آب این محل افزایش یابد. بر اساس اسناد ارزیابی این پروژه با تکمیل شبکه باید 623 میلیون مترمکعب آب از اینجا به دریاچه منتقل می شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای ساختمان های سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری اهمیت التزام دستگاه ها به وظایف مربوط به دریاچه ارومی، گفت: در ارتباط با اقدامات انجام شده برای تغییر شیوه کشاورزی. و آبیاری در آب آب دریاچه ارومی موضوع کشاورزی مهم ترین عنوان اثر تعریف شده توسط نرم افزار ارومی در حال احیا و نجات است اما وضعیت فعلی با وضعیتی که طبق مصوبات احیاء پیش بینی شده بود فاصله زیادی دارد. مرکز

تغییر نکردن شیوه کشاورزی و آبیاری پاشنه آشیل احیای دریاچه ارومیه است.

این مسیول تاکید کرد: کشاورزی بزرگترین مصرف کننده آب دریاچه ارومیه است و از این رو تغییر شیوه کشاورزی و آبیاری پاشنه آشیل احیای دریاچه ارومیه است.

وی توقف توسعه اراضی کشاورزی را از اولین تصمیمات ریاست جمهوری عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه شاهد هستیم که زمین کشاورزی در آب دریاچه ارومیه در حال توسعه است که بر اساس تصمیمات مرکز هم همینطور بوده است. تصمیم بر این شد که زمین های کشاورزی که در حوض ها و تالاب ها هستند توسعه پیدا نکنند.»

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: دولت و سازمان حفاظت محیط زیست در تصمیمات خود به معیشت کشاورزان اهمیت می دهند و به همین دلیل تغییری در نحوه کشاورزی ایجاد نمی شود. و آبیاری شرایط سختی را برای کشاورزان واقعی ایجاد می کند.

وی ادامه داد: از این رو همزمان با مقابله با کسانی که منابع آب سطحی و زیرزمینی را به صورت غیرمجاز و بدون حقوق قانونی تصاحب می کنند، حقوق کشاورزانی که قبلاً به کشاورزی مشغول هستند، اعمال شده است.

اشرفی زاده کنترل برداشت آب از منابع آب سطحی و زیرزمینی را از دیگر موضوعات مهم در حوزه مدیریت منابع و بهره برداری از آب مانند ارومیه خواند و گفت: علیرغم نظارت های انجام شده توسط وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست. ، همچنان شاهد برداشت غیر مجاز آب از محل هستیم.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست نیز بر برخورد قاطع با برداشت غیرمجاز آب تاکید کرد و اظهار داشت: وزارت نیرو به عنوان ناظر بر این موضوع می تواند متخلفان را به دستگاه قضایی معرفی کند. .

ممنوعیت ساخت سد جدید در حوضه ارومی

اشرفی زاده با اشاره به وجود و احداث بسیاری از سدهای بدون ارزیابی زیست محیطی در حوضه ارومیه در سال های گذشته گفت: اجازه ندادن سد جدید در این حوضه از اولین تصمیمات مرکز اصلاحات بود، اما به دلیل عدم وجود دیدگاه مدیریت جامع و سنت رویکرد توسعه و ایجاد پروژه های عمرانی، همچنان شاهد درخواست برای احداث سد در این حوضه هستیم.

اشرفی زاده تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست موضع رسمی و دلایل فنی خود را برای مخالفت با ساخت هرگونه سد جدید در این منطقه از جمله سدهای موجود به وزارت نیرو اعلام کرده است.

وی همچنین به وضعیت مناسب تالاب های اقماری دریاچه ارومیه پرداخت و اظهار داشت: با توجه به نقش تالاب های اقماری به عنوان پشتوانه اکولوژیکی دریاچه ارومیه، حفاظت و احیای این تالاب ها با جدیت در سازمان حفاظت محیط زیست در حال رصد است.

این مسیول با یادآوری اینکه سایت های ماهواره ای از دریاچه حمایت می کنند به ویژه در شرایط فعلی که با کاهش تنوع اکولوژیکی دریاچه مواجه هستیم، گفت: کاوش ورودی حوضه های ماهواره از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه است. و کامل شامل آبیاری حوضه درگه سنگی و سایت های رامسر پس از چندین سال خشکسالی، ایران یکی از دستاوردهای آن است.

وی همچنین گفت: در این زمینه فرهنگ لغت گردگایت و میندازی پس از سال ها با مشارکت جوامع محلی مورد استقبال قرار می گیرد. خوشبختانه این باغ وحش ها با مشارکت جوامع محلی و جوامع محلی به خوبی نظارت و محافظت می شوند.

تا احیای کامل دریاچه ارومیه راه زیادی در پیش داریم

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برنامه ها و فعالیت های مربوط به دریاچه ارومی به دو قسمت سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم می شود، تاکید کرد: راه بسیار طولانی برای احیای دریاچه ارومی داریم. برای رسیدن به این هدف نیازمند کمک هستیم و خواسته های مردم و تعهد همه نهادها برای انجام صحیح و صادقانه وظایف خود را داریم.

اشرفی زاده تاکید کرد: بدون کمک کشاورزان واقعی و در نظر گرفتن معیشت و معیشت جایگزین آنها و همچنین تغییر سبک کشاورزی و با توجه به تغییر اقلیم، احیای دریاچه کامل نمی شود.

اشرفی زاده بیان کرد: اگرچه بارندگی های پایان سال گذشته و بهار امسال خوب بود، اما این بارندگی باید در جهت جبران کمبود آب قبلی باشد و نمی توان کاربری جدید را برای آنها تعیین کرد و البته این هم همین است. موضوع. باید برای همه آب ها یک اصل کلی باشد، زیرا هیچ یک از آب های کشور امکان و قابلیت تعریف مصرف جدید را ندارند و بنابراین تمام برنامه ریزی ها باید در راستای اجرای برنامه های بهینه سازی مصرف آب باشد.

233217

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آخرین وضعیت دریاچه ارومیه/ همچنان شکننده یا با ثبات؟" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آخرین وضعیت دریاچه ارومیه/ همچنان شکننده یا با ثبات؟"، کلیک کنید.